Bij mij was het zo dat er in de loop van de jaren toch vrij veel dingen bij gekomen waren die ik eerder niet meenam. Anderzijds kampeerden we deels nog met spul dat al meer dan dertig jaar oud was. Dus om met dat laatste te beginnen, het was interessant te ontdekken dat de techniek hier en daar toch echt vooruitgang heeft gemaakt. Verder ontdekte ik dat toen ik weer eens in mijn eentje ging dat er toch ook nogal wat indivisibilities zijn. Een verbandsetje, fietsgereedschap, je moet het dan allemaal alleen dragen in plaats van het te verdelen Ook weegt een eenpersoonstent niet de helft van een vergelijkbare tweepersoons. Je moet dus wel strenger gaan worden. En als je daar eenmaal systematisch mee aan de gang gaat, blijkt er heel veel te kunnen zonder dat je echt aan comfort inboet. Ik heb nog steeds een relatief ruime tent, een dik en warm matje, en een warme slaapzak. Ook heb ik een volwaardige kookset bij me waar ik prima echt op kan koken. En nette kleren ontbreken evenmin. Het is verbazingwekkend voor hoeveel dingen je zonder veel moeite en zonder dat het een vermogen kost volwaardige alternatieven kunt vinden die mischien maar de helft wegen. Wij hadden geluk dat we net aan veel nieuws toe waren. Overigens weet ik niet hoe ver ik bereid ben te gaan. Een Terra Nova Laser lijkt me toch te klein, maar wie weet went ook dat. 900 gram is wel heel mooi. Daar komt voor mij nog bij dat de meeste van onze tochten samen zijn, dus dat ik liever geld daarin steek dan in de solo uitrusting. Een comfortabele uitrusting voor twee moet kunnen voor 25 kg.
Wim
Wim