Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn de consequenties van een racebochtstuur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat zijn de consequenties van een racebochtstuur?

Wim schreef:Ik weet niet wat voor balhoofd die Worldtraveller 2000 heeft, en wat voor stuurpen er nu in zit. Voor wat betreft dat laaste vermoed ik dat het er eentje is met de maat 25,4. Daar moet je dus echt geen 26,0 stuur in wurmen.
Sinds ik jouw bericht hierboven heb gelezen ben ik nog even koortsachtig aan het zoeken naar de verschillen. De technische verschillen zijn me nu duidelijk, maar ik heb ook sterk gelet op de gebruikservaringen. Het lijkt er op dat de mensen over het algemeen iets positiever zijn over de 177 dan over de 135. Aan de andere kant: volgens mij heb ik niet zulke hele brede schouders en daar ben ik in het voordeel voor wat betreft de 135.

Het zou wel de meest praktische oplossing zijn, omdat de klemmaat inderdaad 25,4 is. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de maat van het balhoofd is :oops:.

Ik vind het wel belangrijk dat er straks een stuur op zit waar ik me goed bij voel dus vandaar dat ik nog even door blijf zoeken naar ervaringen van gebruikers.

Ik heb overigens een stuurpen bestaande uit twee delen: de pen gaat in het balhoofd en daarop zit los (maar met imbusbouten) een voorbouw (ITM Tomahawk, toch van het aheadtype volgens mij) gemonteerd. De fietsenmaker bij Re-cycle noemde dit een "nep- ahead".
Inderdaad, nep ahead. Wat resteert is dus de vraag naar de diameter van die pen die de balhoofdbuis in gaat. Voor een 1 inch balhoofd is die 7/8 inch, en voor een 1 1/8 balhoofd is die 1 inch. Dat moet met een schuifmaat makkelijk op te meten zijn. Is de pen 7/8 inch dan kun je er dus probleemloos een Nitto 26,0 pen in zetten. Is de pen 1 inch (en het balhoofd dus 1 1/8 inch) dan kun je denk ik het beste een shim gebruiken, of een 26,0 ahead pen monteren.
Ik vind het allebei fijne sturen, maar de 135 is bij de remgrepen voor mij gewoon wat te smal. Op de racefiets gaat het nog net, maar op de vakantiefiets zou het niet goed werken (te weinig hefboom op onverharde wegen).
Wim
p.s. zie ook http://ruedatropical.wordpress.com/2009 ... -geometry/
Ik wil even reageren op dit topic, met name over de remmen, als je graag de v-brakes wil behouden, dan zijn er ook remgrepen voor een racebocht speciaal voor v-brakes, Rose heeft ze in het assortiment en ze zijn niet duur het zijn Dia Compe remgrepen.
http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... tail2=1628
Hierbij heb je dus geen travel-agents nodig.

Zelf zou ik altijd voor de keuze met v-brakes gaan, remt beter, minder problemen. voor canti's heb je voor en achter ook nog kabelhangers nodig, en die zorgen nu juist voor de problemen, zoals trillen en schudden. ook is de remwerking van canti's stukken minder.

Het volgende waar je tegenaan gaat lopen is 'hoe wil ik gaan schakelen', het gebruik van bar-end shifters lijkt mij geen optie omdat je die niet aan het uiteinde van je racebocht wil hebben zitten. Buiscommandeurs gaat eigenlijk ook niet, of je moet hiervoor zelf een beugel aanpassen voor je ovale onderbuis, of je (laat) de nokken voor de verstellers op het frame lassen of lijmen.
Misschien kun je nog ergens van die oude verstellers op de kop tikken die op de stuurpen zitten, deze zag je vroeger op MTB's, maar waren zeker geen 9 speed.

Een totaaloplossing zou zijn om over te stappen naar STI remschakelverstellers, in combinatie met helaas weer canti's of V-brakes met travel-agents. Maar dit is een dure oplossing, een setje remschakelverstellers voor 9 speed kost al gauw 150 euro (Tiagra). Wat ook nog mogelijk is, is het gebruik van mini V-brakes in combinatie met STI remschakeldingen, dit kan zonder travel-agents omdat de armen van de v-brakes korter zijn, voorwaarde is wel dat je wielen absoluut recht zijn, en je geen dikkere banden dan 37-42 kunt gebruiken.

