Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wales - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wales

Arnhem-Calais is zo'n 425 km. Reken derhalve op zeker 4 dagen. Als je, zoals je schrijft, België echt niets vindt kun je natuurlijk ook in Oostende oversteken; met de trein naar Vlissingen en daarna kun je bijna zonder iets van het land te zien binnen 1 dag op de boot zitten. Oostende-Ramsgate is 4 a 5 uur varen, Calais-Dover 1 a 2 uur.
Sterker nog, je kunt België helemaal vermijden door van Hoek van Holland naar Harwich over te steken. Dan kan je langs de zuidkust naar Wales fietsen en eventueel doorsteken naar Hull waarvandaan je de boot terug (naar Rotterdam) kan pakken. Dat lijkt me een mooie ronde. Als je er de tijd en energie voor hebt zou je eventueel ook nog verder naar het noorden kunnen gaan en een stukje Lake District (erg mooi, maar wel pittig) mee pakken om vanaf Newcastle Upon Tyne terug te varen (naar IJmuiden)
Ik ben afgelopen zomer vanaf Calais naar Arnhem gefietst (een kleine drie dagen, maar wel flink doorgereden) en vond het Vlaamse deel ook niet zo boeiend. Ik nam de kortste weg, via Antwerpen. Achteraf had ik beter wat om kunnen rijden via Zeeland, dat was vast een mooiere route geweest.
Haha, nee België was oke voor een doortocht maar niet om een tijd lang te fietsen.
Harwich was de bedoeling voor de terugweg! Na Dover wilden we (als iedereen de tijd had) via de zuidkust gaan.

Calais via Zeeland 5 volle dagen??

Oostende bespaart je denk ik een dag?? Maar die haal je dan weer in als je naar de zuidkust gaat. Een goede optie voor als we de zuidkust niet langsgaan, Bedankt!

Groetjes!

ps: mag ik later nog eens naar jou route vragen Arnhem-Calais??
@Aglet: je vraagt maar als je zo ver bent. Houdt er in ieder geval rekening mee dat het Franse deel niet meer over binnenwegen gaat maar een fietsstrook langs een redelijk drukke, eindeloos rechte, weg.
O oke, dan denk ik dat Oostende makkelijker is, qua afstand en qua weg, en daarna gewoon in Engeland eerst richting Dover (moet je toch voor de zuidkust, toch?).

Nog iemand een stuk route??

Groetjes!
Op dit ogenblik zijn op de ferry Oostende-Dover geen fietsen toegelaten. Absurd, maar wat doe je er aan? (Of het zou minder dan een maand geleden gewijzigd moeten zijn geweest.)
Aglet schreef:...Nog meer vragen van mijn kant:
Iemand eigenlijk een idee hoeveel km je per dag (uurtje of 7 a 7,5 (inclusief lunchpauze)) zou kunnen afleggen vanuit Arnhem naar Calais/Duinkerken?
En hoeveel ongeveer in Zuid-Engeland & Wales?
Da's een goede vraag die niet zo maar te beantwoorden is. Het hangt van veel zaken af:
  • Hoe goed getraind ben je?
  • Hoe veel tegenwind staat er?
  • Hoe zwak is de zwakste in de groep?
  • Wat zeul je allemaal mee en hoeveel wind vangt je bagage?
  • In Engeland/Wales: Hoe veel moet je klimmen en dalen? Al de korte steile klimmetjes daar kunnen je behoorlijk opbreken, zeker als je onderweg ontdekt dat je een paar lage versnellingen te weinig hebt...
  • Wil je er een prestatietocht van maken of wil je af en toe de tijd nemen om wat rond te kijken?
  • Welke wegen kies je: Als je op de asfaltwegen blijft rolt het lekker, maar neem je af en toe een briddleway (Geen Footpaths!) dan kan de dagafstand zomaar halveren
  • ...
Toen ik rond de 20 jaar was kon ik dagen achterelkaar tussen de 150 en 200 km per dag te rijden. Echter in de navolgende jaren heb ik ontdekt dat ik toen alle mooie plekken voorbij reed.
Tegenwoordig vind ik een dagafstand van tussen de 80 en 120 kilometer mooi

