Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sturen - Forum Wereldfietser

Sturen

Ik fiets al een tijdje met een vlinderstuur maar na een maand fietsen in de afgelopen vakantie wil ik ook wel eens wat anders proberen. Nu heb ik al op het forum gezocht en gelezen maar het is nog niet concreet genoeg voor mij om een keuze te maken. Vandaar nog wat extra vragen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik zie twee alternatieve sturen voor mij. De ene is een rechte pijp en de andere is een pijp met een knik erin (bv 12 of 30 graden). Wat doet zo'n knik en waarom zou je daarvoor kiezen?

Zijn er nog andere alternatieven in de sturen die het overwegen waarde zijn?

Ik lees veel over Ergon handvatten. Meestal positief, soms negatief. Ik ben wel gecharmeerd van de kurken versie.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, wat zijn die?
Kun je hier ook nog bar-end op zetten?
Op basis van welke criteria zou je een type handvat moeten kiezen. Ze hebben nl een hoop types.

Heeft iemand nog andere suggesties of informatie die relevant kan zijn?

Bedankt!
Door die knik hoef je je pols niet te draaien. Dat is beduidend ergonomischer. Ik vond de Thorn Comfort bar op onze tandem erg prettig (geknikt en met een vrij grote "rise"). Je weet echter, ik zweer bij een racebocht.
Wim
De kunststofversies van de Ergon-handvatten gaan na een tijdje enorm kleven, heb ik ondervonden. Nu fiets ik altijd met handschoentjes dus is het voor mij niet zo'n bezwaar, en misschien is dit euvel inmiddels opgelost. Met kurk heb ik geen ervaring.
Als je een simpel stuur met sweep monteert in plaats van een 'bezemsteel' wordt de zit aanzienlijk korter. Samensgestelde sturen (Jones bar en derivaten) hebben wat extra bochten naar voren om dit te compenseren.

Is de startsituatie zoals hier een krakeling dan valt je verkorting van de zit wel mee
Marten,

Wat is een 'sweep'? Kun je verwijzen naar een plaatje?
Met een sweep is het stuur gebogen en niet recht. Marten weer met zijn vaktermen.
Het stuur wat ik heb is vrij recht ook met ergo handvaten en barends. Ik vind het een stuk beter dan het vlinderstuur wat ik voorheen had. Vooral off-road heb je meer controle. Het oude vlinderstuur was voor mij ook te smal.
Ik heb een recht stuur (MTB / bezemsteel) en dat bevalt prima! Ziet ook iets stoerder uit vind ik.

Had eerst Ergon handvatten en no-name bar-ends. Vond ik niet zo prettig, omdat de overgang van handvat naar bar-end niet vloeiend is (ik houd het stuur vaak vast in dat hoekje).

Heb nu recht stuur met Ergon CG3 handvatten/bar-ends en dat bevalt super prima.
Voor zover ik weet zijn 'rechte' sturen nooit recht. Die ik heb (een stuk of 10) zijn in elk geval allemaal meer of minder gebogen en dus(?) ergonomisch.
Zo'n krakeling-of-vlinder-geval lijkt me een onding. In elk geval te zwaar. Ziet er inderdaad ook wat suffig uit.
[quote="HansvanderVeeke"]

Ik lees veel over Ergon handvatten. Meestal positief, soms negatief. Ik ben wel gecharmeerd van de kurken versie.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, wat zijn die?
Kun je hier ook nog bar-end op zetten?
/quote]

Dag Hans,

Ik heb de kurken Ergons net op IJsland gebruikt, en ze bevallen erg goed. Ik kan me wel voorstellen dat ze in een warmer klimaat (nog) meer effect hebben als het om zweethanden gaat.
Ik heb er ook bar-ends op gemonteerd.

groet,
Gee
HansvanderVeeke schreef:Marten,

Wat is een 'sweep'? Kun je verwijzen naar een plaatje?
Sweep is de bocht in het stuur, cq de afwijking van de rechte lijn.