Ik heb zelf mijn Nishiki Hibrid net klaar naar een ombouw naar racebocht. veel dezelfde dilema's en opbouw, ook ovale onderbuis, kabelloop over bovenbuis, schroefdraad balhoofd (1 1/8) met ahead pen. Het doel van mijn fiets is echter anders, namelijk meer een trainingsfiets, die ook off road (CX) kan en hij moet mee op vakantie, maar ook de mogelijkheid om met fietskar te rijden voor een weekendje kamperen.

Ik heb de fiets met de volgende componenten omgebouwd:
3T ergonova stuur (ondiep en kort)
3T stuurpen 100mm, oude stuurpen was 130mm
Ultegra remschakelverstellers
Ultegra compact crankstel (50-34)
10 speed casette 12-27
Tektro mini V brakes zonder travel-agents

Helaas is het weer nog niet zodanig dat ik hem kan testen.
Overigens had ik hiervoor een zelf nagebouwde H-bar op de fiets (Jeff Jones), deze beviel zeker goed, maar was zwaar en erug breed.
sorry, twee keer geklikt
BertjeConti schreef:Ik wil even reageren op dit topic, met name over de remmen, als je graag de v-brakes wil behouden, dan zijn er ook remgrepen voor een racebocht speciaal voor v-brakes, Rose heeft ze in het assortiment en ze zijn niet duur het zijn Dia Compe remgrepen.
http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... tail2=1628
Hierbij heb je dus geen travel-agents nodig.
wel even opletten achteraan, dit zijn de 287v's van post #2


Zelf zou ik altijd voor de keuze met v-brakes gaan, remt beter, minder problemen. voor canti's heb je voor en achter ook nog kabelhangers nodig, en die zorgen nu juist voor de problemen, zoals trillen en schudden. ook is de remwerking van canti's stukken minder.
er zijn een hope rotte canti-setups, maar het hoeft niet
Het volgende waar je tegenaan gaat lopen is 'hoe wil ik gaan schakelen', het gebruik van bar-end shifters lijkt mij geen optie omdat je die niet aan het uiteinde van je racebocht wil hebben zitten.
Huh?
Niks mis met crosscommandeurs op een vakantiefiets, en om nou met 2 (of 3) x 10 STI als alternatief aan te komen zetten? DAt is pas echt vragen om moeilijkheden
Buiscommandeurs gaat eigenlijk ook niet, of je moet hiervoor zelf een beugel aanpassen voor je ovale onderbuis, of je (laat) de nokken voor de verstellers op het frame lassen of lijmen.
Misschien kun je nog ergens van die oude verstellers op de kop tikken die op de stuurpen zitten, deze zag je vroeger op MTB's, maar waren zeker geen 9 speed.
Paul components, ook voor 24mm sturen
Een totaaloplossing zou zijn om over te stappen naar STI remschakelverstellers, in combinatie met helaas weer canti's of V-brakes met travel-agents. Maar dit is een dure oplossing, een setje remschakelverstellers voor 9 speed kost al gauw 150 euro (Tiagra).
het gebruik van remschakelversnellers lijkt mij geen optie omdat je die niet aan het uiteinde van je remhandel wil hebben zitten. :D
Wat ook nog mogelijk is, is het gebruik van mini V-brakes in combinatie met STI remschakeldingen, dit kan zonder travel-agents omdat de armen van de v-brakes korter zijn, voorwaarde is wel dat je wielen absoluut recht zijn, en je geen dikkere banden dan 37-42 kunt gebruiken.

Ik heb zelf mijn Nishiki Hibrid net klaar naar een ombouw naar racebocht. veel dezelfde dilema's en opbouw, ook ovale onderbuis, kabelloop over bovenbuis, schroefdraad balhoofd (1 1/8) met ahead pen. Het doel van mijn fiets is echter anders, namelijk meer een trainingsfiets, die ook off road (CX) kan en hij moet mee op vakantie, maar ook de mogelijkheid om met fietskar te rijden voor een weekendje kamperen.

