Ja, dat idee had ik al.... Europa:cyclingrecycled schreef:Mooi overzicht! Ik zou zeker voortassen meenemen. Zoals je zelf aangeeft zal dit een veel gelijkmatigere belasting van de wielen geven. Je zult geruster fietsen denk ik.
Het veel gehoorde devies om voortassen zo veel mogelijk thuis te laten wordt naar mijn begrip vooral gemaakt met betrekking tot tochten en vakanties in Europa. Voor een tocht van het kaliber dat jij gaat ondernemen, in zulke afgelegen gebieden, gaat dat volgens mij niet op.
Wat voor wielen heb jij op je fiets? Dan weten we wat 'goede wielen' zijn.
- geen watervoorraden mee
- desnoods je eetgerei thuis laten
- geen waterfilter
- geen gps die mee hoeft.... (alhoewel voor de kleine paadjes wel verrekte makkelijk)
- en als je dan ook nog je dikke DSLR thuis laat
- en een lage BMI-index hebt, is het helemaal een "makkie" wat betreft gewichtsverdeling over beide wielen
- ga je dan ook nog over glad asfalt dan heeft een hoger percentage gewicht op je achterwiel niet zoveel invloed
- en dan ben je zonder voortassen ook nog een stuk aerodynamischer, vooral bij relatief hogere snelheden op asfalt
Ga je dus buiten "Europa", door dorre verlaten gebieden, over slechte wegen, offroad, eet- en watervoorraden meenemend, (wat natuurlijk ook gewoon binnen "Europa" kan zijn) etc.. dan is de voortas nog lang geen slecht idee....... hoewel er genoeg mensen zijn die de great divide zonder voortassen doen (als je de hitte vh hoogseizoen maar een beetje mijdt).
Maar nu in Juni in Utah op een niet op-waterpunten-beschreven route met waarschijnlijk weinig waterbronnen....: om dan zonder voortassen te rijden, kost dan aan toename van het dode gewicht* op het achterwiel toch zo'n 50,5%!
* Dood gewicht (eigen interpretatie) is totaalgewicht fiets+water+eten+bagage, exclusief het dynamische gewicht van de fietser die zijn lichaamszwaartepunt grofweg heen en weer beweegt tussen beide voorwielen op het moment dat ie anticipeert op slechte wegen, hobbels, gaten, spoorwegovergangen, een bocht instuurt, uit het zadel klimt, etc.
het betreft de standaardwielen van een Idworx Off Rohler:
Rohloff / idworx SON Delux Wide Body naafdynamo met 26” idworx Rigida Darim CSS gecoate velgen, Sapim Race DB-spaken, Schwalbe Big Apple 2,35" buitenbanden...... maar wel slechts 32 spaakjes. Dus ik weet het niet of ik nou de vorige reis gewoon geluk heb gehad of niet.