Hallo Hans van der Veeke,
Je moet juist lid zijn om in jeugdherbergen of hostels te kunnen overnachten. Anders betaal je als niet-lid een toeslag. Bovendien reserveer ik altijd van te voren, zodat je geen bord „vol” voor je neus ziet hangen. Ik val zelf ook onder „senior-tarieven” (ben al bijna 60 jaar), maar ik voel me
(aaahh...) volkomen thuis wanner ik een jeugdherberg binnenstap, heerlijk. Ik ben al sinds
1969 lid van de NJHC, met als mijn (nu wijlen) ouders en verder ook zowat mijn halve familie. De NJHC is een jaar of acht geleden veranderd in Stayokay (wie bedenkt nou zo’n stomme naam in het Engels?). Ik verzamel als echte jeugdherbergliefhebber alles wat met jeugdherbergen te maken heeft: foto’s, boeken, stickers, ansichtkaarten, stempels, speldjes, theelepeltjes, T-shirts, en zelfs emaille logo-schildjes, enzovoort.
Prachtige reisverslag heb je gemaakt van Bella Italia naar Baflo! Die bewaar ik zeker!
Hieronder een kleine selectie van de jeugdherbergen waar ik heb overnacht.
Alles zelf gefotografeerd en altijd op de fiets.
HUY (Belgique) Auberge de jeunesse „Maison Godin”, zwembad aanwezig! (foto 1970)
SYRACUSE (New York State - USA) ”Downing youth hostel” (foto 1973)
LATTROP (Ned.) Jeugdherberg „’t Huis te Brecklenkamp”. In 1985 hebben wij hier onze huwelijksreis doorgebracht, net als mijn ouders dat deden in 1948! (foto 1974)
TEL AVIV (Israël) Bord boven de ingang. Ik kan redelijk Hebreeuws lezen, men leest van rechts naar links. De middelste regel luidt: „Achsanit no’ar (= jeugdherberg) Tel Aviv” (foto 1979)
BANFF (Alberta, Canada) ”Mountain View” youth hostel (foto 1982)
BAD DOBERAN (DDR) Jugendherberge bei Tempelberg (foto 1991)
KNOCKREE (Ireland) Youth hostel ”Wicklow Way” (foto 2002)
SCHÖNWALDE (Deutschland) Jugendherberge „Am Bungsberg”. Enkele maanden na deze foto helaas afgebrand! (foto 2003)
FIRENZE (Italia) Ostello „Villa Camerata”, uitzicht vanuit mijn kamer (foto 2006)
ZOERSEL (België), gele wegwijzer naar de jeugdherberg (foto maart 2010)
FAXE (Danmark) Vandrerhjem Østervej (foto juli 2010)