Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weekje fietsen friesland/waddeneilanden - Forum Wereldfietser

weekje fietsen friesland/waddeneilanden

Wij willen een week gaan fietsen door Friesland en over de Waddeneilanden. Wie heeft er een leuke route voor ons en wie weet of je, met de fiets, van het ene eiland naar het andere eiland kan hoppen?

alvast bedankt,
jolanda
De 11 steden route is een leuke route en brengt je door de 11 friese steden en langs en door mooi dorpen.
Als je vanuit Harlingen met de boot naar Vlieland gaat kun je van Vlieland naar Terschelling met de veerboot. Vanaf Terschelling kun je met de Robbenboot naar Ameland en ook van Ameland naar Schiermonnikoog
Elfstedentocht is een goede suggestie. Wij hebben die ook eens gedaan, verslag kun je hier zien.
Wij hebben dat in 3 dagen gedaan, dus als je een week hebt, kun je op verschillende plaatsen (Harlingen en Holwerd) ook nog even oversteken naar Terschelling, Vlieland en Ameland en daar dan een dag fietsen. Daarmee krijg je de week wel vol.
Als je van boerderijen en boerderij winkels houd, dan is de Pieper-pad route van de ANWB-biologica ook aan te raden. Ik heb vorig jaar het stuk door friesland gefietst en ondanks de wind tegen langs de dijk (soms maar 9 km/h zo hard waaide het) was het wel een leuke route. En je gaat dus een groot deel langs de dijk dus wij hebben ook Ameland zien liggen bijvoorbeeld. Dus uitstapjes zijn dan ook mogelijk. Het stuk door de Noord-Oost polder kan ik echt afraden. Er zitten een aantal boerderijen maar de lange rechte saaie wegen vond ik echt niet leuk. Met de andere helft heb ik geen ervaring want ik kreeg na 5 dagen al een knieblessure die de vakantie verpestte :(

Reken in sommige stukken van Friesland wel op de vele (hele) stijle bruggetjes die met een beladen fiets niet altijd een pretje zijn. Maar daar kan je altijd even lopen natuurlijk.

In het pieper-boekje staan ook B&B maar helaas erg weinig campings. Bij sommige boeren kan je zelf aardappels oogsten en wat meenemen voor de avondmaaltijd. Ze hebben een aantal bijzondere soorten in een proefveld staan. Ik studeer biologische landbouw dus 't was voor mij helemaal het einde, maargoed ik snap wel dat niet iedereen graag met z'n handen in de modder zit :wink:

Vervoer tussen de eilanden is ivm de zandbanken en het tij niet altijd mogelijk (of je moet bijvoorbeeld wachten tot het weer hoogtij is) hetzelfde geldt natuurlijk voor friesland-eiland maar als het hoogwater is gaan die diensten meestal vaker.
En vergeet niet om naar Hantum te gaan, als je vanaf de boot van Ameland komt. Daar staat net buiten het dorp een heuse Stoepa, met gebedstempel.

http://www.karmakagyu.nl/

Dan voel je je in Nederland ook nog wat een wereldfietser, met de Friese cultuur en de Budhistische cultuur!!!

En in Dokkum kun je net buiten het oude centrum, bij de sportvelden en de watersportverening in het Harddraverspark mooi kamperen. Je staat dan bijna in het oude centrum, naast de bolwerken. Daar aan het bolwerk, t.o. de tennisbanen ri centrum, is ook een aardige buitensportzaak.

En vergeet niet die lekkere oranjekoek bij de warme bakker te kopen!!! En het suikerbrood....en de Fryske Dumpkes,....Je fietst het er wel weer af.... 8)
Heel veel plezier!
Fokko schreef:En vergeet niet die lekkere oranjekoek bij de warme bakker te kopen!!! En het suikerbrood....en de Fryske Dumpkes,....Je fietst het er wel weer af.... 8)
Heel veel plezier!
Ahum, oranjekoek en suikerbrood lekker? Na ja smaken verschillen :wink:
Hey,

Leuk idee! Ik zelf ben vaak richting friesland / wadden gegaan vanuit het midden van het land. 1 keer een route genomen waarbij ik de dijk lelystad - enkhuizen heb gefietst en daarna texel - vlieland - terschelling heb aangedaan. De overtocht texel - vlieland gaat met een boot "de vriendschap" en een vrij bijzondere truck over de vliehorst. Erg leuk om te doen, hier een linkje http://www.waddenveer.nl/?p=5&o=1 Wel op tijd reserveren! Ik heb in het laagseizoen een nacht langer op texel moeten verblijven omdat ik niet op tijd gereserveerd had!
Een tip voor texel is de noordzijde van het eiland en dan voornamelijk het gebied "de slufter", erg mooi gedeelte en zeker een wandeling waard!
Ook op vlieland zal ik zeker reserveren op de camping, ook al kom je als trekker / eilandhopper, plek is niet altijd gegarandeerd! De overtocht daarna, naar terschelling is vrij makkelijk te maken.
Ik hoorde vorig jaar trouwens mensen die op een één of andere manier (misschien via VVV) overtochten hebben gemaakt met particuliere bootbezitters. Er zijn voldoende mensen met een boot die ook eilandhoppen en ze hebben op die manier hun overtochten gemaakt! Leuk idee natuurlijk!
Verder is friesland natuurlijk plat en waterrijk! Met hele mooie weggetjes en vooral ook schattige kleine dorpjes!
Succes met jullie reis! Mochten jullie nog vragen hebben stuur dan maar een berichtje!
Arthur