Ik wil even reageren op dit topic, met name over de remmen, als je graag de v-brakes wil behouden, dan zijn er ook remgrepen voor een racebocht speciaal voor v-brakes, Rose heeft ze in het assortiment en ze zijn niet duur het zijn Dia Compe remgrepen.
http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... tail2=1628
Hierbij heb je dus geen travel-agents nodig.
Zelf zou ik altijd voor de keuze met v-brakes gaan, remt beter, minder problemen. voor canti's heb je voor en achter ook nog kabelhangers nodig, en die zorgen nu juist voor de problemen, zoals trillen en schudden. ook is de remwerking van canti's stukken minder.
Het volgende waar je tegenaan gaat lopen is 'hoe wil ik gaan schakelen', het gebruik van bar-end shifters lijkt mij geen optie omdat je die niet aan het uiteinde van je racebocht wil hebben zitten. Buiscommandeurs gaat eigenlijk ook niet, of je moet hiervoor zelf een beugel aanpassen voor je ovale onderbuis, of je (laat) de nokken voor de verstellers op het frame lassen of lijmen.
Misschien kun je nog ergens van die oude verstellers op de kop tikken die op de stuurpen zitten, deze zag je vroeger op MTB's, maar waren zeker geen 9 speed.
Een totaaloplossing zou zijn om over te stappen naar STI remschakelverstellers, in combinatie met helaas weer canti's of V-brakes met travel-agents. Maar dit is een dure oplossing, een setje remschakelverstellers voor 9 speed kost al gauw 150 euro (Tiagra). Wat ook nog mogelijk is, is het gebruik van mini V-brakes in combinatie met STI remschakeldingen, dit kan zonder travel-agents omdat de armen van de v-brakes korter zijn, voorwaarde is wel dat je wielen absoluut recht zijn, en je geen dikkere banden dan 37-42 kunt gebruiken.
Ik heb zelf mijn Nishiki Hibrid net klaar naar een ombouw naar racebocht. veel dezelfde dilema's en opbouw, ook ovale onderbuis, kabelloop over bovenbuis, schroefdraad balhoofd (1 1/8) met ahead pen. Het doel van mijn fiets is echter anders, namelijk meer een trainingsfiets, die ook off road (CX) kan en hij moet mee op vakantie, maar ook de mogelijkheid om met fietskar te rijden voor een weekendje kamperen.
Ik heb de fiets met de volgende componenten omgebouwd:
3T ergonova stuur (ondiep en kort)
3T stuurpen 100mm, oude stuurpen was 130mm
Ultegra remschakelverstellers
Ultegra compact crankstel (50-34)
10 speed casette 12-27
Tektro mini V brakes zonder travel-agents
Helaas is het weer nog niet zodanig dat ik hem kan testen.
Overigens had ik hiervoor een zelf nagebouwde H-bar op de fiets (Jeff Jones), deze beviel zeker goed, maar was zwaar en erug breed.