Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe pannen: Titanium of Aluminium? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe pannen: Titanium of Aluminium?

mario schreef:belangrijke vraag, die ik als beginnende kampeer fietser heb: als je wilt koken moet je ook boter mee nemen, maar hoe hou je dat gedurende je reis goed. Dat smelt toch.
Olijfolie inderdaad. Maar voor op brood vindt ik halva- of margarine toch wel lekker. Campingboter schijnt vrij ongezond te zijn vanwege de grote hoeveelheid geharde vetten erin.
Halvarine bewaar ik in een waterdichte beker met schroefdraad; onderin de tas.
Zo bij een middagtemperatuur ergens tussen 22 en 26 graden gaat het fout en tref je 's avonds een olielaag op een onduidelijke drab aan in de beker. Dan kom je dus in het boterloze tijdperk. Merkboters doen het trowuens beter dan budgetgevallen, is mijn ervaring. De houdbaarheid is natuurlijk minimaal.
Groetjes,
Leon

mario schreef: maar als ze die in het leger gebruiken dan moet het wel goed zijn.
Legers kopen niet in op kwaliteit. Politieke haalbaarheid is een belangrijker gegeven. Bruikbare spullen (zoals schoenen waar je mee kunt lopen, slaapzakken, benzinebrander etc) koopt de soldaat belastingvrij van zijn eigen geld in een van de rijk gesorteerde shops in de leger kampementen. De noodrantsoenen van de Amerikanen zijn wereldberoemd om hun oneetbaarheid: MRE's, Meals Rejected by Ethiopians!
Ik gebruik onderweg altijd roomboter, is naar mijn idee het gezondste om op je brood te doen en mee te koken. Ik doe de boter in een afsluitbaar kunststof potje: http://www.nalgene-outdoor.com/store/detail.aspx?ID=973
Daar past met wat gefrunnik precies een pakje boter in. Sluit prima af, is stevig. Gesmolten boter wordt ook weer hard als het afkoelt, wel kan enige schifting plaatsvinden, maar we zijn aan het kamperen en niet in een luxe restaurant aan het eten.
De houdbaarheid van boter is vrij goed. We is het verstandig om voor je een het potje opnieuw vult, het om te spoelen met kokend water.

De pannen: voor mij zou de ideale pan een titanium pan zijn met een aluminium verdikking onder de bodem. Je combineert dan de voordelen van beide materialen, de dikkere bodem zorgt samen met het goed geleidende aluminium voor een goede warmte verdeling met minder kans op aanbranden en een hoger rendement.
Nog even over pannen. Een los leverbare Trangia 27 1 liter pan van geanodiseerd Ultralight (dwz sterker en dus dunner te gebruiken) aluminium en een bijpassende Trangia koekenpan wegen elk 80 gram. Met een losse pangreep ben je dus voor iets onder de 200 gram klaar. Dat is niet anders dan titanium, maar veel goedkoper, en het bakt ook veel beter.
Wim
Gerard4t schreef:Ik gebruik onderweg altijd roomboter, is naar mijn idee het gezondste om op je brood te doen en mee te koken.
In die mening sta je wel een beetje eenzaam tussen tientallen jaren onderzoekingen.
Leon

Re:

hoewel off-topic:
Peter_K schreef:Denk je ook aan je gezondheid? Langere tijd je eten bereiden in een kale aluminium pan tast je hersens aan. Een anti-aanbak laag gaat dat natuurlijk tegen, maar aangezien teflon (PTFE) niet geleidend is wordt daar de warmte overdracht minder door.
voor zover ik weet is dit nooit wetenschappelijk aangetoond:

"According to The Alzheimer's Society, the overwhelming medical and scientific opinion is that studies have not convincingly demonstrated a causal relationship between aluminium and Alzheimer's disease.[71] Nevertheless, some studies, such as those on the PAQUID cohort,[72] cite aluminium exposure as a risk factor for Alzheimer's disease. Some brain plaques have been found to contain increased levels of the metal.[73] Research in this area has been inconclusive; aluminium accumulation may be a consequence of the disease rather than a causal agent. In any event, if there is any toxicity of aluminium, it must be via a very specific mechanism, since total human exposure to the element in the form of naturally occurring clay in soil and dust is enormously large over a lifetime.[74][75] Scientific consensus does not yet exist about whether aluminium exposure could directly increase the risk of Alzheimer's disease.[71]"

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium#Health_concerns
Ik heb zelf een pannensetje van hard geanodiseerd alu en dat bevalt mij uitstekend. Goedkoop, goed genoeg voor koken en een beetje bakken (let met vlees heel goed op) en ik vind het wel prima. Al wil ik volged jaar uit kijekn naar een setje (zoals MSR blacklite ofzo) die wat lichter is.