Jan
Hey Jan,

•Hoe goed getraind ben je? We sporten allemaal een paar keer in de week.
•Hoe veel tegenwind staat er?
•Hoe zwak is de zwakste in de groep? Ongeveer allemaal gelijk.
•Wat zeul je allemaal mee en hoeveel wind vangt je bagage? Zo min mogelijk!
•In Engeland/Wales: Hoe veel moet je klimmen en dalen? Al de korte steile klimmetjes daar kunnen je behoorlijk opbreken, zeker als je onderweg ontdekt dat je een paar lage versnellingen te weinig hebt... Dat ligt aan de route, maar een van ons heeft niet echt zin in veel klimmen.•Wil je er een prestatietocht van maken of wil je af en toe de tijd nemen om wat rond te kijken? Natuurlijk willen we ook rondkijken, het is en blijft vakantie!
•Welke wegen kies je: Als je op de asfaltwegen blijft rolt het lekker, maar neem je af en toe een briddleway (Geen Footpaths!) dan kan de dagafstand zomaar halveren Ligt aan de route.•...

Groetjes!
Hi Aglet,

Zelfs met de antwoorden kan ik niet zeggen hoe ver jullie per dag kunnen fietsen...
Maar om toch iets te kunnen schrijven zou ik zeggen begin met 100-120km op de eerste dagen en kijk vervolgens of iedereen hier gelukkig mee is. Dan heb je een richtlijn en kun je verder gaan plannen voor de volgende dagen.

Ik vind het persoonlijk prettiger fietsen als ik geen vast eindpunt op een dag heb. Tijdens de lunch kijk ik hoe ver ik ben op de geplande route en bepaal dan hoe veel verder ik nog wil. En zelfs dan komt het regelmatig voor dat ik veel eerder een mooie plek vind om te blijven of juist ontdek dat de plek waar ik wilde stoppen toch niet zo fraai is als verwacht zodat ik soms nog uren langer fiets (een mooie zomeravond kan hier ook bij helpen).

Mocht onderweg blijken dat jullie minder ver fietsen dan vooraf gepland dan kun je natuurlijk ook altijd ergens een stukje van de route afsnijden of zelfs de trein pakken om op tijd bij de veerboot te zijn.

Jan
Hey Jan,

bedankt voor die tip, is erg nuttig denk ik! Af en toe zullen we ook een dagje rust nemen. We zullen meestal camperen dus moeten we wel naar een camping (met tent vergunning) gaan. Dan moet je dus wel een eindbestemming hebben, maar we gaan voor een grote gedetaileerde kaart met daarop ook campings.

Groetjes!
Hey,

iemand trouwens enig idee waar we aan zulke kaarten komen?
En iemand nog een idee qua tijd die je kwijt bent aan de reis?

