Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor-en achtertassen of alleen achtertassen? - Forum Wereldfietser

Voor-en achtertassen of alleen achtertassen?

Ik ben benieuwd of het fietsen met voor- en achtertassen voordelen heeft boven het fietsen met alleen achtertassen. Wie heeft hierover een gefundeerde mening?

Alje
Mijn gefundeerde mening is dat fietsen met voortassen een voordeel is wanneer je anders de (puur hypothetische) inhoud van die tassen op (bijv.) je hoofd moet leggen, dat valt er snel af namelijk (en je krijgt misschien nekkramp).
Als je meer dan een kilo of 15 aan bagage nodig hebt dan zou ik voor en achtertassen nemen. Zolang je daaronder kunt blijven spaar je met alleen achtertassen (of alleen voortassen op een fiets met Franse geometrie) het lege gewicht van een tassenset en een extra drager, d.w.z zo'n 2-2,5 kg. Je spaart ook nogal wat geld dat je kunt inzetten om een lichtere en compactere uitrusting te kiezen. Vooral op je slaapspullen kun je veel gewicht en volume winnen. Zie hier voor wat inmiddels al weer iets achterhaalde rekenvoorbeelden: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Inderdaad, zoals Wim zegt kun je ruimte en gewicht winnen op je slaapspullen.
Alleen al onze twee slaapzakken vullen één grote achtertas. De matjes nemen ook veel ruimte in t.o.v. bijvoorbeeld een NeoAir. Maar ja, dergelijke spullen kosten ook wat.

Wij zijn dit jaar bijvoorbeeld iets kritischer op de spullen die we meenemen, omdat we door de Franse Alpen de Apenijnen, en de Dolomieten moeten fietsen; dan kunnen een paar tassen minder wel lekker zijn.

En verder maakt 't ook niet zo veel uit. Doe wat je wilt en wat je makkelijk lijkt.

Vorig jaar fietsen we met 2x 4 volle tassen naar Basel en Bregenz. Ik had zelfs een studieboek bij van 600 pagina's en bijna één KG. Dat boek heb ik 0 keer open gedaan op vakantie, haha. Prima vakantie gehad :).
Als je te veel spullen hebt voor alleen achtertassen, dan zou ik alleen een stuurtas en een BoB-trailer nemen.
Maar zoals gezegd, met kritisch kijken moet je met 2 achtertassen meestal wel uit de voeten kunnen, zeker voor een fietsvakantie van 2 of 3 weken en al helemaal als je niet kookt en/of niet kampeert.
een bob trailer is zo duur dat je voor het geld goede lichtgewicht spullen kunt kopen. Dan heb je aan twee achtertaasen en een stuurtas voldoende.

Mario
Vorige zomer lukte het me ook op de trektocht door Noorwegen. Ik had in mijn eentje een ruime tweepersoons tent, een warme Downmat matras, een warme slaapzaak en kleding voor temperaturen onder nul, complete regenkleding, en een Trangia 27 brander voor echt eten. Het was kantje boord of het paste, maar het ging. Kortom, ik denk dat er in Europa behalve soms in de winter eigenlijk geen omstandigheden zijn waarin je voortassen nodig hebt. Als je met zijn tweeen gaat kun je bovendien nog wat meer gewicht en volume besparen. Wat je vervolgens zelf besluit te doen moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Misschien ben je wel beresterk, en kun je niet zonder een tafeltje en een stoeltje, drie paar schoenen, of 5 kg fotoapparatuur.
Lichtgewicht spullen zijn niet noodzakelijkerwijs veel duurder dan zware spullen, dus als je begint een uitrusting te kopen kom je doordat je 150 euro bespaart op een voordrager en voortassen net zo duur uit.
Wim
Jan Eleveld schreef:Als je te veel spullen hebt voor alleen achtertassen, dan zou ik alleen een stuurtas en een BoB-trailer nemen.
Maar zoals gezegd, met kritisch kijken moet je met 2 achtertassen meestal wel uit de voeten kunnen, zeker voor een fietsvakantie van 2 of 3 weken en al helemaal als je niet kookt en/of niet kampeert.
Dat geldt (denk ik) alleen voor een geveerde mountainbike, die niet is toegerust om dragers te monteren (hoewel een old man mountain past altijd toch?), of gewoon te licht is (racefiets), of als je de fiets snel wilt ontkoppelen en er zonder dragers mee wilt fietsen.... Het is en blijft wel extra kilos en veel gehannes zo'n karretje.

Zonder voortassen en stuurtas geeft als voordeel dat het iets stabieler fietst. Met losse handjes de afdaling in bijvoorbeeld. Als je toch al van plan was om dat niet te doen, dus altijd wel met handjes aan het stuur, dan is het enige nadeel van voortassen de verslechterde aerodynamica. Aan de relatieve instabiliteit wen je snel.

Voordeel van voortassen is dat je het gewicht wat evenwichtiger over beide wielen kunt verdelen, meer pakruimte hebt bij relatief weinig meergewicht (voordrager + voortassen).