Op vakantie eet ik wat ik wil, wanneer ik het wil en hoe ik het wil. En dan nog val ik af. Dus van een tijd roomboter ga je volgens mij niet dood tijdens een fietsvakantie.
Het gaat niet om de hoeveelheid vet, maar om dat het verzadigd vet is.
Die quote over de relatie tussen Alzheimer en aluminium vind ik een goeie en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Google maar eens verder. Er zijn legio onderzoeken die de realtie tussen Aluminium oxide en chronische ziekt aantonen, en daarbij komt nog eens dat Aluminium is een van de meest reactieven metalen is. (Voor de sceptisie, de relatie tussen roken en long kanker is ook nooit "bewezen"). Aluminium zou dus, zo wie zo, nooit met voedsel in aanraking moeten komen en dat er bijvoorbeeld in make-up en allerlei creams nog steeds Aluminium oxide mag worden gebruikt is, als je het mij vraagt, eigenlijk crimineel...

Eigenlijk is koken in glas het beste, als er dan uberhaupt al gekookt moet worden. ;-)

Groet,

Stijn
stijn de klerk schreef: en daarbij komt nog eens dat Aluminium is een van de meest reactieven metalen is
Reactief? Als het metaal vreselijk reactief is is de kans klein dat je het in zuivere vorm tegenkomt in plaats van als een reactieproduct. Zo kom je brokken zuiver natrium gelukkig niet vaak tegen, in verbinding met een giftig geel-groen gas gooi ik het dagelijks in mijn eten :D
stijn de klerk schreef:Er zijn legio onderzoeken die de realtie tussen Aluminium oxide en chronische ziekt aantonen, en daarbij komt nog eens dat Aluminium is een van de meest reactieven metalen is.
En weet je dat in vrijwel elk molecuul van je lijf waterstofverbindingen zitter? waterstof is een van de meest explosieve GASSEN die er zijn! Levensgevaarlijk.
:roll: :twisted:
Leon
Even afgezien van alle broodje aap verhalen over alu en Altzheimer, geanodiseerd aluminium bevalt mij prima voor mijn pannen. Alu verdeelt de armte veel beter dan titanium, is in de praktijk net zo licht (mijn setje van Trangia 27 1 liter kookpan en grote 19 cm koekenpan weegt 160 gram excl greep), is veel makkelijker schoon te maken dan gewoon alu, en bakt ook veel minder aan. Dat laatste niet zo goed als teflon, maar een Trangia 27 teflon koekenpan zou 120 gram zijn ipv 80, en niet erg lang meegaan. Maar als je erg op je gemak bent is dat ook een optie: UL HA pan en teflon koekenpan.
Wim
Leon schreef:
stijn de klerk schreef:Er zijn legio onderzoeken die de realtie tussen Aluminium oxide en chronische ziekt aantonen, en daarbij komt nog eens dat Aluminium is een van de meest reactieven metalen is.
En weet je dat in vrijwel elk molecuul van je lijf waterstofverbindingen zitter? waterstof is een van de meest explosieve GASSEN die er zijn! Levensgevaarlijk.
Leon
Waterstof is ook een bouwsteen van het beruchte DHMO!
m-gineering schreef:
Leon schreef:En weet je dat in vrijwel elk molecuul van je lijf waterstofverbindingen zitter? waterstof is een van de meest explosieve GASSEN die er zijn! Levensgevaarlijk.
Leon
Waterstof is ook een bouwsteen van het beruchte DHMO!
Hoho, niet zo snel! Wetenschappers hebben onlangs ontdekt dat je er ook waterstofhydroxide van kunt maken! Mits met mate toegepast, een erg nuttig product. De medische sector zou niet meer zonder kunnen!