Arnhem-Calais is zo'n 425 km. Reken derhalve op zeker 4 dagen. Als je, zoals je schrijft, België echt niets vindt kun je natuurlijk ook in Oostende oversteken; met de trein naar Vlissingen en daarna kun je bijna zonder iets van het land te zien binnen 1 dag op de boot zitten. Oostende-Ramsgate is 4 a 5 uur varen, Calais-Dover 1 a 2 uur.
Sterker nog, je kunt België helemaal vermijden door van Hoek van Holland naar Harwich over te steken. Dan kan je langs de zuidkust naar Wales fietsen en eventueel doorsteken naar Hull waarvandaan je de boot terug (naar Rotterdam) kan pakken. Dat lijkt me een mooie ronde. Als je er de tijd en energie voor hebt zou je eventueel ook nog verder naar het noorden kunnen gaan en een stukje Lake District (erg mooi, maar wel pittig) mee pakken om vanaf Newcastle Upon Tyne terug te varen (naar IJmuiden)
Ik ben afgelopen zomer vanaf Calais naar Arnhem gefietst (een kleine drie dagen, maar wel flink doorgereden) en vond het Vlaamse deel ook niet zo boeiend. Ik nam de kortste weg, via Antwerpen. Achteraf had ik beter wat om kunnen rijden via Zeeland, dat was vast een mooiere route geweest.