Ik heb ook even op je site gekeken. Ik heb het je al vaker gezegd: je fietsenmaker heeft er geen zak verstand van. Een oude Batavus met 21 versnellingen is niet ongeschikt. Het gaat niet om het aantal versnellingen, maar om het lichtste verzet. Die 28 t cassette die hij je heeft aangesmeerd was schandelijk onbruikbaar. Er zijn voor iets van twee tientjes nog steeds Shimano 7 speed cassettes met een grootste tandwiel met 34 tandjes (13-34t, HG50-7k), en als dat je niet lukt zijn er zeker ook nog SRAM 12-32 cassettes. Een 9 speed fiets brengt je niet veel verder. De kans is heel groot dat je bestaande derailleur 32 of ook 34t wel aan kan (welk type heb je?). Aan de voorkant is mischien ook wat te doen, maar dat kan ik zo niet zeggen. Je zult wel een goedkoop crankstel hebben met bladen die niet verwisseld kunnen worden. Hoeveel tandjes heeft het kleinste voortandwiel? Een nieuw budget crankstel met een kleinste blad met 22t kost een paar tientjes.
Je fiets zal inderdaad een kilo of twee zwaarder zijn dan fancy nieuwe fietsen, maar dat maakt nauwelijks uit. Jouw probleem is dat je teveel bij je hebt. Als je dat niet aanpakt heeft een andere fiets weinig zin. Lance Armstrong komt er vast nog wel de Pyreneeen mee over, maar jij niet.
De enige reden om bij een beperkt budget toch een andere fiets te kopen is als je fiets eigenlijk niet meer zo goed is, en op veel punten teveel slijtage heeft. Je fiets is niet supergoed, dus je moet er niet teveel aan verspijkeren.
Wim