Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiel spaken en richten; - Forum Wereldfietser

wiel spaken en richten;

hallo iedereen

ik heb net het boekje gelezen wheelbuilding van Roger musson.

het was zeer informatief, maar een aantal zaken staan niet zwart op wit op papier

daarom een paar opmerkingen en vragen.

1) Musson vertelt dat een laterale of radiale uitwijking uit het wiel moet richten door een de spaken op te spannen ''feathered": hij wil hiermee zeggen: stel je hebt een laterale slag van 4 spaken, dan moet je ze alle 4 aanspannen en de middelste twee nog een extra draai geven.

2)wat ik niet echt begrijp is dat je het wiel een beetje op spanning brengt, dan de laterale en radiale slag eruit haalt; en dan zegt hij: breng de spaken op gelijke spanning. daarna doe je fine tuning van het op spanning brengen.

Maar hoe kan je de spaken op gelijke spanning brengen wanneer je in eerste instantie de slag uit het wiel hebt moeten halen door bepaalde spaken harder aan te spannen ? ik veronderstel dat dat dus niet gaat ?

dankjewel
fillemon schreef:hallo iedereen

ik heb net het boekje gelezen wheelbuilding van Roger musson.

het was zeer informatief, maar een aantal zaken staan niet zwart op wit op papier

daarom een paar opmerkingen en vragen.

1) Musson vertelt dat een laterale of radiale uitwijking uit het wiel moet richten door een de spaken op te spannen ''feathered": hij wil hiermee zeggen: stel je hebt een laterale slag van 4 spaken, dan moet je ze alle 4 aanspannen en de middelste twee nog een extra draai geven.

2)wat ik niet echt begrijp is dat je het wiel een beetje op spanning brengt, dan de laterale en radiale slag eruit haalt; en dan zegt hij: breng de spaken op gelijke spanning. daarna doe je fine tuning van het op spanning brengen.

Maar hoe kan je de spaken op gelijke spanning brengen wanneer je in eerste instantie de slag uit het wiel hebt moeten halen door bepaalde spaken harder aan te spannen ? ik veronderstel dat dat dus niet gaat ?

dankjewel
Als een velg van zich zelf zuiver rond is moet het lukken om alle spaken op de zelfde spanning te krijgen terwijl het wiel zuiver rond loopt.

Staat er in zo'n wiel een spaak veel te strak dan zal er daarnaast wel een spaak staan die juist te los staat, je hevelt dan spanning over van de strakke naar de te losse.

Is de velg krom dan gaat dat natuurlijk niet meer op, dan heb je een spanningsverschil nodig om de boel recht te trekken. Is de velg te krom dan worden de spanningsverschillen te groot (bv spaak staat los, knik is nog steeds niet weg) en moet je zien dat je een wel rechte velg krijgt
http://www.velofilie.nl/het%20gespaakte%20wiel.htm

stichting velofilie is opgericht door de fiets technicus Wiel van den Broek
Je kan voor 5 euro zijn boekje "Het ABC van wiellen spaken kopen"

Mario
stichting velofilie is opgericht door de fiets technicus Wiel van den Broek
Je kan voor 5 euro zijn boekje "Het ABC van wiellen spaken kopen"
Het boek van Musson heb je veel meer aan dan Wiel's ABC.

Ik heb dit jaar aan de hand van Wheel Building twee wielen gespaakt en de aanwijzingen over de volgorde van het opbouwen van de spanning en wegdraaien van slagen opgevolgd. Dit ging zonder noemenswaardige problemen.

Sjors
mario schreef:http://www.velofilie.nl/het%20gespaakte%20wiel.htm

stichting velofilie is opgericht door de fiets technicus Wiel van den Broek
Je kan voor 5 euro zijn boekje "Het ABC van wiellen spaken kopen"

Mario
Musson gaat door tot Z ;)
Het belangrijkste is door het gewoon te doen. Je weet pas dat je iets kan als je het ook probeerd.

