door
Mattt » vr 22 apr, 2011 14:41
Zo, kreeg vandaag mijn wielen binnen en heb even een eerste test gedaan met mijn android-telefoon (filmpjes volgen wanneer ik er tijd voor heb; eerst maar eens het voorwiel installeren en de dynamo aansluiten; zonder de overspanningsbeveiliging (?).
Kort gezegd is het goed mogelijk om de frequentie van de spaak te analyseren; ik heb daarvoor 'iSpectral' gebruikt; de interface ziet er ongeveer zo uit:
Het frequentiebereik wat ik bekijk is ongeveer 300-800 Hz. De spaken van het wiel dat ik getest heb (shimano xt naaf met dt champion 'silver' 288/290mm spaken, 36 spaaks, 28", kruis 3) geven een (piek)frequentie varierend van ongeveer 450 tot 550 hz (meestal door het normale links-rechts verschil)
Het toonverschil is ook goed te horen (eenvoudig als je een strijkinstrument speelt). Het is erg simpel om met de telefoon te zien waar de piekfrequentie ligt en daarnaast wordt deze ook aangegeven middels een getal door het programma; dit getal kan soms wel wat verspringen (bovenfrequentie vermoed ik) dus ik vind het eigenlijk makkelijker om gewoon de grafiek te volgen. Handig is dat je ook een lijn kunt zetten op één bepaalde (uitgangs) frequentie. Je kunt dan gewoon spaken bijstellen totdat de piek op de die lijn ligt.
Zou erg mooi zijn als iemand van een (liefst (zéér
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) goed gespaakt en vergelijkbaar) wiel de frequenties zou kunnen meten om te vergelijken; ben erg benieuwd wat voor frequentie spaken van een goed gespaakt wiel hebben en wat het frequentiebereik is van de spaken aan beide kanten (achternaaf) en het frequentiebereik van een voorwiel.