Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen of Fietskar? - Forum Wereldfietser

Fietstassen of Fietskar?

Deze discussie zal al wel eens gevoerd zijn maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen/meningen zijn over het volgende:

Al jaren fiets ik met tassen voor en achter en een bagagerol van Ortlieb. Dit gaat op zich prima en ik neem het minimale aan spullen mee een kleine 15 kilo exclusief het gewicht van de tassen. Maar ik vind het gewicht van de tassen met name bij klimmen en afdalen heel storend.

Voelt je fiets daadwerkelijk vrijer aan zonder tassen?
Trekt een fietskar meer of minder dan tassen?
Kan ik nog steeds met 60/65 KM naar beneden suizen?
Met zo weinig gewicht als ik nu al meeneem weegt een fietskar dan wel op tegen fietstassen?
Een eenwieler of een tweewieler als het gaat om stabiliteit en wendbaarheid?
Kan een BOB Yak zo gaan stuiteren dan hij een schaarbeweging maakt naar voren?

Ik zit momenteel te denken aan een Radical Design Cyclone, vanwege zijn gewicht en opvouwbaarheid tijdens vervoer etc.

Graag jullie reacties het zo erg helpen

Met een groet,

Ernst
Zonder een discussie hierover op voorhand te willen torpederen, maar waarom leen je niet een fietskar en vergelijk je het rijgedrag met fietstassen? Dan ben je snel klaar.
het onderwerp is hier al eens ter sprake gekomen, zij het al weer een tijdje geleden:

Fietskarren

Fietstassen of BOBcar

Groetjes,
Frank
Bedankt alvast voor de links en jullie reacties!

Maar ik mis voor mijn gevoel in deze links toch nog een aantal essentiele vragen waar ik mee worstel, namelijk:

Trekt een fietskar meer of minder dan tassen?
Kan ik nog steeds met 60/65 KM naar beneden suizen?
Met zo weinig gewicht als ik nu al meeneem weegt een fietskar dan wel op tegen fietstassen?

Uiteraard is het lenen van een kar een goede optie en er domweg een paar bakstenen in gooien en een tocht maken, maar ik ken niemand bij mij in de buurt die beide fietskarren heeft, waarbij de Cyclone echt mijn voorkeur zou genieten. Kan je deze niet op een WF dag testen of in een winkel?

Groetjes Ernst
ZERO55 schreef:Bedankt alvast voor de links en jullie reacties!

Maar ik mis voor mijn gevoel in deze links toch nog een aantal essentiele vragen waar ik mee worstel, namelijk:

Trekt een fietskar meer of minder dan tassen?
Een fietskar trekt anders. Bij hobbels en remmen voel je dat de fiets inhoudt c.q. doorgedrukt wordt. Dat geeft evengoed onrust in de fiets. Bij tassen voel je dat niet en heb je meer 'flex' gevoel... (lastig hoor, gevoel beschrijven)
ZERO55 schreef: Kan ik nog steeds met 60/65 KM naar beneden suizen?
Ik vind mijn fiets met bagage stabieler afdalen dan zonder. Zelf zou ik me niet veilig voelen met 65 naar beneden met een relatief lichte fiets en een kar erachter. Maar dat kan per fiets en persoon verschillen
ZERO55 schreef: Met zo weinig gewicht als ik nu al meeneem weegt een fietskar dan wel op tegen fietstassen?
knip
Groetjes Ernst
Ik ben geneigd om te zeggen van nee. Je moet het allemaal maar extra meetrekken, kost extra energie. Je bent minder flexibel onderweg en je hebt een extra kritiek punt wat kapot kan gaan.

Wat voor fiets en dragers gebruik je nu? Misschien dat daar nog iets te halen is.

Groeten
Eric
Trekt een fietskar meer of minder dan tassen?
Kan ik nog steeds met 60/65 KM naar beneden suizen?
Met zo weinig gewicht als ik nu al meeneem weegt een fietskar dan wel op tegen fietstassen?
Ik ben sneller met een Bob Yak dan met fietstassen. Het is aerodynamischer en met een goede band (big apple) is de rolweerstand ook erg laag. De kar weegt 5.5kg. Hoeveel wegen al jouw tassen mét houders samen?

Bob geeft 40km/u aan als limiet met de Yak. Dat staat ook duidelijk op de kar zelf. Uit ervaring weet ik dat het erg afhankelijk is van de fiets. Ik kan met mijn koersfiets idd best niet harder dan 45 km/u gaan, want dan begin ik de controle over de fiets kwijt te raken. Aan de andere kant heeft een reisgenoot van me 64 km/u gepiekt met de Bob Yak, en helemaal geen last gehad van de kar. Hij heeft een zware mountainbike met erg brede banden.

