Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ACHTERLICHT ID WORX: SKS spatborden - Forum Wereldfietser

ACHTERLICHT ID WORX: SKS spatborden

Mijn IDWORX off rohler heb ik vijf maanden geleden gekocht. Ondertussen heeft mijn achterlicht het verschillende malen begeven.(Na één, maand, na twee maand en na vier maand). Mijn fietshersteller heeft telkens kosteloos de herstellingen uit gevoerd. Het probleem zit in de SKS spatborden. Zij moeten de stroom geleiden naar het achterlicht. Het spatbord is al vervangen geweest (kosteloos).
Heeft nog iemand problemen met die spatborden? Hoe lossen jullie dit op? Ik zou het zonde vinden van de degelijke SON naafdynamo om te moeten overschakelen naar batterijverlichting.

Met vriendelijke groeten
Ik heb een ER en wat ik jammer vind is dat bij het achterlicht de ontblote kabels die in het achterspatbord gaan toch nog in contact kunnen komen met (pekel)water. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn achterlicht een tijdje niet werkte en ik dacht dat het gewoonweg kapot was. Mijn fietsenboer wist me van het tegendeel te overtuigen. Wanneer je er een batterij aan hield brandde dat licht wel. Na alles nog maar eens nagekeken te hebben zag ik dat de koperdraadjes die van het achterlicht naar het spatbord gaan geoxideerd waren. Nadat ik dit verholpen had met contactspray brand het achterlicht terug. Ik ga toch eens nieuwe draadjes in dat achterlicht steken en dan de koperdraadjes die in het achterspatbord nog uitsteken met tec7 of zoiets bedekken zodat ze niet zo vlug meer oxideren. Maar zoals bij jou dat het spatbord zelf zou mankeren heb ik nog niet meegemaakt. Ik vind zoiets wel niet kunnen, koop je een fiets van zoveel geld dan mag je toch verwachten dat het achterlicht werkt. Je gaat dan ook niet altijd kijken of het werkt. Nu zou je nog bijna verplicht worden een achterlicht met pillen te gebruiken.
doffer schreef:Mijn IDWORX off rohler heb ik vijf maanden geleden gekocht. Ondertussen heeft mijn achterlicht het verschillende malen begeven.(Na één, maand, na twee maand en na vier maand). Mijn fietshersteller heeft telkens kosteloos de herstellingen uit gevoerd. Het probleem zit in de SKS spatborden. Zij moeten de stroom geleiden naar het achterlicht. Het spatbord is al vervangen geweest (kosteloos).
Heeft nog iemand problemen met die spatborden? Hoe lossen jullie dit op? Ik zou het zonde vinden van de degelijke SON naafdynamo om te moeten overschakelen naar batterijverlichting.

Met vriendelijke groeten
Tamelijk verbijsterend dat Idworkx die shitoplossing durft te gebruiken*). Iedere corrosiedeskundige kan je vertellen dat het niet kan werken, iedere fietsenmaker weet dat het niet werkt.

De oplossing is een doorlopende draad gebruiken, hoe je die netjes bij je achterlicht krijgt is altijd de vraag.

Je zou de draad (met hotmelt?) in het spatbord kunnen lijmen, er zijn kabelgoten die je in het spatbord kunt klemmen, of je gaat met krimpkous en tiewraps langs de achtervork, en dan met slang om een spatbordstang omhoog.


