Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 of 28" ?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26 of 28" ??

Het laatste wat ik zou doen is een framemaatje kleiner nemen omdat dat er met 26" beter uit ziet. Dan zou ik gewoon een 26"-frame zoeken dat er op zijn eigen manier net zo 8) uitziet.

Trouwens: is een kenmerk van een klassiek ogende reisfiets niet dat die 28" is als je zelf 1,88 m meet?
Wat ik me afvraag, als je een supergroot frame neemt voor 26" wielen, wordt dat frame dan niet te slap?
DeFietsreiziger schreef:Wat ik me afvraag, als je een supergroot frame neemt voor 26" wielen, wordt dat frame dan niet te slap?
Dat is nauwelijks anders voor een 28'-frame, want hoeveel meters zit de as daar eigelijk hoger?
Leon (die wel eens de voorband van zijn opoefiets met water heeft gevuld. Het stevige vliegwieleffect was even wennen, maar er was prima mee te fietsen, zinvol was anders)

Off-road is een flink vliegwieleffect een voordeel, want je voorband draait niet meteen met elk richeltje mee.
Gerco,

Ik rijd zelf sinds een paar maanden op een LHT 56cm 28" met Duremes. De banden (en wielen) zijn nog overorven van m'n vorige frame en dus maar 37mm breed ipv de meer wenselijke brede maat. De wielen zijn inmiddels ook al een jaar of 6 oud en hebben onder andere Vietnam en een paar vliegreizen overleefd. Ze zijn nog vrijwel net zo recht als toen ze uit de doos kwamen en ik ben niet de makkelijkste (bijna 0,1 ton en meestal zo'n 30 kilo bagage en/of kinderkar) voor m'n fiets. Het voordeel van de Duremes tov de Supremes vind ik de grip op onverharde en vuile wegen. Met supremes wilde ik dan wel eens een ongepland stapje opzij doen. Het snelheidsverlies vind ik dan acceptabel.

Vwb de LHT: ziet er geweldig uit en rijdt nog beter.

Groet Remco
Zo! Wat een reacties! Bedankt!

Ik heb de verschillende reacties eens doorgelezen en naar aanleiding daarvan het volgende:

De LHT zou ik op willen bouwen met een racebocht. Inzetgebied zo ruim mogelijk, niet alleen asfalt, maar ook onverhard, azie, zuid-amerika, etc.

Maat ben ik niet helemaal uit.
Mijn racefiets heeft een effectieve bovenbuis van 605 mm en daar zit een 110 mm stuurpen op.
Mijn singlespeed voor in de stad heeft ook een racebocht. Bovenbuis horizontaal van 585 mm. Stuurpen 100 mm.
Ook heb ik een 20" Surly Big Dummy opgebouwd en deze heeft een horizontale bovenbuis van 614 mm en een stuurpen van 60 mm. Deze zit wat rechter op en heerlijk!! Maar frame geometry is van deze fiets meer op een MTB gestoeld.

Op de racefiets en singlespeed zit ik redelijk diep. Op de LHT zou ik iets rechter op willen. Misschien dat ik dan naar een 58 moet kijken, mogelijk 56cm??

I.v.m. het bredere inzetbereik gaat mijn voorkeur uit naar 26". Maar het oog wil ook wat en daarom moet het er nog wel uitzien. Zoals er een voorbeeldfoto was van een groot frame met de 26" wielen, dat ziet er dus niet uit. Tenminste dat is mijn mening. Vandaar mijn vraag of het verstandig is, om met mijn voorgestelde inzetgebied, te gaan voor eventueel 28".

Als de algemene concensus is dat 26" de betere keus is, dan moet ik wellicht nog eens mijn gedachten over het project laten gaan. (Wellicht een Troll, maar dat is geen klassiek ogende fiets :wink: )

Gerco.
DeFietsreiziger schreef:Wat ik me afvraag, als je een supergroot frame neemt voor 26" wielen, wordt dat frame dan niet te slap?
kleinere wielen -> kortere onderbuis -> meer torsiestijfheid

en je kunt natuurlijk altijd nadenken als je een buis specificeert voor een bepaald frame :roll:
m-gineering schreef:
DeFietsreiziger schreef:Wat ik me afvraag, als je een supergroot frame neemt voor 26" wielen, wordt dat frame dan niet te slap?
kleinere wielen -> kortere onderbuis -> meer torsiestijfheid

en je kunt natuurlijk altijd nadenken als je een buis specificeert voor een bepaald frame :roll:
De onderbuis van mijn 26" fiets is langer als die van mijn 28 inch fiets. Maar dat is appels met peren vergelijken.

Wat Surly doet bij alle frames is de bovenbuis horizontaal houden. Andere merken zetten deze buis veel al in een hoek neer wat een kleiner frame oplevert. En omdat van een 26" fiets de balhoofdbuis langer is dan van een 28" fiets, oogt het zaakje gewoon voor geen meter en ziet het er groot en log uit. Het gene waar deze hele topic over gaat.
De balhoofdbuis van een LHT is vrij ver doorgetrokken boven de bovenbuis. Dat levert al een minder diepe zit op dan de meest racefietsen. Ikzelf heb er ook nog een stapel spacers opzitten. Hierdoor komt mijn stuur maar iets lager dan mijn zadel uit. Kwestie van de binnenbalhoofdbuis niet direct kort afzagen maar een beetje expirimenteren en pas als je zeker weet dat het goed is de binnenbalhoofdbuis afzagen. Puur esthetisch gezien zou een klassiek balhoofd misschien mooier zijn, maar helaas, dat werkt niet op een LHT.

Groet Remco
betreffende de gyroscoopwerking

vermits een 26" sneller draait (bij dezelfde rijsnelheid) ; compenseert dit toch ; of niet ?

gezien bij het groter wiel
de krachten wat verder van de as verwijderd zijn
onstaat een langere hefboom
zodat het groter wiel inderdaad iets lastiger te verdraaien is
juist ?