Wil je geen voortassen en relatief nog minder meergewicht dan is een frametas de perfecte oplossing. Ik heb er sinds kort zelf een (non-custom tangle bag van Revelate Design) en ideaal om allerlei kleine dingskes en eten in op te bergen. Knieen komen er niet tegen aan (althans bij mij niet, zal wellicht van je frame afhangen), zolang je knieen in de laagste stand een beetje boven de bovenbuis blijven. Daarnaast zou je nog alleen het stuurtasje kunnen overhouden, wat de rij-instabiliteit bij losse handjes niet al teveel beinvloed..... Een aanvullende gastank bovenop je bovenbuis zou ook nog een optie kunnen zijn..... En dan heb je nog de mogelijkheid voor een heuptas of een rugzak.
Genoeg alternatieven om geen voortas mee te nemen dus.....

Maar het beste advies is en blijft, neem zo weinig mogelijk volumineuze dingen mee.
Voortassen zijn handig als je pakgewicht boven de 15 kg zit en of je spullen hebt met een groot pakvolume. Ga je met een groter gewicht alles achter doen, dan is de kans op spaakbreuk groter. Tevens wordt je fiets dan instabiel, vooral berg af zal je dat merken. Je heb kans dat je bij 50 km/h al in de remmen moet knijpen.
DeFietsreiziger schreef:Voortassen zijn handig als je pakgewicht boven de 15 kg zit en of je spullen hebt met een groot pakvolume. Ga je met een groter gewicht alles achter doen, dan is de kans op spaakbreuk groter. Tevens wordt je fiets dan instabiel, vooral berg af zal je dat merken. Je heb kans dat je bij 50 km/h al in de remmen moet knijpen.
Dat resoneren is een interessant topic..... wanneer dat ontstaat is sterk afhankelijk van het totaal aan eigengewicht van fietser+fiets+bagage, snelheid, banden, compactheid van vastbinden, stijfheid wielen/frame, etc.

Ik heb zelf dat resoneren eens beleeft in een afdaling met een fietskarretje, mijn god, met 50-60 naar beneden en dacht even dat mijn laatste adem geblazen was, dat karretje trillen als een gek. Daarna langzamer afgedaald en de bagage wat compacter bijelkaar gebonden (lager bagagezwaartepunt).

Op een gewone reisfiets heb ik eigenlijk zelden dit trillingsverschijnsel meegemaakt..... Sterker nog, wel eens meegemaakt toen ik fietste zonder voortassen, met slechts twee achtertassen en een stuurtas, waarbij ik toen de handen even van het stuur hield. Resonantie is een vreemd beetje onvoorspelbaar verschijnsel :).... of is het wel te voorspellen?
Daarbij zijn er ook nog verschillen tussen 26 en 28 inch fietsen. Op mijn 26 fiets zijn is het nauwelijks merkbaar dat je met voortassen rijdt. Met een 28 inch fiets moet je meer moeite doen om je fiets in balans te houden.
Ook stijgert je fiets minder met voortassen. Vorig jaar op stukken off-road berg op stijgerde mijn fiets zelfs met voortassen! Zonder voortassen was ik achterover gedonderd denk ik. :roll:
Wij zijn altijd erg zwaar beladen, aangezien we met twee kleine kinderen fietsen. Wij hebben dus geen keus. Maar ik heb ook het gevoel dat mijn fiets stabieler en prettiger fietst met de voortassen, omdat het anders wel extreem uit balans is. Maar dat geldt natuurlijk alleen, zoals Wim al zei, bij meer dan 15 kg o.i.d. Als je sowieso maar licht bepakt ben, dan zullen de voortassen geen voordeel zijn op de stabiliteit.

Blijft altijd wel even extreem wiebelen het eerste ritje na de vakantie. Net of je heel even opnieuw moet leren fietsen. :lol:
een bob trailer is zo duur
Ik heb er een zgan gekocht voor €220.
Twee rekjes en 4 tassen is heel wat duurder...
Maar twee extralichte Ortlieb achtertassen (http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en) van samen 90 euro en een Tubus Cargo van nog eens 90 euro zijn samen nog steeds goedkoper, en wegen samen maar 2 kg.
Wim
En de Tubus Cargo vind je ook makkelijk voor 60 euro, terwijl je de Backroller Classics ook vaak tegen komt voor 80 euro of minder. Scheelt toch alweer wat...
Zelf in een aanbieding mijn Classics voor 70 op de kop getikt dus kwam uit op 130 euro :)
Wim schreef:Kortom, ik denk dat er in Europa behalve soms in de winter eigenlijk geen omstandigheden zijn waarin je voortassen nodig hebt.
Of je gaat zoals wij door IJsland waarbij je soms een week lang geen fatsoenlijke winkel/benzinepomp tegenkomt. Dan ben je blij dat je wat tasruimte hebt voor eten. (En ik geef toe, ook twee spiegelreflexcamara's. Maar het landschap verdient dat ook wel.)
Precies. Dit is net waar ik aan dacht: IJsland is een van die bestemmingen waar ik zelf ook voortassen mee zou nemen, voor reservemateriaal, eten, en warme kleren. Maar zulke omstandigheden kom je in Europa heus niet veel tegen.