Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schotland - Forum Wereldfietser

schotland

in juni gaan we 3 weken rondfietsen in Schotland. Heb je ginder al rondgereden en heb je informatie over routes, campings en yha? is het beter om aan de westkust van zuid naar noord te fietsen?
Mee- of tegenwind, groot verschil!!!

Bedankt op voorhand, Bernadette

hoi bernadette,

ik ben afgelopen zomer twee weekjes in schotland geweest, totaal onvoorbereid, dus echte informatie behalve mijn eigen ervaringen kan ik je niet geven ('s ochtends besloten dat ik er heen wilde, naar belgie gebeld of er nog plaats was op de boot vanuit zeebrugge, naar amsterdam gefiets en snel een kaart gekocht, in de trein naar vlissingen gesprongen en naar zeeburgge geracet, om daar tien minuten te laat aan te komen, maar gelukkig toch nog als laatste op de boot te mogen en de volgende ochtend in rosyth (bij edinburg) aan te komen)

ik ben zelf met de klok mee gefietst, dwz van edinburg naar oban, overgestoken naar de hebriden, vanuit stonoway naar ullapool, nog een stukje naar het noorden en vervolgens terug langs inverness, en door de bergen weer naar edinburg. bijna 1500km in twee weken, dus behoorlijk gas gegeven, maar de route was prachtig!

er zijn in schotland erg veel jeugdherbergen, nadeel is echter dat ze erg aan de prijs zijn, vaak tegen de 20 pond per nacht. op de hebriden zijn ook herbergen, maar deze zijn geen lid van de 'officiele' jeugdherbergencentrale; hier is meestal geen beheerder en staat vaak gewoon een spaarpot of een bakje waar je verwacht wordt netjes het geld voor je overnachting achter te laten (daar ong 10 pond per overnachting, of 5 pond als je je tent op het herberg terrein opzet).
wildkamperen is prima mogelijk, maar wordt je vaak was lastig gemaakt door het weer, na een dag door de regen fietsen is een overnachting in een droge herberg met een warme douche toch wel erg aanlokkelijk.
nog een aanrader is de de herberg 'Carbisdale Casle', gevestigd in een heus kasteel! grappig detail is dat waar normaal iedereen 's avonds in de 'common room' zou zitten, alle gasten in deze herberg door het kasteel lopen te dwalen om het prachtige en authentiek ingerichte gebouw te bewonderen

weer kan meezitten of tegenzitten, totaan oban heb ik bijna continue in de regen gefietst; een goed regenpak is dus een waardevolle inverstering.
het leuke van de hebriden is dat het er meestal droog is, en dat was het bij mij dus ook. wel staat er bijna altijd een stevige wind die van zuid naar noord waait; het loont dus die richting aan te houden als je over deze prachtige eilanden wilt fietsen.
vanaf ullapool was het op een dag na, vrij redelijk weer, soms wat regen.

dan nog de muggen/midges die vaak naar voren komen; hier heb ik slechts een nacht wildkamperen echt last gehad (tent neergezet in een te drassig gebied). waarom ik er nier meer last van heb gehad heeft denk ik voor een deel te maken met het feit dat ik veel in jeugdherbergen sliep, en het daarnaast erg veel regende; zeker weet ik dat echter niet.

kwa openbaarvervoer: volgens mij is er een vrij uitgebreid railnetwerk door schotland heen, maar van een vriendin begreep ik dat het erg prijzig is een stukje mee te rijden. hoe duur weet ik niet, ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt.
naar de eilanden (inner en outer hebrides, etc) vaart een redelijk uitgebreid netwerk van ferries. vaak is het goedkoper meerdere tickets in een keer te kopen, volgens bepaalde routes. deze worden verkocht onder de naam 'hopscotch' als ik me niet vergis.

veel informatie en ook goede kaarten (ordance survey) kun je trouwens ook vinden in de erg goede tourist information centers in de middelgrote steden.

groetjes,


Eelco
Bernadette De Ben schreef:in juni gaan we 3 weken rondfietsen in Schotland. Heb je ginder al rondgereden en heb je informatie over routes, campings en yha? is het beter om aan de westkust van zuid naar noord te fietsen?
Mee- of tegenwind, groot verschil!!!

Bedankt op voorhand, Bernadette
Zie mijn website voor een reisverslag in de Schotse Hebriden en -Hooglanden: http://home.wanadoo.nl/moh/2000/index.html

Op http://www.luddo.nl (Dutch reports->UK) vind je ook een reisverslag

Of http://www.buitensport-schotland.nl/ een fraaie en informatieve site over Schotland
In 2003 heb ik in Schotland gefietst. Een drogere zomer hebben ze daar denk ik nog nooit eerder meegemaakt, dus over regen etc kan ik je weinig typisch Schots vertellen.

Ik heb niet aan de Westkust gefietst. Wel in de Highlands en aan de Noord-en Oostkust (de Noordzee dus). Daar hoorde ik inderdaad dat de wind meestal Zuidwest is. Misschien geldt dat ook voor de Westkust.