*) of niet durven niet te gebruiken ;)
Ik heb hetzelfde probleem gehad enkele jaren geleden met mijn Koga expression. Mijn fietsenmaker kende het spatbordprobleem en heeft onmiddellijk gekozen voor het draadjes-alternatief: via de liggende achtervork (met tie wraps) richting achternaaf en dan omhoog doorheen een geboord gaatje in mijn SL-bike bagagedrager en floeps, ter hoogte van het achterlicht er weer uit. Dit systeem werkt nu al enkele jaren feilloos.
doffer schreef:Mijn IDWORX off rohler heb ik vijf maanden geleden gekocht. Ondertussen heeft mijn achterlicht het verschillende malen begeven.(Na één, maand, na twee maand en na vier maand). Mijn fietshersteller heeft telkens kosteloos de herstellingen uit gevoerd. Het probleem zit in de SKS spatborden. Zij moeten de stroom geleiden naar het achterlicht. Het spatbord is al vervangen geweest (kosteloos).
Heeft nog iemand problemen met die spatborden?
Mijn (toemalige) vriendin had meer dan tien jaar geleden een Batavus Apache (zo'n paarse met zilvergrijze vork), dat ding had ook een achterspatbord dat de stroom zou moeten geleiden. Dat duurde niet lang. Een stevige draad (een helft van een 220v-snoer) was de oplossing.
Nieuw is dit probleem dus bepaald niet.
Leon
Wij hadden ooit hetzelfde met een Giant stadsfiets. De Schmidt bedrading op mijn m-gineering functioneert daarentegen probleemloos: met tie wraps meegebonden met de shifter kabels en remleidingen, dan een stukje met tie wraps langs de staande achtervork, en daarna met een kous langs de linkse spatbordstang naar het achterlicht op het spatbord. Mede hierom heb ik mijn dynamo achterlicht op het spatbord. Op de drager zit wel nog een rechthoekig batterij achterlicht, om de wettelijk nodige reflector te hebben, en als backup achterlicht.
Wim
het mooiste vind ik een dikke buitenmantel (net als bij brompton verlichting) met hierin een dubbele draad naar de twee draadjes die bij je BB overgaan naar het spatbord. Je kunt ook de draadjes opnieuw aanstrippen en heel voorzichtig in de goed schoongemaakte contact gaatjes in het spatbord solderen...

Gewoon de twee draadjes aansluiten op een twee aderig draadje in een stevige buitenmantel, deze langs de liggende achtervork en drager naar het achterlicht brengen is de meest fool-proof oplossing zou im zeggen. je hebt van die speciale krimp-mantels met koper erin voor electro draad, de dunste werkt wel ok en wil je het helemaal mooi doen dan nog een stukje dikker krimpkous er over heen.

Succes

Bas
Ik zou toch al heel snel geneigd zijn de draadjes los te trekken en er een achterlicht met LED-verlichting op batterijen voor in de plaats te monteren. Oplaadbare batterijen gebruiken (zo snel zijn ze ook weer niet leeg) en er verder weinig omkijken meer naar hebben.
De metalen strip in de SKS spatborden wil ook nog wel eens breken doordat er een tak of iets anders tussen is gekomen, het spatbord zelf ziet er dan meestal nog goed uit en de ene keer werkt het licht wel en de andere keer niet, en om nu de hele tijd achterom te moeten kijken of je achterlicht werkt fietst ook niet veilig. Als je dus persé een draadje wil kun je de andere oplossingen gebruiken of gewoon voor een los achterlicht op batteijen gaan.
Voor het geld wat die fietsen kosten vindt ik wel dat er op de verkeerde plaatsen bezuinigd is op de kosten of niet goed nagedacht over de kwetsbare onderdelen en een betere oplossing.
Ik heb ook een idworx Off Rohler van juli 2010.

Na een maand precies hetzelfde probleem. De klinkverbindingen maken een slecht contact, en ze zijn nog niet eens geoxideerd, kun je nagaan. Dat maakt de verlichting erg onbetrouwbaar.

Hoewel het meer iets is van SKS dan van van idworx, gaat de laatste met de keuze van deze niet-robuuste onderdelen natuurlijk niet geheel vrijuit. Overigens was zowel de dealer als idworx meer dan welwillend om het spatbord te vervangen, maar ik denk dat je dan na een tijdje weer tegen hetzelfde probleem loopt.

Het idee van het laminaat met geleiding is op zich erg goed bedacht, maar de constructie deugt niet, dus iedere poging om bijvoorbeeld de klinkpunten een keer met een hamer vaster te slaan of het spatbord te vervangen is geen duurzame oplossing.

Tegen mijn principes in (toch fiks bedrag voor de fiets neergeteld) heb ik besloten dit zelf te wijzigen. Met de instelling dat de perfecte fiets dan nog perfecter kon :-)

Ik heb het spatbord gedemonteerd, de klink-contactjes (alle 4 stuks) van binnenuit voorzichtig uitgeboord zodat deze loskomen van het spatbord.

Aan de binnenzijde heb ik het spatbord schoongemaakt en ontvet, en een 2-aderige draad gelijmd (met Sikaflex 252), die aan voor- en achterzijde door de gaatjes (waar eerst de klinkertjes zaten) is gevoerd. Aan de kant van het achterlicht heb ik deze met kleine kabelschoentjes verbonden aan het achterlicht, en aan de andere zijde heb ik deze draad vastgesoldeerd aan de originele draad waarvan ik eerst de contactjes heb verwijderd. Ik heb hier krimpkous overheen gedaan.