Ik vind een fietskar wel de moeite, ik geef veel om wegligging en een licht gevoel in het stuur. Die afweging maak je voor jezelf.
Met fietstassen heb je trouwens ook een goede wegligging omdat het het zwaartepunt verlaagt. Ik geef enkel voorkeur aan reizen met een 'lege' fiets.
De lichtste kar weegt een kilo of 6, plus een grote tas van een kilo. Een achterdrager plus een stel lichte fietstassen weegt twee kilo, dus dat is een kilo of vijf minder, en dat voel je heel goed bij het klimmen. Ik heb jarenlang gereden met een prachtige tweewieler Challenge kar achter de tandem. Dat ging prima, en zo konden we veel gezinsbagage meenemen. Tegenwoordig hoeft het niet meer, en ik ben blij dat ik weer gewoon met tassen kan rijden op een solofiets. Als je je gehinderd voelt door het bagagegewicht dan is er maar een oplossing: een afslankkuur voor de bagage, want een kar klimt nog veel zwaarder. Je lijkt niet heel verschikkelijk veel mee te nemen, dus zit je niet zo heel ver af van het gewicht en volume dat ook wel in twee achtertassen moet passen. Dat scheelt ook weer 2 kilo of meer aan lege voortassen en drager.
Een kar is naar mijn gevoel zinvol in twee situaties. De ene heb ik al genoemd, namelijk als er heel veel mee moet, zoals bij een gezinsvakantie. Dan is een tweewieler het beste, want daar kan zonder problemen duidelijk meer op. De andere situatie is als je met een fiets op pad wilt die niet geschikt is voor veel bagage. Dat kan soms een mountainbike zijn (maar op veel mtb's kun je ook prima tasen hangen), en dan is een Bob ideaal, of een racefiets. Je fietst met bagage op een kar naar bijvoorbeeld de Alpen, en eenmaal daar zet je een vast kamp op en ga je vandaaruit colletjes klimmen. Voor gebruik met zo'n lichte fiets zou ik de voorkeur geven aan een tweewieler kar (met dit doel heb ik die chique kar van ons ook gehouden) omdat die zichzelf overeind houdt en het frame dus minder hard hoeft te werken. Zelfs dan zou ik dit niet doen met een licht modern alu of carbon frame. De oudere stalen racefiets of een audaxfiets is ideaal voor dit doel. In vergelijking met de tandem merk je bij mijn stalen racefiets wel veel meer van de kar. Ook hebben de remmen van de racefiets meer moeite met het gewicht dan de remmen van de tandem.
Wim
Kijk dat zijn antwoorden die al een redelijk inzicht geven!

Nog even een paar antwoorden op een aantal vragen van jullie:

Mijn fiets is een Cannondale Touring Classic 2008, met Tubus Logo drager achter en Tubus Ergo voor.

Vooral de Logo drager vind ik ondanks mijn geringe bagage in kilo's achter erg zwabberen heel vervelend, terwijl het frame van Cannondale superstijf is!

Mede hierdoor zou ik graag een fietskar zoals de Cyclone willen proberen zodat ik gemakkelijk uit het zadel kan klimmen, zonder dat ik dat gezwabber voel.

Groetjes Ernst
Die Logo hoort toch echt stijf te zijn. Weet je zeker dat je frame wel zo stijf is als je denkt, en moeten je spaken niet eens aangespannen worden? Het is waar dat je met een kar moi uit het zadel kunt klimmen, maar je krijgt er wel het voor en achteruit stoten van de kar voor terug. En het is dus heus iets van 5 kg meer, en dat moet je zelf omhoog trekken. Die Cyclone is wel een mooie kar. Onze Challenge kar was er de voorloper van.
Al met al denk ik echt dat je toe bent aan een afslankkuur voor je bagage. Dat is het enige wat echt helpt om dat lompe gevoel van je fiets kwijt te raken, en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het veel scheelt. Andere tips zijn nog je achterband harder oppompen, en de tassen met een riempje rondom wat vaster aan de drager sjorren.
Wim
Zelf heb ik een hekel aan 'staand' klimmen met een kar. Maar bij mij is de bagage levend, en die begint dan mee te schudden. Maar je voelt dan ook zeker 'beweging' in de fiets en flex in het achterwiel. Ik ga er van uit dat je de achtertassen op de onderste stang hebt op de drager.

