Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen of Fietskar? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstassen of Fietskar?

Hallo Zero55
> bij de Cargo nooit enige vorm van flex gevoeld, dit komt naar mijn
> idee door de bredere constructie van de Cargo ten aanzien
> van de Logo, deze is smaller.
Een smalle drager is in principe stijver. De Cargo is in juist erg smal: een driehoek waar een (toevallig breed) rekje op gemonteerd is. Juist het feit dat de achterste poten een driehoek vormen is de clue. Daarom is de Fly die ik heb lang niet zo stijf, want daar zijn de voorste poten een driehoek.

> heeft de Cargo wel dezelfde hiel "clearance" als de Logo?
Onderaan zijn ze natuurlijk even breed. Het moet op de fiets passen.

> draagarmpjes
Volgens mij doen die op dit stijfheidsniveau nauwelijks mee. De staande achtervorkpoten buigen immers best vrolijk mee.

Leon
@Leon: dank voor de toelichting. Ik had me nooit zo gerealiseerd dat de Logo een parallelogram is dat dus in principe meer kan bewegen dan de Cargo - weer wat geleerd!

Wat die draagarmpjes betreft: zou het helpen als Zero55 die op een of andere manier vervangt door platte strips zoals bijv. Blackburn die gebruikt? Die lijken mij stijver. Maar wellicht is dat een veronderstelling die door mensen met natuurkundig inzicht gelijk onderuit gehaald wordt - /Marten, kom er maar in :D

Wat de staande buizen betreft: ja, die buigen vrolijk mee. Althans, dat was het geval bij onze vroegere C'dale tandem. Daar konden de Magura-remmen de staande buizen heel gemakkelijk uit elkaar drukken, gemakkelijker dan bij de stalen Burley die we daarvoor hadden.
FF een Update

Ik heb via internet een BOB Yak kunnen kopen voor een zeer mooie prijs in een zeer goede staat.
Deze zal ik gaan uitproberen achter mijn randonneur en kijken of deze bevalt. Ik ben benieuwd!

Heb nog wel een kleine vraag aangaande de BOB arm, hoort deze heel soepel te bewegen of een beetje stug?

Ik hou jullie op de hoogte!
Die is wat stug, ook bij mij. Helemaal geen probleem want daar merk je tijdens het draaien niets van (gewicht). Het is belangrijker dat de as goed vast zit met het moertje aan de onderkant!! Best maar eens controleren.

Succes verder, ik ben tevreden met mijn Bob Yak achter de koersfiets.