De draad zelf komt noooit meer los van het spatbord, en het achterlicht brandt nu altijd als ik de dynamo aanzet. Heeft intussen de nodige regenbuitjes en modder te verwerken gekregen, maar dat maakt nu niet meer uit.

Ik heb de gaatjes ook voorzien van lijmkit, zodat er geen vocht tusen het laminaat komt. Een avondje aan besteed, maar geeft wel voldoening :-)

Ik ben blij dat ik de aanpassing heb gedaan, dat maakt de verlichting een stuk betrouwbaarder.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Op mijn IDworx OR gelijkaardige problemen. Alleen ontstond het probleem nadat het sks spatbord dwars scheurde (reden onbekend). Na wat plakwerk kon ik even verder (met licht). Spatbord brak uiteindelijk definitief af. Vervanging dus: volledige set voor en achter terwijl voor nog goed was.
Is ongeveer 2 maanden geleden. Intussen is het nieuwe sks spatbord opnieuw dwars gebroken (bij de achterste klem ter hoogte van het uiteinde van de tubusdrager) ! Licht brandt (voorlopig) niet meer.
Het laatste stukje spatbord hing los te wiebelen. Ik kreeg geen kans om het tijdelijk te herstellen. Het viel er helemaal af en in de sneeuw hoor je dat niet.
Dus nieuw spatbord. Weer een volledige set ?
Is er iets mis met die sks spatborden ? Had op vorige fietsen nog sks spatborden met dat laatste stukje spatbord ging nooit kapot. Ook niet als de fiets op een fietsdrager werg meegenomen met de auto.
Iemand bekend met dit probleem ?
cornelo schreef:Op mijn IDworx OR gelijkaardige problemen. Alleen ontstond het probleem nadat het sks spatbord dwars scheurde (reden onbekend). Na wat plakwerk kon ik even verder (met licht). Spatbord brak uiteindelijk definitief af. Vervanging dus: volledige set voor en achter terwijl voor nog goed was.
Is ongeveer 2 maanden geleden. Intussen is het nieuwe sks spatbord opnieuw dwars gebroken (bij de achterste klem ter hoogte van het uiteinde van de tubusdrager) ! Licht brandt (voorlopig) niet meer.
Het laatste stukje spatbord hing los te wiebelen. Ik kreeg geen kans om het tijdelijk te herstellen. Het viel er helemaal af en in de sneeuw hoor je dat niet.
Dus nieuw spatbord. Weer een volledige set ?
Is er iets mis met die sks spatborden ? Had op vorige fietsen nog sks spatborden met dat laatste stukje spatbord ging nooit kapot. Ook niet als de fiets op een fietsdrager werg meegenomen met de auto.
Iemand bekend met dit probleem ?
Plastic en koude en trillingen is geen goede combinatie, zeker niet als de spatborden onder spanning staan. Misschien zijn de achterste stangen te kort/lang om een mooiere boog te verkrijgen?
Ik heb twee jaar geleden (naar volle tevredenheid) mijn LED-verlichting vervangen door naafdynamo (Shimano dh-3n72) + voor- en achterverlichting.

Toen ik de onderdelen ging kopen, vroeg ik bij de fietsenmaker of ik nu ook een ander spatbord nodig had. Hij raadde me dat erg af omdat hij erg veel fietsen te repareren kreeg waarvan de verbinding waarvan jij spreekt kapot was. Hij raadde me dan ook een kabeltje aan.

Dat kabeltje heb ik best goed kunnen wegstoppen onder de buis, dan met enkele slagen om de verbinding tussen crank en het achterwiel en vervolgens zo'n 15 cm door de lucht naar het spatbord. Ik heb zo het twee jaar geleden vastgemaakt met gewone doorzichtige plakband (dat is toch mooier dan tie wraps) en dat is voorlopig niet losgekomen.
Gaatje boren in de rechter bovenkant van de Tubus achterdrager.
Stroomkabel er door trekken.
Vind ik een mooie oplossing.
Groetjes, Roger.

