door
AB » vr 08 apr, 2011 19:18
Wim schreef:Je vergeet wel dat deze rijder (met bagage) toch niet licht is (90 kg). Dan moet je bij 25 mm je achterband toch al oppompen tot een bar of 7. Dat is echt niet meer comfortabel. Zie:
http://janheine.files.wordpress.com/201 ... schart.jpg Bij 37 mm is 3,5 bar in de achterband al genoeg. Dat rolt dan ook heel wat soepeler over een oneffenheid.
Wim
Je hebt zeker gelijk dat een tweetal banden, met beide dezelfde breedte, dat dan de soepele van de twee meer comfortabeler is (en daarmee wellicht sneller op grof wegdek).
Maar om een hard opgepompt smal bandje op snelheid op goed asfalt te vergelijken met een brede band op 3,5bar (50mm big apples) dan is de big apple, hoe comfie dan ook, altijd langzamer. Misschien geen eerlijke vergelijking, maar in die zin denk ik wel dat smaller ook sneller is. Klimmen met een mooi hardgepompt en goed rond bandje heeft dan zeker mijn voorkeur. Moeilijk te zeggen waar de grens ligt...., vierkant afgesleten zal een smal bandje wellicht ook meer rolweerstand opleveren.
Ben zelf momenteel 95kg, samen met racefietsje ca 104kg..... Op goed asfalt in de alpen zie je mij dan ook niet op brede banden rijden, maar gewoon met 23mm Conti GP4000s, of knalharde, ronde 23mm Vittoria open corsa CX. Comfort is voor mij mede afhankelijk van je fietshouding, de kracht van je bovenbenen/bovenlichaam en de alertheid om slechte stukken te ontwijken. Als je alle comfort uit je banden wilt halen (of geveerde voorvork/zadelpen), okay, is een keus, maar iets spartaanser met een redelijk ontwikkeld lichaam kom je ook ver genoeg (zie aankomende zondag de Parijs-Roubaix profs).
Verder valt het mij altijd wel op hoe goed de asfaltwegen in de Alpen zijn.... Ga je voor de kleine weggetjes en zo nu en dan offroad, of op een slecht onderhouden, grove asfalt/klinkerweg met veel kuilen en gaten (die zijn er ook voldoende in de alpen, achterkant alp dhuez bijvoorbeeld), dan zijn uiteraard bredere banden in het voordeel. Ik weet niet in hoeverre ik de onplatbaarheid van de band mee zou willen laten wegen.... heb nogal een hekel aan banden plakken, vandaar mijn voorkeur voor iets stuggere banden met goed bewezen anti-leklaag.
Voor de fijnproevers zal zeker de Granbois 28/32Cerf een heerlijk bandje zijn.
Leuk leesvoer
hiero (ook jan heine
)