door
AB » ma 03 jan, 2011 01:14
Voor de liefhebbers van merkenmixers en die aan hun huidige merk niet genoeg hebben is misschien een shiftmate ook nog een leuke oplossing. Campa maakt cassettes die gaan tot 29..... en icm een
shiftmate zou je dan je shimano sti shifters gewoon kunnen blijven gebruiken.....
Maar als de standaardtriple icm met een 27t achter niet genoeg is, dan zou ik me toch echt afvragen of een racegroep wel je ding is.... Een ATB triple of Rohloff geeft zoveel meer marge met volle bepakking, ook als je kapot en verzuurd alsnog die laatste beklimming wil doen.
Oja, en je weet het bij sommige vakantiefietsers maar nooit, maar neem aub een paar schoenen met kliksysteem (sidi's met spd(sl) ofzo). Dat scheelt je meer procentjes dan het verschil tussen 27 of 29......
En dan voor de natuurkundigen onder ons. Er moet op het internet vast wel ergens een site te vinden zijn hoeveel watt aan vermogen je bij volle gewicht (van bagage, rijder, fiets, proviand) moet leveren om bijvoorbeeld de Mt Ventoux met een bepaalde snelheid te beklimmen. Valt dat vermogen binnen de marges van je omslagpunt dan heb je een goede snelheid te pakken....... en die snelheid (bv 4 of 5kmh) kun je dan weer terugrekenen naar een optimum cadans (bv 80-90rpm) en voila, daar rolt je verzetje uit. Weet je meteen of je genoeg hebt aan je 30-27 of dat je alsnog een atb-triple moet aanschaffen.
Lees
dit dus ook maar eens even door.
Ik heb dit dillemma ook wel eens meegemaakt, maar welk verzet je ook kiest, aan het eind trek je toch vaak dezelfde conclusie: was ik maar lichter en had ik maar meer getraind.
Succes!