Ik heb de fiets met de volgende componenten omgebouwd:
3T ergonova stuur (ondiep en kort)
3T stuurpen 100mm, oude stuurpen was 130mm
Ultegra remschakelverstellers
Ultegra compact crankstel (50-34)
10 speed casette 12-27
Tektro mini V brakes zonder travel-agents

Helaas is het weer nog niet zodanig dat ik hem kan testen.
Overigens had ik hiervoor een zelf nagebouwde H-bar op de fiets (Jeff Jones), deze beviel zeker goed, maar was zwaar en erug breed.

Mini-V's zijn zeer beperkt qua bandbreedte/hoogte of spatborden (42mm klinkt al als lange mini-v's) , en travel agents houden beslist niet van modder
De simpelste ombouwoplossing is de v brakes te laten zitten, te remmen met Tektro racegrepen voor v brakes (volgens ik geloof iedereen beter dan de 287v) en te schakelen met crossvertellers/barcons. Dat is niet zo duur, en het werkt ook nog. STI brifters (brake shifters) zijn minder betrouwbaar, en schakelen aan de voorkant geen mtb derailleur.
Wim
m-gineering schreef:
BertjeConti schreef:Ik wil even reageren op dit topic, met name over de remmen, als je graag de v-brakes wil behouden, dan zijn er ook remgrepen voor een racebocht speciaal voor v-brakes, Rose heeft ze in het assortiment en ze zijn niet duur het zijn Dia Compe remgrepen.
http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... tail2=1628
Hierbij heb je dus geen travel-agents nodig.
wel even opletten achteraan, dit zijn de 287v's van post #2


Zelf zou ik altijd voor de keuze met v-brakes gaan, remt beter, minder problemen. voor canti's heb je voor en achter ook nog kabelhangers nodig, en die zorgen nu juist voor de problemen, zoals trillen en schudden. ook is de remwerking van canti's stukken minder.
er zijn een hope rotte canti-setups, maar het hoeft niet
Het volgende waar je tegenaan gaat lopen is 'hoe wil ik gaan schakelen', het gebruik van bar-end shifters lijkt mij geen optie omdat je die niet aan het uiteinde van je racebocht wil hebben zitten.
Huh?
Niks mis met crosscommandeurs op een vakantiefiets, en om nou met 2 (of 3) x 10 STI als alternatief aan te komen zetten? DAt is pas echt vragen om moeilijkheden
Buiscommandeurs gaat eigenlijk ook niet, of je moet hiervoor zelf een beugel aanpassen voor je ovale onderbuis, of je (laat) de nokken voor de verstellers op het frame lassen of lijmen.
Misschien kun je nog ergens van die oude verstellers op de kop tikken die op de stuurpen zitten, deze zag je vroeger op MTB's, maar waren zeker geen 9 speed.
Paul components, ook voor 24mm sturen
Een totaaloplossing zou zijn om over te stappen naar STI remschakelverstellers, in combinatie met helaas weer canti's of V-brakes met travel-agents. Maar dit is een dure oplossing, een setje remschakelverstellers voor 9 speed kost al gauw 150 euro (Tiagra).
het gebruik van remschakelversnellers lijkt mij geen optie omdat je die niet aan het uiteinde van je remhandel wil hebben zitten. :D
Wat ook nog mogelijk is, is het gebruik van mini V-brakes in combinatie met STI remschakeldingen, dit kan zonder travel-agents omdat de armen van de v-brakes korter zijn, voorwaarde is wel dat je wielen absoluut recht zijn, en je geen dikkere banden dan 37-42 kunt gebruiken.

Ik heb zelf mijn Nishiki Hibrid net klaar naar een ombouw naar racebocht. veel dezelfde dilema's en opbouw, ook ovale onderbuis, kabelloop over bovenbuis, schroefdraad balhoofd (1 1/8) met ahead pen. Het doel van mijn fiets is echter anders, namelijk meer een trainingsfiets, die ook off road (CX) kan en hij moet mee op vakantie, maar ook de mogelijkheid om met fietskar te rijden voor een weekendje kamperen.