Ik denk dat je in jouw geval het ook moet zoeken in het wiel / band(enspanning)... Ik betwijfel of je het 'beweeglijke' gevoel met een kar krijgt waar je naar zoekt.

Misschien kun je een frametas overwegen met 4 lowridertassen, of je tent in het fame meenemen?
Ik heb de Cannondale in het voorjaar 2010 gekocht, geheel nieuw uit de winkel met een fikse korting, omdat deze uit 2008 kwam en ik er al vanaf 2008 op aan het kwijlen ben (ben een echte randonneur liefhebber geworden door de jaren heen)

Deze frames staan bekend als stijf en dat ervaar ik ook zo, soms iets té stijf.

De wielen Mavic A319, Hubs LX en Spaken DT Swiss Double Butted, zijn voor aflevering helemaal nagekeken en de spaken staan goed genoeg op spanning.

Mijn banden staan altijd (met of zonder bagage) op 6 bar

Mijn Ortlieb tassen (Classics) wegen leeg (voor en achter) 3,6 kilo bij elkaar
Mijn tent 2,5
De rest van spullen hooguit 8 a 10 kilo
Is samen idd ong 15 kilo

Het extra meetrekken van de 5 kilo van de kar kan je in het geval van de Cyclone wegstrepen tegen de 3,6 kilo van de ortlieb tassen bij elkaar, komt neer op 1,4 kilo extra.

Sorry voor de vele informatie maar hoop gewoon op een goede keuze!

Groetjes Ernst

PS Heeft iemand in de buurt van Apeldoorn een Cyclone die ik eens zou kunnen testen?
Hmm, is die kar maar 5 kilo inclusief tas en met een fatsoenlijke binnen- en buitenband? Zo ja, als je dan ook je dragers demonteert dan ben je netto net zo zwaar en dan zou je wel eens fijner kunnen fietsen. Wel zou ik liever een éénwieler hebben dan een tweewieler, omdat anders altijd één wiel door het gat heen rolt.....

PS: mooie fiets overigens.
Ik ben zelf tweemaal met een BOB fietskar achter een Alu-racer (Koga Roadwinner)op pad geweest. Mijn fietsmaatje heeft een titanium-racer. We hebben in de Cevennen en in in de Drôme gefietst.

Het voordeel van een kar is dat je de kar kan afkoppelen en dan heb je een snelle fiets. De fietsen hebben het prima gehouden. Bergop met een kar is zwaar. De Bob weegt leeg al 6,5 kg ofzo en met bagage kom je snel boven de 10 à 12 kg (tent, kookspullen, de hele reut). Dat gewicht is een schatting, niet gewogen. Bergaf gaat tot 60 km/u prima. Niks van onstabiliteit gemerkt. Boven de 60 km/u rem ik bij omdat ik het wel welletjes vindt.

De ervaring is dat je het na een aantal colletjes helemaal gehad hebt met BOB. De volgende keer ga ik kijken naar een oplossing met een licht dragertje en tassen. Er is alleen zo weinig te krijgen dat gemakkelijk op een racer te bevestigen is. Voor de kortere ritten met overnachting heb ik een "Topeak MTX beamrack" met een bijpassend tasje. Maar zelfs een paar schoenen kunnen daar al niet in.
@ Eric Dank je wel voor het compliment voor de fiets, was al vanaf 2008 aan het kwijlen op de fiets, maar ja 1700,= euro. Na twee jaar wachten kwam ik met inruil op een mooie prijs uit :D

De Cyclone weegt volgens de website 5,5 kilo inclusief de tas, de ortlieb set voor en achter daarvan af met 3,6 kilo, komt het geheel uit op 1,9 kilo meer dan nu. Als ik dan ook nog mijn voordrager eraf trek van een kleine 600 gram, kom je uit op een verschil van 1,3 kilo. Dat is allemaal wel te overzien.

