Additionally, paste this code immediately after the opening tag: informatie opladers zonne-energie - Forum Wereldfietser

informatie opladers zonne-energie

Ik heb batterijen voor mijn fototoestel die een spanning leveren van 1130 mAh. ik wil een oplader van zonne-energie kopen die 500 mA output levert (voor op mijn fietstochten).
Is dit apparaat voldoende om mijn baterijen, maar ook telefoon en e-reader bijv. op te laden?

Jan Chaudron
Voorschoten
Je wilt met andere woorden via USB opladen?

Ben je zeker dat je zonne-energie wil gebruiken en niet bijvoorbeeld een naafdynamo? Die laatste biedt veel meer zekerheid van stroomvoorziening he.
Het kan volgens mij wel, maar de vraag is of het zonnepaneel de accu snel genoeg op laadt om het leeglopen van je batterijen bij te houden (of zit er geen accu tussen?). Een beetje e-reader hoef je onderweg alleen op te laden als je langer dan een maand weg bent en heel veel leest. Camerabatterijen zouden het ook wel een tijdje uit moeten kunnen houden. Blijft de telefoon over. Als dat er een is die bijna dagelijks aan het infuus moet dan redt je het waarschijnlijk niet met alleen die zonnelader. Ik heb zelf een power monkey zonnelader met accu (output 700mA max.) en die heeft in volle zon toch wel een dag of drie nodig om volledig op te laden.
Wat mij met name tegenhield om voor een zonne-lader te gaan waren (naast ik ook mijn twijfels had bij de energieproductie) de ervaringen dat je de zonnecellen moet richten op de zon. Het is blijkbaar niet alleen een kwestie van bovenop je bagage leggen. Daarnaast heb je natuurlijk niet altijd zon. Uiteindelijk besloten om voor een Zzing te gaan; wat mij betreft is een naafdynamo naar acculader naar usb toch de meest handige maar vooral betrouwbare oplossing voor energie!
ik ben ook aan het uitkijken voor een zonnelader en dacht aan deze: http://voltaicsystems.com/amp.shtml

laadt met elk type licht, je kan kiezen tussen 6 en 12V, je kan rechtstreeks of via de batterij (van 3,000mAh) laden

met een adapter (bij hen te bestellen) kan je zelfs batterijen voor een spiegelreflexcamera opladen door die 12V

te bestellen in Nederland voor 99euro (via Voltaic zelf komen er $73 verzendingskosten bij...) http://www.solarbackpack.nl/shop/index. ... ductId=114

Ik weet niet of een naafdynamo ook batterijen van een slr camera oplaadt? via zonnepaneel is alleszins goedkoper

Wouter
Dat hangt ervan af, als het niet (goed genoeg) werkt dan is goedkoop duurkoop. :wink:
Ja, en volgens mij is het zeer onpraktisch om continu die zonnepanelen te moeten richten op de zon; daarnaast houden wolken geen rekening met je.
Matthie9000 schreef:Wat mij met name tegenhield om voor een zonne-lader te gaan waren de ervaringen dat je de zonnecellen moet richten op de zon.
Het lijkt me sterk dat ze het plotseling vrijwel niet meer doen als de zon er onder een hoek van 45 graden op schijnt. Zonnecellen op daken van huizen (vooral in België en Duitsland te vinden) worden ook niet gericht.
Schaduw is een ander verhaal.
Leon
Nee, maar als je fietst verander je vaak van richting en dan blokkeer je al snel de zon lijkt me; daarnaast zal zo'n lader wel minder gaan laden op het moment dat het niet goed gericht is en volgens mij is de hoeveelheid stroom die het levert al niet zo geweldig. Een acculader levert al bij 15km/h (bij son naafdynamo's wellicht al bij minder) voldoende stroom om alles op te laden, nu weet ik niet hoe snel iedereen fietst; maar ik fiets alleen onder de 15km/h bij klimmen.

De zonnepanelen op die huizen worden wel gericht volgens mij; ze worden onder een bepaalde hoek (richting weet ik niet zeker) gehouden zodat ze zoveel mogelijk zon vangen; maar het grote verschil is met name een vaste hoek en richting. Op een fiets is dit niet mogelijk (als je gaat klimmen/dalen verander je de hoek, als je van richting veranderd verander je de richting).

Een nadeel is de geringe extra weerstand die een naafdynamo levert; maar dat is echt verwaarloosbaar weinig als je het praktisch na gaat rekenen, ook al beweren sommigen van niet (alsof je al je energie op een dag spendeert met fietsen). De aanschaf valt ook mee; tenzij je nog geen naafdynamo hebt. Ik hecht waarde aan degelijkheid en met deze oplossing kun je er ten minste vanuit gaan dat het onder alle omstandigheden werkt (uiteraard kan het kapot, maar dat kan een zonnecel ook). Een ander nadeel is misschien gewicht; maar ik vind het niet zo zinnig om daar in door te slaan; als ik lichtgewicht wil fietsen pak ik wel een racefiets ofzo.
Ook ik gebruik al een jaar of 2 de oplader van Zzing. En naar volle tevredenheid. Gebruik hem met name voor de gps (garmin) maar ook het opladen van batterijen, middels de usb aansluiting, functioneert goed. Om een batterij van en SLR op te laden heb je een speciale lader nodig waar van je de pinnetjes kunt verschuiven. Heb e.e.a. aangesloten op een Shimano naafdynamo.
Een nadeel is het gewicht van de naafdynamo en de accu/omvormer van Zzing. En reken er ook niet op dat je een volledige centrale bij je hebt. Echter een zonnelader weegt ook nog wel een aantal grammetjes.
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Wat mij met name tegenhield om voor een zonne-lader te gaan waren de ervaringen dat je de zonnecellen moet richten op de zon.
Het lijkt me sterk dat ze het plotseling vrijwel niet meer doen als de zon er onder een hoek van 45 graden op schijnt.
Dat niet, maar het rendement keldert omlaag. Zonnecellen halen zosieso hun opgegeven rendement pas als je ze om twaalf uur 's middags op een berg op de evenaar pal naar de zon richt bij een volledig wolkenvrije hemel.

.tsooJ