Ik heb de fiets met de volgende componenten omgebouwd:
3T ergonova stuur (ondiep en kort)
3T stuurpen 100mm, oude stuurpen was 130mm
Ultegra remschakelverstellers
Ultegra compact crankstel (50-34)
10 speed casette 12-27
Tektro mini V brakes zonder travel-agents

Helaas is het weer nog niet zodanig dat ik hem kan testen.
Overigens had ik hiervoor een zelf nagebouwde H-bar op de fiets (Jeff Jones), deze beviel zeker goed, maar was zwaar en erug breed.

Mini-V's zijn zeer beperkt qua bandbreedte/hoogte of spatborden (42mm klinkt al als lange mini-v's) , en travel agents houden beslist niet van modder
@marten: krijg je tegenwoordig nog wel eens vieze handen, of zit je alleen nog maar op allerlei fietsfora te tikken.......?

Helaas begrijp ik niet al je reacties, waar ik inderdaad niet aan gedacht had was dat er wel eens spadbordjes op de Koga konden zitten, en dan gaan mini-vees uiteraard niet.
Dat m-gineering ze niet meer heeft betekend nog niet dat ze slechter zijn geworden.
Ik wil deze draad nog even nieuw leven in blazen om het eindresultaat te laten zien. Ik hoop tevens dat ik hier mee kan laten zien hoe je zo'n fiets om kunt bouwen, ook al ben ik niet de meest technisch onderlegde sleutelaar.

Afbeelding

Er liggen nog twee kleine probleempjes. Bij het monteren van het grab-on foam scheurde het foam toen ik ik ze over het stuur wilde schuiven. De remkabels had ik al aan het stuur bevestigd, maar blijkbaar was dat wat te veel van het goede. Weet iemand of er een manier is om dit te voorkomen? Ik vind die foam namelijk heel fijn om mee te rijden. Ik heb er nu een rolletje katoenen stuurlint omheen gewikkeld, zodat het er netter uit ziet. De lokale fietsenmaker deed mij voorkomen alsof ik de laatste sinds decennia was die om katoenen stuurlint had gevraagd. Ik heb hem maar in de waan gelaten dat ik met louter katoenen stuurlint rond rijd :wink:.

Tweede punt is dat ik er op termijn toch nog een keer remgreepjes bovenop wil hebben. Dat moeten dan remgreepjes van Paul Components worden, die zouden ook makkelijk naderhand nog te monteren zijn.

De fiets zelf rijdt heerlijk overigens. Het fijnste rijdt hij onderin de beugels, maar als ik mijn dochtertje op de follow-me achter me heb hangen dan is het ook heerlijk fietsen met de handjes bovenop het stuur. Ik heb nog niet met volle bepakking gefietst.

De ombouw zelf is me niet tegen gevallen en het was een leuke klus om te doen.
Dat ziet er prima uit, en fijn dat het je bevalt. Wat voor stuur is het nu geworden? Als je nog een andere oplossing zoekt om meer geveerde stuurbekleding te hebben kun je ook aan de Marsas bar pads denken: http://www.wallbike.com/handlebars-stem ... s-bar-pads
Wim
reichbus schreef:Bij het monteren van het grab-on foam scheurde het foam toen ik ik ze over het stuur wilde schuiven. De remkabels had ik al aan het stuur bevestigd, maar blijkbaar was dat wat te veel van het goede.
Duwen ipv trekken, en een boel water als smeermiddel
Wim schreef:Dat ziet er prima uit, en fijn dat het je bevalt. Wat voor stuur is het nu geworden? Als je nog een andere oplossing zoekt om meer geveerde stuurbekleding te hebben kun je ook aan de Marsas bar pads denken: http://www.wallbike.com/handlebars-stem ... s-bar-pads
Wim
Het is de Nitto 133 geworden. Ik moest daar toen nog een paar maanden op wachten, omdat het stuur uit Japan moesten komen.

Overigens kwam ik er kort geleden achter dat ik heel eenvoudig had kunnen kiezen voor de Nitto 177. Een andere voorbouw met andere klemmaat en een pashuls (die ik er nu ook op heb zitten) had het probleem zo opgelost.