Maar nog blijft mijn oproep staan: Heeft iemand in de buurt van Apeldoorn een cyclone met tas die ik kan proberen of is er een WF dag/tocht waarop iemand deze kan meenemen (ik zal dan de gehele dag met diegene zijn bagage fietsen :lol: )

Groetjes en bedankt voor de reacties tot dusver
Wim schreef:Die Logo hoort toch echt stijf te zijn. [...] Andere tips zijn nog je achterband harder oppompen, en de tassen met een riempje rondom wat vaster aan de drager sjorren.
Wim
Geheel eens met Wim over de stijfheid van de Logo. Volgens mij bestaat er amper een steviger drager. Zou het kunnen zijn dat de bouten toch niet zo goed vast zitten als je denkt? Dat hebben wij ook eens gehad en na het stevig aandraaien was de (kleine) beweging helemaal weg.
Daar dacht ik ook al aan. Boutjes van dragers kunnen heel makkelijk lostrillen (heb ik deze zomer ook gehad). verder denk ik nu ik de foto van je inderdaad erg mooie fiets gezien heb dat je er misschien toch wel wat veel op hebt voor een frame als dit. Ik blijf bij mijn suggestie dat je beter je uitrusting op dieet kunt zetten. Voor het geld van een kar kun je heel veel lichtere spullen kopen.
Oveigens wil ik best wel eens verzinnen hoe we een proefrit kunnen organiseren met een tweewieler kar. Die Challenge kar van ons lijkt heel veel op de Cyclone (zelfde ontwerper). Je probleem is echter dat het echte nadeel pas blijkt in de bergen: het hogere gewicht. Watn het verschil is er wel degelijk. Een stel achtertassen en een achterdrager hoeft niet mee dan 2 kg te wegen, en meer dan twee achtertassen heb je niet nodig.
Wim
Bedankt ga bijna blozen van de complimenten van de fiets!

Maar zou bijna niet weten hoe ik nog minder zou kunnen meenemen en het probleem is mijns inziens niet dat mijn fiets te zwaar is. Ik kan hem gemakkelijk optillen met één hand.

Wim, wat stel jij voor qua bagage dan?

De tent kan zeker niet weg, heb ik dit jaar gekocht Lightwave T2 TREK 2,3 kilo voor mijzelf en mijn vriendin.

Voor de rest neem ik mee:

Korte broek
2 onderbroeken
slippers
2 fietsbroeken
2 fietsshirts
blouse
tshirt
Softshell fleece
Fiets regenjack Nike heel licht
regenbroek
slot
toilettas
slaapmatje thermarest
soort van stoelmatje
slaapzakje 750 gram
camera Lumix compact aparaat
geld hahahah
Brander Primus Easy Fuel Duo

Voorstellen wat anders kan zijn welkom, behalve de slaapmat Primus brander, camera en tent die zijn heilig :wink:

Groetjes
Wim schreef:Die Logo hoort toch echt stijf te zijn.
Je hebt stijf en stijf. Toen de logo uitkwam en ik er op de beurs eens aan trok vond ik hem tegenvallen in vergelijking met mijn Cargo. Het zit hem in de constructie. De Logo:
Afbeelding

de Cargo:
Afbeelding
De Cargo heeft achterste poten die naar binnen staan. De top van die poten eindigt in een nogal massief stuk met twee buizen die aan beide kanten in de lngte aan elkaar gelast zijn. Zo vormen ze een driehoekconstructie waar vrijwel geen beweging in te krijgen is.
De Logo is een doos die parallellogram kan worden.

Aan de andere kant zou het best kunnen zijn dat een drager ook té stijf is. Een, theoretisch, oneindig stijve drager vangt immers ook niets van een klap op.
Wim schreef:Daar dacht ik ook al aan. Boutjes van dragers kunnen heel makkelijk lostrillen (heb ik deze zomer ook gehad).
Wim, Koop eens wat zelfborgende moertjes en je bent er voor altijd van verlost.
Leon
Kijk Leon dat is waar ik dus gisteravond ook aan zat te denken:

Mijn vorige fiets was een Giant Expedition met Tara voordrager en Cargo achterdrager. Beide zijn echt van beton en ik heb met name bij de Cargo nooit enige vorm van flex gevoeld, dit komt naar mijn idee door de bredere constructie van de Cargo ten aanzien van de Logo, deze is smaller.

Zou dat niet het verschil kunnen maken in de beweging die ik voel, maar heeft de Cargo wel dezelfde hiel "clearance" als de Logo? Zijn daarnaast de draagarmpjes bij de Cargo niet korter dan die bij de Logo, waardoor er minder flex kan ontstaan, of zit ik nu echt onzin uit te kramen?

Leuk dat jullie allemaal zo meedenken, geeft weer een hoop andere inzichten!
[quote="Frank"]het onderwerp is hier al eens ter sprake gekomen, zij het al weer een tijdje geleden:

Fietskarren

Fietstassen of BOBcar

/quote]

Vooruit, nog een 'bakkie'

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=13044

groet, J