Officieel mogen ze er al jaren niet in, en ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Zelf hebben we met onze tweewielkar in al die jaren slechts een keer een probleem gehad. Conducteurs zijn eigenlijk zowat altijd heel behulpzaam. Wel moet je het natuurlijk niet te dol maken. Doorslaggevend is dat je het zelf snel kunt in en uitladen. De trein mag geen vertraging oplopen. Als duidelijk is dat dat jou ook wat waard is zul je geen gezeur hebben. Wat wel een probleem is, is dat NS het aantal fietsplaatsen aan het reduceren is. Dat zal vaker beteken dat het fietsbalkon al vol is, en dat je met je kar de volgende trein moet nemen.
Mijn persoonlijke opvatting over fietsen en karren in de trein is dat de beste oplossing is dit vervoer duurder te maken (en net als in andere landen: een extra fietskaartje voor een kar). Dan denken mensen een keertje extra na of ze dit wel willen, en het wordt voor de NS aantrekkelijker goede faciliteiten te maken. Nu moeten ze op de fietsen toeleggen, en dat motiveert niet.
Wim