De Westkust staat trouwens wel berucht om die midges. Ook wij hadden er wel wat last van. We hebben daar spul gekocht dat in Nederland niet eens mag (100 % Deet, oppassen met de ogen en huid dus!). Dat werkt wel. Met kamperen hebben we in Schotland geen last gehad van midges. Maar misschien loont het wel de moeite om te kijken of je tent midge-bestendig is. Hoe groot/klein zijn de gaatjes in het gaas??

Ook wij hebben niet wild gekampeerd, maar het kan natuurlijk wel. Wij waren wel erg blij met een warme douche etc. Overigens zijn de campings ook vaak duur. Er is een club (de Campingclub heten ze geloof ik) die veel campings heeft. De campings zijn prima, maar ze hebben vaak niet zoveel plekken voor tenten (dat was trouwens nooit een probleem, we kregen altijd een plek). Alleen is hij voor fietsers met tent wel duur. Elke keer betaal je namelijk weer een bedrag omdat je geen lid bent van de club. En als je geen caravan hebt, kun je ook geen lid worden (grrr!). Dan is er nog een andere club (The Camping and Caravanning Club, www.campingandcaravanningclub.co.uk) die dat heel wat prettiger doet als je ook een International Camping card hebt, dan krijg je die clubkorting bij hen wel. Maar die hebben weer minder campings. (Ik zal thuis nog proberen uit te zoeken hoe die twee clubs nou ook al weer heten, hun namen lijken veel te veel op elkaar...). Er zijn natuurlijk ook particuliere campings onderweg.

Kijk vooral ook even op de site van www.sustrans.co.uk. Die maken in Groot-Brittannie zowel (lange afstands)fietspaden als fietsroutes. Ze hebben nu best veel routes, ook door Schotland. Ik vond het erg fijn op die routes, want ze waren lekker rustig. Ik heb een paar keer zonder route gereden en dat was soms op wel heel erg drukke wegen, niet zo prettig... Als je in Schotland naar hun routes zoekt: in fietswinkels maak je meer kans dan in boekwinkels of tourist offices.

Veel plezier alvast!

Jennifer
Dag Bernadette,

in de zomer van 2005 heb ik, voor het eerst alleen, 3 weken door Schotland rond getrokken, dit is me zeer goed bevallen. Mijn route zag er globaal als volgt uit:
Newcastle=> Carlisle=> Kirkcudbright=> Ayr=> Isle of Arran=> Oban=> Barra=> Tarbert(Lewis)=> Uig(skye)=> Carbost=> Mallaig=> Fort William=> Inverness=> Aviemore=> Perth=> Edinburgh=> Rosyth-Zeebrugge=> Vlissingen(ov-jaarkaart naar huis :D )

Alles heb ik gefietst op Ordanance Survey kaarten van 1:250000, hier staan op de bospaden na alle wegen op, dus ik had maar drie kaarten nodig voor heel schotland. Van te voren heb ik wel veel gebruik gemaakt van www.sustrans.co.uk om routes te zoeken en in te tekenen. In heel Groot-Brittanie zijn ze fanatiek bezig om een fietsnetwerk neer te leggen, ze gebruiken hiervoor o.a. niet langer gebruikte spoorlijnen en trekpaden. Je komt zo goed door steden en dit garandeert je regelmatig lange stuk vlak en autovrij fietsplezier. Maar dit is misschien meer van toepassing op Engeland dan Schotland.
Een aantal routes die ik van internet heb gepikt is het offroad pad door Galloway Forest Park (aanrader, alleen is offroad eerder een 4wheeldrive bospad voor de houtindustrie en boswachters) en off-road van Arnisdale naar Kinloch Hourn(niet gedaan helaas vanwege de 2 aanwezige lage druk gebieden boven de hebriden en shetlands, ik had uit voorzorg eenmaal het weerbericht bekeken). Maar ook de globale route heb ik hier overheen gepland, niet voor het mijden van de auto's want dat doe je al zodra je niet meer over de a-wegen fietst, maar het fietst bijna altijd erg mooi. Wel is het wegennetwerk van de Schotten neergelegd van a naar b en gaat recht over de hindernissen ertussen dit resulteert in een grote hoeveelheid korte pittige klimmetjes, ze worden pas aangegeven vanaf 14 procent.

Verder vond ik dat ik, nu ik toch in Schotland was, ook de beroemde Great Glen Way (wel de fietsroute) moest doen, maar ik zou hem op een paar delen aanpassen. Van Fort-william tot Lagan langs het kanaal en over de westoever van loch lochy is prima. Maar de volgende 7 kilometers naar Bridge of Oich zou ik de hoofdweg pakken want ze sturen je letterlijk het bos in en de heuvel op over een wandelpad waar ik, fietsend op 28" banden bepakt en bezakt, vreemde gezichten trok bij mountainbikers die trots waren dat ze boven waren, maar die net zo verwonderd waren als mij opkeken toen ze geen uitzicht kregen. Het pad na deze pokke klim is leuk voor een geveerde mountainbike maar werken geblazen met een vakantiefiets en daarna was ik ook trots op mijn fiets EN banden. Naar Fort Augustus toe is het pad nu waarschijnlijk wel af (afgelopen zomer waren ze er nog mee bezig). Daarna heb ik op aanraden van een Duitse fietster de oostzijde genomen en die beviel mij zeer goed.