Afbeelding

van boven naaar beneden
'recht'= 5 graden
12 graden
heel veel + 20 graden sweep
Eerst had ik een Dalistuur, daar zat voor mij geen enkele écht goeie houding op.
Afbeelding

Daarna stapte ik over naar een bijna volledig recht mtb-stuur. Ook dat was het niet want ik kreeg nog meer polsklachten door de onnatuurlijke houding, en zo ben ik vorig jaar overgestapt naar een iets "gewoner" stuur, zoals je ziet, met ergonhandvaten.

Afbeelding

Bij mij was het de combinatie van de ergonhandvaten (die écht goed zitten) en het iets krommere stuur dat de polsproblemen oploste.

Dat de (plastieken) ergonhandvaten af een toe een vieze janboel worden is waar, maar dat weegt zeker op tegen het comfort.
m-gineering schreef:Afbeelding
heel veel + 20 graden sweep
Zoals die laatste nu is afgebeeld op m'n scherm, dus verticaal, lijkt me behoorlijk ergonomisch. Misschien mag 'ie beneden iets naar voren komen.

Als je dat op de juiste hoogte plaatst, is Ergon al een stuk minder van belang. Zoiets moet ik ook voor m'n volgende mountainbike.
Ik ben wel gecharmeerd van deze, maar eerlijk gezegd zit hij op mijn mountainbike. Wellicht is hij te breed naar je smaak voor op je fiets.
Mijn Dali zit mij wel als gegoten, maar ik heb wel wat moeten experimenteren om de voor mij juiste instelling te vinden, oa door lengte en instelling van de verstelbare stuurpen, en juiste inclinatie van de Dali zelf. Ik heb nu 2 positie die mij perfect liggen. Waarschijnlijk kun je dat ook bereiken met de klassieke vlindersturen, maar wat mij daaraan tegensteekt, is het overtollige gewicht en het gedoe om er nog een stuurtas op kwijt te raken.
Ik had een recht stuur, maar de natuurlijke stand van mijn handen/polsen verlangde iets meer hoek daarom heb ik het stuur vervangen door een met (ik meen) 20 graden knik. Handvatten zijn de Ergon GC-3 (die met de lange bar-ends dus) en die bevallen prima. Niettemin blijf ik af en toe last houden van tintelende vingers en slapende duimen. Het is echter een stuk minder dan met niet ergonomische handgrepen.
Wat dat kleven betreft; ik heb er nog geen last van, maar is dat niet gewoon met wat water en zeep te verhelpen?
Nee het is geen vuil, maar het materiaal zelf.
Wim
Niet alleen Ergon heeft hier last van. Ook op mijn vorige stadsfiets met ergonomische grepen (Batavus) had ik hier last van. Moet zeggen dat de huidige stadsfiets (zelfde model, maar dan nieuwer) hier geen last van heeft.

Ook mijn huidige GC3 grepen/endbars kleven (nog) niet.

groet,

Richard.
Ook ik heb een tijdje met een vlinderstuur gefietst, maar ik vond het helemaal niet fijn. Ik zat continu met mijn knieën tegen de onderkant van het stuur aan en had het idee dat ik heel veel wind ving.

Ik heb op dit moment een "recht" stuur (ongeveer 5 graden buiging) met ErgonGC3 handvatten (met de lange barend). Al deze handvatten zijn er in de versies small en large. Als je de GP1 (al dan niet biokork) monteert kun je er ook nog barends naar eigen keuze op monteren. De barends die Re-cycle op dit moment heeft zijn erg mooi, zeker als je er Grab-onfoam overheen hebt.

Ikzelf heb weinig problemen met dat de Ergon's afgeven o.i.d. Wel komen er wat snel krasjes op en begint het profiel al wat te slijten. Ze hebben mijn tintelklachten sterk verminderd.
jansenius schreef:Mijn Dali zit mij wel als gegoten...

Tsja, nu heb ik natuurlijk meteen de vraag:

Wat is een Dali? Ik neem aan dat je geen schilderij bedoeld?
Zie deze reactie halverwege de pagina.