/Users/rogerstegen/Pictures/iPhoto Library/Originals/2011/gwg/IMG_0002.JPG

/Users/rogerstegen/Pictures/iPhoto Library/Originals/2011/gwg/IMG_0003.JPG

/Users/rogerstegen/Pictures/iPhoto Library/Originals/2011/gwg/IMG_0004.JPG
oeps, hoe plaats ik met een mac een foto op dit forum :? ?
Roger schreef:oeps, hoe plaats ik met een mac een foto op dit forum :? ?
net als met een andere bak: plaatje uploaden naar een publiek domein, en een link naar dat adres maken

(en wees blij dat de inhoud van je eigen harde schijf niet op straat ligt ;) )
/Users/rogerstegen/Pictures/iPhoto Library/Originals/2011/gwg/IMG_0004.JPG

_________________
kennis is macht, kennis delen is kracht.
je neemt je lijfspreuk wel heel serieus ;-). Maar goed behalve je username is de rest van de "data leakage" niet zo heel spannend. Ik ben wel benieuwd naar je foto's.
Ik leg -meestal- 3 oplossingen voor aan de klant:
- Een nieuw spatbord (verplaatst het probleem in tijd)
- Een LED reflector op batterijen (het makkelijkst voor ons)
- Een kabel van voor naar achteren (veel werk maar duurzaam)
m-gineering schreef:De oplossing is een doorlopende draad gebruiken, hoe je die netjes bij je achterlicht krijgt is altijd de vraag.
+1

Na de slechte ervaring met mijn Koga en de geleiding in het spatbord, heb ik bij mijn nieuwe fiets gelijk een draad naar de achterkant laten aanleggen. Deze heb ik zelf heel netjes weggewerkt zodat je er zo goed als niets van ziet. Na 1 jaar nog geen problemen gehad.

Mijn advies bij een nieuwe fiets: gelijk een draad naar achteren laten aanleggen.
Het probleem is natuurlijk al lang bekend in de fietsenbranche en zoals vaker de laatste tijd, zoeken we de oplossing zelf ondanks dat dit een onderdeel is van een hoogwaardige toeleverancier. Sommige bij ons in het team hebben bij de scheikundeles goed opgepast en het werd dan ook snel duidelijk dat koper en aluminium plus elektriciteit, water en zout niet goed samengaan. Elektrochemische corrosie. De spatborden corrodeerden heftig; grote zwarte vlekken op het spatbord en het licht viel uit.

Het aluminium in het spatbord geleidt stroom zelfs iets beter dan koper dus gebruiken we het direct en laten het koper weg! De eerste monsters heeft SKS dan zonder de koperstrip gemaakt, maar ze hadden de pinnen wel weer uit koper.....(dus nog steeds elektrochemische corrosie). De volgende serie kwam met pinnen uit RVS. En: tot nu toe nog geen corrosie.

Sinds bijna een jaar leveren we alle idworx fietsen uit met spatborden zonder koperstrip. En dit werkt heel goed. Wel hadden we bij een paar een nieuw probleem: de RVS pinnen zaten niet goed in de verbinding met het aluminium (moet strakker en genoeg contactoppervlak). Dit wordt nu door SKS geperfectioneerd.

Een nieuw spatbord wordt natuurlijk onder garantie ingebouwd.

Eric's twee andere punten zijn natuurlijk interessant. Het liefst rijd ik zelf met een achterlicht met accu en dubbele sensor (licht/beweging) maar in Duitsland moet bij een fiets het achterlicht aan de dynamo hangen.

Draadje doortrekken kan natuurlijk ook (geen lege accu's): is niet zo mooi en leg de kabels goed zodat het niet gemakkelijk kan beschadigen.

SKS heeft een mooie oplossing met een speciaal spatbordprofiel waar de kabel door het spatbord gelegd kan worden, maar dit is er alleen in smalle uitvoeringen. Wij pushen al jaren dat ze dit ook maken in 60/65 mm, maar door de geringere aantallen geen succes.
Zelf wil ik alleen maar achterlichten die op de dynamo zitten. Ik ben nog geen probleemloos batterij achterlicht tegengekomen. De schakelaars corroderen, en de beweginggssensor gaat vast zitten, of de batterij zelf is leeg. Dynamo achterlichten geven nauwelijks ooit problemen. Wel heb je goede bekabeling nodig, zoals van Schmidt. Constructies van stroom door het spatbord zie ik niet zo zitten. Je hebt meer contacten, en dat is vragen om moeilijkheden. Een gewoon snoer is niet zo mooi, maar het doet het wel. De mooiste oplossing is vermoedelijk een rvs Gilles Berthoud spatbord, en de draad in de omgerolde rand van dat spatbord laten lopen.
Wim