Ik raad je aan om voor het fietsen over de eilanden te kijken welke tickets het goedkoopst zijn want alles los is duurder. Tijdens de vakantie raad ik je aan om het vaarschema van de boten die je die dag wilt nemen te checken en de tijden te onthouden, want sommige varen maar 1 of 2 keer per dag, andere houden een lange lunchpauze, maar wel varen ze allemaal stipt op tijd. Ik had de gids, die aan te vragen is op www.calmac.co.uk , bij me.
Op de outer hebrides is er wel altijd wind, maar zelden regen, toch kun je er goed nat worden, dit komt doordat de wolken laag over de oceaan komen aanwaaien, je ziet ze dus aankomen en hebt de tijd om je erop voor te bereiden. Volgens mij maakt het weinig uit of je van zuid naar noord fietst of andersom omdat de wind loodrecht op de richting van de eilanden staat.
Toch zou ik in het zuiden beginnen omdat je het juweeltje Barra dan hebt, vervolgens (het mindere) South uist en benbucula de natuur gaat na Benbecula pas spreken en mooier worden( maar het is wel heel leeg en er groeit geen boom op die ene na die in de luwte van een huis stond).

Overnachten deed ik op campings of wildkamperend en in Edinburgh een jeugdherberg. Wildkamperen is geen enkel probleem en soms kun je niet anders als er geen camping in de buurt is en je er de volgende ochtend vroeg uit moet om de boot van 7:30 te halen, toestemming vragen als je in de buurt van bebouwing staat wordt gewaardeerd en ik werd vaak naar een mooiere locatie geleid. Campings ( niet van die caravan organisaties) varieerden van 2,5 pond voor een sta plek naar keuze met gebruik van kompleet uitgeruste badkamer tot 8 pond voor een weggedrukt hoekje met een half open douche met een flauw lauw watergekletter. Mocht je na de oversteek van Oban naar Barra het hostel willen gebruiken raad ik je aan deze ruim van te voren te boeken want het is de enigste echte overnachtingsgelegenheid op 3 b&b na, maar als je de dag zelf nog probeert of je er terecht kunt kun je het waarschijnlijk vergeten zoals ik afgelopen jaar. Ik kwam na een vertraagde onrustige oversteek met de avondboot aan op barra en niet zoals gepland om 22:10 wanneer het nog licht is en je je tent kunt opzetten, maar in het donker om 23:00 met regen , dit was wel de enigste keer dat ik me zwaar onprettig voelde alleen. Toen is mn tent zonder aarzeling in het schemer van de straatlantaarns in recordtijd op een graszode geplant.

In edinburgh heb ik een jeugdherberg genomen, lekker midden in de stad (aan de royal mile) zodat ik er rustig zonder fiets op uit kon. Probleem is echter wel dat jeugdherbergen (in het centrum) geen plek hebben voor fietsen dus je moet hem ergens anders kwijt. Als tip wil ik hiervoor meegeven de voor nederlanders ongebruikelijke plek: het station. Op Waverly Station heb ik zonder twijfel 2 jaar achtereenvolgens mn fiets voor 3 nachten achtergelaten. Op het station is een police office met ernaast van die fietsbeugels zoals we die hier ook kennen, hier stonden fietsen gestald varierend van een blinkende TREK racefiets tot Dawes mountainbikes, kortom ik heb voor mijn gevoel mijn fiets veilig geparkeerd. Ik had wel geprobeerd of ik hem in de parkeergarage bewaakt kon stallen, desnoods tegen een kleine vergoeding. Maar dan moest ik maar het volle auto tarief betalen van 24 pond per dag; ik kan wel wat leukers doen met mn geld. Wel moet gezegd dat het geen fietsland is zoals Nederland dus fietsendieven kennen ze daar nog niet.

Verder nog een twee tips:
- www.undiscoveredscotland.co.uk geeft veel informatie en ik vind het een heerlijke site voor plannen en voorpret
- als je op Harris (zuidelijke deel van Lewis) bent is "first fruit tea room" in Tarbert een plek om heerlijk te eten of rustig iets te drinken,ze hebben er echter niet veel plek. ( en ze zijn s avonds wel open) http://www.virtualhebrides.com/location ... fruits.htm

Er is een fietsroute van de Fietskaart Informatie Stichting, St.Columba fietsroute, circa 1200 km, die een rondje vanaf Newcastle tot Oban en dan terug maakt.
In dat gidsje staan campings etc. gemeld.
Zie ook www.fietskaartinformatiestichting.nl
Je kunt ook ev. vragen en nadere toelichting via die site vragen.
Veel plezier,
Wouter Bazen