Voor mensen die overwegen op de Filippijnen te gaan fietsen geef ik een aantal redenen om er weg te blijven en een aantal om er vooral wel naar toe te gaan. Wat je ermee doet moet je zelf maar zien.
Het verkeer in Manila is zo druk dat ik iedereen afraad om er te fietsen. Bedenk iets anders, of vermijd (net als wij) Manila door er een busje of een Jeepney te nemen.
Er zijn meer drukke steden, soms zo druk dat je het asfalt niet raak kunt kijken. Voordeel is daar dat ook de rest van het verkeer er stapvoets rijdt zodat je op de stroom mee kunt drijven.
Er is veel lawaai. Bussen, jeepney's en tricycles maken herrie. 's Avonds maken karaokemachines en geluidsinstallaties veel lawaai en 's morgens vroeg hoor je de vele hanen die gefokt worden voor de hanengevechten. Ze kondigen luidkeels de nieuwe dag aan.
In de grote steden komen behoorlijk wat bedelaars voor. In dorpen vragen kinderen al snel: "give me money".
Goed eten moet je zoeken.
Het is er zeker niet altijd schoon. Het sanitair is dikwijls gebrekkig.
Blijf thuis als je niet tegen mieren, slangen en kakkerlakken kunt.
Overal worden vuurtjes gestookt om rommel op te ruimen, veegvuil, bladeren nat of droog, het gaat er allemaal op.
Vaak een gelaten houding van Filippijnse mannen: "We zijn arm en kunnen niets"
Delen van Mindanou schijnen onveilig te zijn.
Er is politieke onrust omdat de NPA (New Peoples Army) zich afzet tegen vooral de corruptie in de regering.
Je ziet er weinig vogels en zoogdieren.
Filippijnen kunnen wreed omgaan met dieren
Je kunt je erg storen aan volwassen, vaak blanke mannen met veel te jonge Filippijnse meisjes.
De bevolking is uitermate vriendelijk.
Veel Filippijnen praten goed Engels wat de communicatie gemakkelijk maakt.
Het klimaat is erg goed in de maanden december en januari. Warm, meestal niet echt heet, af en toe een fikse regenbui, soms een regendag.
Traditionele landbouw, veel kleinschalige rijstteelt, handwerk met karbouwen.
De rijstterassen van Banaue en Bontoc zijn fantastich om te zien.
De wegen zijn er over het algemeen redelijk van kwaliteit.
Er zijn veel "klimmetjes" die de moeite waard zijn, vanwege het natuurschoon en de vergezichten.
Het is er niet duur.
De ondergrondse rivier in Sabang, Palawan is iets unieks.
De topatractie van de Filippijnen ligt onder water. De vele koraalriffen en 1001 soorten vis zijn op vele plaatsen de bezichtigen met een snorkel en een duikbril.
Boottochten, van eiland naar eiland, wisselen het fietsen leuk af.
Er zijn ook rustige gebieden zoals Gemeras, Siquijor, Cebu-west en Palawan.
Vrijwel overal is slaapplaats te vinden. Je kunt licht bepakt reizen dus een tent en kookspullen zijn niet echt nodig.
Je kunt wel zien dat ik nog nooit verder dan tot 10 heb kunnen tellen.