Mario
danjewel,

ik heb al een paar wielen gericht, maar ik kwam steeds tot de conlusie dat de spaakspanning niet over heel het wiel hetzelfde was. de velg was wel niet recht.

wat ik geleerd heb uit het boek
1)een nipple driver is echt een noodzaak (3mm diep, 1mm breed, gebruik zijn spokecalc)
2)2/1.8/2 butted spaken zijn meer dan genoeg
3)Musson gebruikt een spaakspanning van 1250N

Musson geeft geen wetenschappelijk (wiskundig) inzicht in spaken, en promoot ook geen high-tech materiaal. Gewoon no nosense degelijk materiaal. De man lijkt mij te bouwen met gewoon materiaal en omdat alles het zo goed doet, heeft hij blijkbaar nooit de nood gevoeld om meer zo genoemde high tech zaken te kiezen.

nu maar eens wat wielen spaken.

ik ga een paar oude sturmey's AW3 herspaken. ik vraag me af of die AW3 allemaal dezelfde shell hebben ? dan kan ik bijvoorbeeld deze hub spaken en als ik een andere beter hub heb, gewoon het binnewerk wisselen. ik zou ook liever een stalen hub hebben: voordeel: de aandrijftorsie is beter verdeeld over de twee kanten( dus ook op de nondrive spaken) het nadeel is dat de koppen van de spaken niet zo goed vastbijten zoals bij het ALU. maar die stalen shells gaan wel een leven lang mee.
fillemon schreef:3)Musson gebruikt een spaakspanning van 1250N

.
Die max spanning verschilt ook per velg.
1250 N is naar mijn weten iets van 127 kg. Dat is knap wat spanning. De spanning hoort te liggen (wanneer je helemaal klaar bent) tussen de 80 en 120 kg, waarbij 80 echt de ondergrens is en 120 echt de bovengrens. Dit kun je alleen meten met een goede meter, en een goede tabel. De doorbuiging is bij elk type spaak anders.

De 127 kg kun je aanhouden wanneer je de spaken niet na het inspaken goed onder spanning brengt. Wanneer de band om de velg zit zal de spanning zakken naar een goede spanning.
rvdh schreef:De spanning hoort te liggen (wanneer je helemaal klaar bent) tussen de 80 en 120 kg, waarbij 80 echt de ondergrens is en 120 echt de bovengrens.
Dan heb je bij een 8/9V-achterwiel ongeveer automatisch links 80 en rechts 120 kgf schat ik. De marges zijn daar dus krap.
Leon
P.S. 1 kgf = 9,81, dus 100 kgf = 98,1 N
Leon schreef:
rvdh schreef:De spanning hoort te liggen (wanneer je helemaal klaar bent) tussen de 80 en 120 kg, waarbij 80 echt de ondergrens is en 120 echt de bovengrens.
Dan heb je bij een 8/9V-achterwiel ongeveer automatisch links 80 en rechts 120 kgf schat ik. De marges zijn daar dus krap.
Leon
P.S. 1 kgf = 9,81, dus 100 kgf = 98,1 N
Met de maximale spaakspanning bedoel ik de maximale spanning die staat op de tandwielzijde bij een cassettenaaf. Ik bedoel hierbij niet de andere zijde. Excuse moi voor het niet duidelijk uitleggen.
ik heb het behoorlijk moeilijk om een goed wiel te bouwen.
ik had een nipple driver gemaakt, maar die heeft een paar nipples beschadigd. en nu moet ik daar nieuwe insteken.

heeft iemand nog een tip om de nipples bij het spaken alleamal even ver aan te draaien voordat je het wiel echt op spanning begint te zetten.


(de nipple driver die Roger voorsteld met 3mm tand, is te kort voor mijn wielen, spaken, nipple set,: bij mij zit er dan wel al een pak spanning op de spaken).

wel een beetje teleurgesteld in de snel safari, ze hebben geen butted spaken gebruik, maar enkel de plain 2mm spaak. had liever double butted gezien bij een fiets van 1400 euro.
> ik had een nipple driver gemaakt, maar die heeft een paar nipples beschadigd.
> en nu moet ik daar nieuwe insteken.
Je wordt nu toch niet ernstig op kosten gedreven?

