Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen aanhangfiets - Forum Wereldfietser

Versnellingen aanhangfiets

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Remco en van huis uit redelijk fanatiek fietskampeerder. Na de geboorte van de kinderen hebben we een aantal jaar wat minder kunnen fietsreizen maar vanaf volgend jaar willen we weer op eigen gelegenheid gaan fietskamperen. Normaliter gaan we dit doen met m'n vrouw die een aanhangfiets trekt met daarop onze dochter (binnenkort 4), en achter mijn fiets een kinderkar met daarin onze zoon (1) en de tent en wat lichte bagage. De rest van de bagae wordt dan verdeeld over de beschikbare bagagedragers.

Nu heb ik, na wat zoeken op onder andere dit forum, de hand weten te leggen op een Burley Piccolo. Deze heeft echter 8 jaar liefdevolle verwaarlozing achter de rug en was dus aan een (zeer) grote onderhoudsbeurt toe. Inmiddels werkt alles weer naar behoren op 1 onderdeel deel na. De 6 speed (sachs) gripshifter is definitief naar de fietsreishemel. En daar begint het probleem. Sachs bestaat niet meer (is tegenwoordig Sram) en 6 speed shifters zijn ook zeldzaam. Het achterwiel bestaat uit een ouderwetse naaf met opgeschroefd pignon. De derailleur is een niet nader getypeerde Sachs.

Kan ik nu:
a. een Sram 3.0 7 speed shifter gebruiken en 1 stand onbenut laten? Ik vermoed dat ik dan met de breedte van de spacers in de knoop kom en hoe zit het met de Sram ESP standaard?
b. een 7 speed pignon (en evt een nieuw Freewheel) op de naaf schroeven en aansturen met een 7 speed shifter en de huidige derailleur. De derailleur kan volgens mij de slag maken. Frame en naaf zijn 135 mm dus dat zou moeten passen, maar hoe kom ik uit met de uitlijning van de velg?

Of moet ik c: het hele verhaal vergeten, een nieuw wiel laten spaken met een 7 speed cassettenaaf en een nieuwe cassette, shifter (en evt derailleur) monteren?

Alvast bedankt.

Remco.
Wij hebben vorig jaar een aanhangfiets gekocht met een Shimano 6 speed shifter. Ik denk dat die wel wat moeten hebben..

Succes
RemcoDuijts schreef:Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Remco en van huis uit redelijk fanatiek fietskampeerder. Na de geboorte van de kinderen hebben we een aantal jaar wat minder kunnen fietsreizen maar vanaf volgend jaar willen we weer op eigen gelegenheid gaan fietskamperen. Normaliter gaan we dit doen met m'n vrouw die een aanhangfiets trekt met daarop onze dochter (binnenkort 4), en achter mijn fiets een kinderkar met daarin onze zoon (1) en de tent en wat lichte bagage. De rest van de bagae wordt dan verdeeld over de beschikbare bagagedragers.

Nu heb ik, na wat zoeken op onder andere dit forum, de hand weten te leggen op een Burley Piccolo. Deze heeft echter 8 jaar liefdevolle verwaarlozing achter de rug en was dus aan een (zeer) grote onderhoudsbeurt toe. Inmiddels werkt alles weer naar behoren op 1 onderdeel deel na. De 6 speed (sachs) gripshifter is definitief naar de fietsreishemel. En daar begint het probleem. Sachs bestaat niet meer (is tegenwoordig Sram) en 6 speed shifters zijn ook zeldzaam. Het achterwiel bestaat uit een ouderwetse naaf met opgeschroefd pignon. De derailleur is een niet nader getypeerde Sachs.

Kan ik nu:
a. een Sram 3.0 7 speed shifter gebruiken en 1 stand onbenut laten? Ik vermoed dat ik dan met de breedte van de spacers in de knoop kom en hoe zit het met de Sram ESP standaard?
b. een 7 speed pignon (en evt een nieuw Freewheel) op de naaf schroeven en aansturen met een 7 speed shifter en de huidige derailleur. De derailleur kan volgens mij de slag maken. Frame en naaf zijn 135 mm dus dat zou moeten passen, maar hoe kom ik uit met de uitlijning van de velg?

Of moet ik c: het hele verhaal vergeten, een nieuw wiel laten spaken met een 7 speed cassettenaaf en een nieuwe cassette, shifter (en evt derailleur) monteren?

Alvast bedankt.

Remco.

Ik vind nog 6sp Shimano duimschakelaars en Sram 6sp draaigrepen in de lijst. Een 7 sp trekt minder kabel en zal problemen geven bij het indexen

ESP is sowieso fout, maar Sram maakt ook 2:1 compatible shifters

Een 7sp FW is iets breder (3mm) als daar geen ruimte voor in het frame is wordt het wat ingewikkelder met shimmen en spaken

De derailleur volgt de Shimano norm
Dus ik begrijp dat ik met een 6 Speed Sram draaigreep geholpen zou zijn? Ik vertrouw de duimshifters niet zo in de vernielzuchtige knuisten van een vierjarig sloopbedrijf. Ik heb het idee dat gripshifters wat robuuster zijn. Maar als ik bij Sram op de site kijk, vind ik pas shifters vanaf 7 speed. Heb je toevallig een typenummer voor me? Of heb je ze in je magazijn liggen?

Groet Remco
Uit mijn eigen ervaring als vader van fietsende kinderen kan ik zeggen dat draaischakelaars voor de kleintjes toch wel het lekkerste werken.
Wim
RemcoDuijts schreef:Dus ik begrijp dat ik met een 6 Speed Sram draaigreep geholpen zou zijn? Ik vertrouw de duimshifters niet zo in de vernielzuchtige knuisten van een vierjarig sloopbedrijf. Ik heb het idee dat gripshifters wat robuuster zijn. Maar als ik bij Sram op de site kijk, vind ik pas shifters vanaf 7 speed. Heb je toevallig een typenummer voor me? Of heb je ze in je magazijn liggen?

Groet Remco
Wat je in de handel tegenkomt hoeft niet allemaal modeljaar 2011 te zijn ;)

ik ze zo draaigrepen van Shimano Tourney SLRS43 en Sram MRX.

Heb ze niet op voorraad, kan ze ev bestellen
Ik heb even gekeken wat er bij ons aan de aanhangfiets zit, het is een Revoshift, 6-speed, typenummer SL-RS31-6

Afbeelding

Groeten
Eric
De MRX had ik inmiddels inderdaad gevonden. Overigens niet op de site van Sram maar op een webwinkel die ze ook niet op voorraad heeft. :?

Groet Remco
met dat soort prijzen loont het om nog even verder te zoeken ;)
:oops: Ahum, pondteken als euro aangezien.... Hier zijn ze wel Euro 12,95.... http://cgi.ebay.de/1-Paar-Shimano-Revos ... hrradteile
Allemaal bedankt voor de hulp en antwoorden. Een nieuwe shifter is onderweg. Wat mij betreft kan er een slotje op. Zodra het hele fietspark weer in elkaar zit zal ik het fototopic eens gaan vervuilen :D

Groet Remco
RemcoDuijts schreef:Wat mij betreft kan er een slotje op.
Zeker niet. De volgende die versnellingen nodig heeft voor een aanhangfiets, kan dit topic zo gebruiken!
Oeps... Niet aan gedacht. Groot gelijk.

Groet Remco
Mooi dat het opgelost is. Wat voor shifter heb je gekocht?

Gr
Eric
Geen. In een oude rommeldoos had een kennis nog een oude shifter liggen :D Volgens mij dezelfde als die erop zat. Hij werkt in ieder geval goed.

Groet Remco