Hallo,
Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Remco en van huis uit redelijk fanatiek fietskampeerder. Na de geboorte van de kinderen hebben we een aantal jaar wat minder kunnen fietsreizen maar vanaf volgend jaar willen we weer op eigen gelegenheid gaan fietskamperen. Normaliter gaan we dit doen met m'n vrouw die een aanhangfiets trekt met daarop onze dochter (binnenkort 4), en achter mijn fiets een kinderkar met daarin onze zoon (1) en de tent en wat lichte bagage. De rest van de bagae wordt dan verdeeld over de beschikbare bagagedragers.
Nu heb ik, na wat zoeken op onder andere dit forum, de hand weten te leggen op een Burley Piccolo. Deze heeft echter 8 jaar liefdevolle verwaarlozing achter de rug en was dus aan een (zeer) grote onderhoudsbeurt toe. Inmiddels werkt alles weer naar behoren op 1 onderdeel deel na. De 6 speed (sachs) gripshifter is definitief naar de fietsreishemel. En daar begint het probleem. Sachs bestaat niet meer (is tegenwoordig Sram) en 6 speed shifters zijn ook zeldzaam. Het achterwiel bestaat uit een ouderwetse naaf met opgeschroefd pignon. De derailleur is een niet nader getypeerde Sachs.
Kan ik nu:
a. een Sram 3.0 7 speed shifter gebruiken en 1 stand onbenut laten? Ik vermoed dat ik dan met de breedte van de spacers in de knoop kom en hoe zit het met de Sram ESP standaard?
b. een 7 speed pignon (en evt een nieuw Freewheel) op de naaf schroeven en aansturen met een 7 speed shifter en de huidige derailleur. De derailleur kan volgens mij de slag maken. Frame en naaf zijn 135 mm dus dat zou moeten passen, maar hoe kom ik uit met de uitlijning van de velg?
Of moet ik c: het hele verhaal vergeten, een nieuw wiel laten spaken met een 7 speed cassettenaaf en een nieuwe cassette, shifter (en evt derailleur) monteren?
Alvast bedankt.
Remco.
Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Remco en van huis uit redelijk fanatiek fietskampeerder. Na de geboorte van de kinderen hebben we een aantal jaar wat minder kunnen fietsreizen maar vanaf volgend jaar willen we weer op eigen gelegenheid gaan fietskamperen. Normaliter gaan we dit doen met m'n vrouw die een aanhangfiets trekt met daarop onze dochter (binnenkort 4), en achter mijn fiets een kinderkar met daarin onze zoon (1) en de tent en wat lichte bagage. De rest van de bagae wordt dan verdeeld over de beschikbare bagagedragers.
Nu heb ik, na wat zoeken op onder andere dit forum, de hand weten te leggen op een Burley Piccolo. Deze heeft echter 8 jaar liefdevolle verwaarlozing achter de rug en was dus aan een (zeer) grote onderhoudsbeurt toe. Inmiddels werkt alles weer naar behoren op 1 onderdeel deel na. De 6 speed (sachs) gripshifter is definitief naar de fietsreishemel. En daar begint het probleem. Sachs bestaat niet meer (is tegenwoordig Sram) en 6 speed shifters zijn ook zeldzaam. Het achterwiel bestaat uit een ouderwetse naaf met opgeschroefd pignon. De derailleur is een niet nader getypeerde Sachs.
Kan ik nu:
a. een Sram 3.0 7 speed shifter gebruiken en 1 stand onbenut laten? Ik vermoed dat ik dan met de breedte van de spacers in de knoop kom en hoe zit het met de Sram ESP standaard?
b. een 7 speed pignon (en evt een nieuw Freewheel) op de naaf schroeven en aansturen met een 7 speed shifter en de huidige derailleur. De derailleur kan volgens mij de slag maken. Frame en naaf zijn 135 mm dus dat zou moeten passen, maar hoe kom ik uit met de uitlijning van de velg?
Of moet ik c: het hele verhaal vergeten, een nieuw wiel laten spaken met een 7 speed cassettenaaf en een nieuwe cassette, shifter (en evt derailleur) monteren?
Alvast bedankt.
Remco.