Groetjes,
Aglet schreef:iemand trouwens enig idee waar we aan zulke kaarten komen?
  • Gespecialiseerde kaartenwinkels als Pied-a-Terre. Als je weet wat je wilt kun je hier ook online bestellen, maar als je de kaart eerst wilt zien is het misschien handiger een kaartenwinkel dichter bij je in de buurt te zoeken.
  • Kaartafdelingen van sommige buitensport zaken (Bever heeft in Den Haag een uitgebreide kaartenafdeling)
  • Of gewoon een boekwinkel bij je in de buurt
Aglet schreef:iemand trouwens enig idee waar we aan zulke kaarten komen?
  • Onderweg gebruik ik in Groot-Brittannië de kaarten van Ordnance Survey (OS). Om precies te zijn de Travelmaster serie. Deze beslaat 9 kaarten en heeft met en schaal van 1:250.000 genoeg detail om op te fietsen en toont ook de campings (onderverdeeld in tent en caravan sites)
    Met jullie plan heb je aan de bladen 9, 7 en 5 genoeg, maar ik vraag mij af of je ze nog kunt krijgen want ze worden niet meer gedrukt...
  • Als je alleen over de hoofdwegen wilt fietsen kun je ook 1 kaart voor heel GB nemen (schaal 1:1.000.000 of zo iets). Nadeel is dat hier veel minder informatie op past en als er al campings op staan dit zeker niet alle zullen zijn.
  • Als je gebruik wilt maken van het fietsroute netwerk sustrans dan heb je onderweg een laptop nodig of je moet het e.e.a. vooraf afdrukken
  • Je zou ook gebruik kunnen maken van een GPS systeem en hier de gewenste kaarten op downloaden
Aglet schreef:En iemand nog een idee qua tijd die je kwijt bent aan de reis?
Dat hangt er van af hoe lang de geplande route wordt en hoe ver je per dag wilt fietsen.
Om een idee van de afstand te geven: In 1987 fietste ik min of meer over de route die jullie willen volgen naar het noordwestelijke puntje van Wales. De afstand (vanaf Delft) was toen 1080 kilometer. 5 jaar later fietste ik van Hull naar het noordwestelijke puntje van Wales in bijna 500 kilometer (de hoofdwegen mijdend).
Tel het stukje van Rotterdam Europoort naar huis er nog bij en je komt in totaal op iets van 1700 km. Veel minder dan 2 weken zou ik daar niet voor uittrekken.

Jan
1700 km in twee weken? Dat vind ik best veel. Daar zou ik eerder drie weken voor uittrekken. Hangt ook af van je rust (of wandel-)dagen ritme.
Hallo,

1700 km in 14 dagen is wel wat veel ja, niet ons plan.
Ik heb gezocht naar de OS kaarten maar die waren niet te vinden. Op die andere site kon ik geen kaarten van Groot-Brittanië vinden, iemand anders nog kaarten?

Groetjes!
Hallo allemaal,

ik zat zojuist op bikemap.net en had daar een vraagje over:
plant deze altijd een route die mogelijk is om te fietsen?
En is er een optie om deze route uiteindelijk ook te volgen (dus deze als soort van kaart te gebruiken)?

Groetjes!
De route die bikemap.net berekent gebeurt op basis van Google Maps. Ik zie geen optie "voetganger" zoals op de kaartjes van google maps routeplanner. Dwz de route is m.n. geschikt voor de automobilist. :-(

Je kan de route ook opslaan als je je geregistreerd hebt, je zou ze dan ook kunnen printen en als kaart gebruiken.

Als je een fietsrouteplanner zoekt kan je beter die van bikeroutetoaster.com proberen:
http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx

Kies daarvoor als kaartblad "Street" (Openstreetmap) en bij autorouting OSM ipv google.
Dan kan je ook bike selecteren en een route plannen voor fietsers.
Sustrans verkoopt sinds een jaar of twee een DVD met al hun routes als GPS tracks. Deze zijn dan in mapsource samen te voegen. In de GPS dan een OSM kaart en hey presto je komt waar je wezen wil.......
OSM is net zo gedetailleerd als de topo kaart van Engeland van mapsource zelf. Soms staan de NCR routes er zelfs ook op.
Vorig jaar heb ik zo de route van New Castle naar Hull 'samen gesteld' (en gefietst)
Het is even wat prutsen en zorgen dat je niet meer dan 500 punten aan elkaar plakt, maar dan gaat het vervolgens in Engeland van een slate roof.
Aglet schreef:Ik heb gezocht naar de OS kaarten maar die waren niet te vinden. Op die andere site kon ik geen kaarten van Groot-Brittanië vinden, iemand anders nog kaarten?
http://www.bdcc.co.uk/XMarksTheSpot.htm
Nog een aardige om GPS routes in Engeland:

http://www.gps-routes.co.uk/

De site is in de loop van de jaren steeds beter gevuld. De meeste tracks volgen de NCR routes.
Met de Sutrans kaarten, Golden eye kaarten en OSM in de GPS moet het lukken.......
Mooi fietsen over rustige wegen met als enige hindernis de traffic control gates.