> heeft iemand nog een tip om de nipples bij het spaken alleamal
> even ver aan te draaien voordat je het wiel echt op spanning begint te zetten.
Een beter passende nippeldrijver gebruiken, de dieptemeter van een goedkope schuifmaat afvijlen of goed tellen hoeveel slagen je maakt vanaf het moment dat de schroefdraad in de nippel verdwijnt.

> wel een beetje teleurgesteld in de snel safari, ze hebben geen butted
> spaken gebruik, maar enkel de plain 2mm spaak. had liever double
> butted gezien bij een fiets van 1400 euro.
Wordt een leuke klus als je de smaak te pakken hebt :D
Succes!
Leon
Je wordt nu toch niet ernstig op kosten gedreven?
ja toch wel, een slordige 2 euro voor 40 nipples :wink:

ik zie wielspaken als het summun van het fietsenmaken,
ik zal nog serieus moeten oefenen.
Ik spaak wielen op de volgende wijze:

Spaken aan de tandwielzijde 2mm korter. Alle spaken een klein beetje in smeren met een licht dun smeer middel. Na het inspaken, neem ik een handboortje en draai alle nippels aan tot er nog een draadje over is. Met een nippelspanner draai ik ze allemaal 2 keer in de ronde aan, daarna 1 keer en dan een halve ronde. Daarna, sla ik met een drevel en een klein hamertje de spaakkoppen goed in de flens. Ik spaak het wiel verder op spanning, spuit een druppel smeermiddel in de velg, zodat de spaak zich kan kan zetten. Dan ga ik het wiel kraken op de grond. Je hoort dan geluiden als, ping en pang.
Dan ga ik hard in de spaken trekken/knijpen om de koude vorming en de rek er uit te trekken. De spaken hebben dan ongeveer 90 newton aan kracht verloren. Daarna weer opspannen en als laatste, de nippels bewerken met borg vloeistof.

Mario
:evil: borgvloeistof! Dat heb ik laatst van alle draden af moeten schrapen om een slagje uit een wiel te draaien. Lijnolie en anders niets.
Dankjewel voor je tips,
als je zegt: 2 keer in de ronde verondertel ik dat je 2*360 graden bedoelt ?
want vaak worden "slagen" van de spaaksleutel aangegeven als 180 graden.

Roger Musson zegt dat je nippels niet moet borgen, als er genoeg spanning opstaat komen ze niet los, en dat als ze loskomen het vaak te maken heeft met een spaak die gedraaid stond. (schiet NIET op de boodschapper 8) )


ps: die tip van een schuifmaat zie ik wel zitten.
je moet ergens beginnen.

ps2: ik ben het levende bewijs dat je met een spaakspanner geen goed wiel kunt bouwen. ik heb een paar dagen geleden de park tool binnengekregen. ik vond dat 1250newton nog wel meeviel.
spaken op "toon" is niet zo simpel vind ik. op zich lukt dat wel, maar er zijn zoveel zaken die je in het oog moet houden.
Het leuke van wielen spaken vind ik is dat je altijd plezier van je werk hebt. Of je het nou super goed kan of niet, als het maar een beetje klopt kan je erna toch altijd lekker fietsen!
Wat bedoel je met Parktool binnen gekregen? wielrichter of iets anders.

Mario
http://www.bikeboosting.nl/index.php?ts

http://www.bikeboosting.nl/index.php?walg

Klik video aan, en zie hoe je wielen moet spaken

Lees dit maar eens.

Mario
de parktool spaakspannigsmeter. in de winkel niet te betalen, online gekocht voor 38 euro. het is geen rocket science ding, maar je weel toch wel een beetje waarmee je bezig bent. Ik moet zeggen dat ik de neiging heb om mijn spaken nog harder aan te spannen dan 1250N. Dus nu weet ik dat ik niet moet overdrijven.

ik had die site al gezien. ik zal het nog eens lezen.

als wielstandaard-richter ben ik die houten stand van musson aan het maken, die kan je ook online vinden
Afbeelding