Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin GPS en B&M E-Werks niet zo'n heel handige combinatie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin GPS en B&M E-Werks niet zo'n heel handige combinatie

Frank,

Iets boven het einde van je link staat:

Garmin devices tie Pin 4 to ground with a 17k ohm resistor to indicate a 1A charger, and tie it directly to ground (exactly like HTC devices) to indicate a 500 mA charger. Zoals de Oregon niet kan opladen met een interne batterij, een oplader 500 mA (grounded pin 4) is voldoende voor alle verrichtingen. As the Oregon cannot charge an internal battery, a 500 mA charger grounded pin 4) is sufficient for all operations.

Ik lees dus voor de Oregon dat, als er een USB kabel aangesloten is hij altijd in USB mode gaat en de interne accu's niet gebruikt.

Je kunt accu's wel sneller laden maar je moet alleen zorgen dat ze niet te heet worden. Ik denk dat, als je ze in de rijwind hebt dat voldoende koeling moet geven.

Twee sets accu's meenemen en dagelijks wisselen, ze raken dan niet te ver leeg en met 500 mA zijn ze met een uurtje trappen weer vol (NiMh accu's hebben niet veel last van geheugeneffect en als je ze tever leegtrekt, gaan ze zelfs sneller stuk).
Kogaatje schreef:...Ik lees dus voor de Oregon dat, als er een USB kabel aangesloten is hij altijd in USB mode gaat en de interne accu's niet gebruikt.
dat lees ik ook, maar is het ook zo?
Zou iemand met kennis van electronica het stukje eens willen lezen? Ik vermoed dat een groeiend aantal fietsers er iets aan heeft.
...met 500 mA zijn ze met een uurtje trappen weer vol
daar zou ik niet op rekenen. 500mA is de input van de usb lader. Bij twee cellen krijgt elk ca 300mA. Garmin adviseert 2700 mA batterijen, Oei!
Frank
Frank,

De aanbevolen accu's van 2700 mAh gaan ca 15 uur mee. Als je nu per dag 3 uur de Oregon aan hebt, is er maar 2700*3/15 = 540 mA verbruikt. Bij het laden staan de accu's in serie (je kunt er dus 4 (4*1.2 Volt = 5.8 Volt) ineens laden met een dynamo die 6 Volt geeft) en worden allemaal met 500 mA geladen (dynamo levert 3 Watt = 6 V * 0.5 A). Als je dus elke dag je accu's verwisseld, kun je ze met een uurtje trappen weer helemaal vol hebben.

Sjoerd
Waarom zou je ze dan iedere dag verwisselen? Je kunt tóch niet laden én de GPS gebruiken tegelijk, lijkt me?
De oregon kun je via of batterij of externe voeding van energie voorzien. Alleen als de externe voeding wegvalt, krijg je elke keer de vraag om om te schakelen naar batterij en als je daar niet op antwoord met JA, gaat ie uit. Daar om lijkt het me beter om gewoon oplaadbare batterijen te gebruiken in de GPS en die met de naafdynamo op te laden. Als je dan 2 sets batterijen hebt, kun je 1 set in je GPS doen en de andere set opladen (dus 2 onafhankelijke dingen).
Kogaatje schreef:Frank,

De aanbevolen accu's van 2700 mAh gaan ca 15 uur mee. Als je nu per dag 3 uur de Oregon aan hebt, is er maar 2700*3/15 = 540 mA verbruikt. Bij het laden staan de accu's in serie (je kunt er dus 4 (4*1.2 Volt = 5.8 Volt) ineens laden met een dynamo die 6 Volt geeft) en worden allemaal met 500 mA geladen (dynamo levert 3 Watt = 6 V * 0.5 A). Als je dus elke dag je accu's verwisseld, kun je ze met een uurtje trappen weer helemaal vol hebben.
Sjoerd
Sjoerd, dank voor je berekeningen. Ik fiets nu een jaartje met de oregon en heb echt nog nooit 15 uur gehaald, 8 komt meer in de buurt. Da's een dag fietsen en dan zijn ze leeg. Je berekeningen wat betreft het laden zijn wel erg optimistisch hoor!
Ik krijg vanmiddag een varta usb lader te leen, ga gewoon eens proberen hoe hard dat laadt.
Maar ondertussen ben ik nog wel erg benieuwd naar de zin, of onzin, van de verhandeling over PIN-4 .
Frank
Hallo, zit met het volgende, krijg volgende week een SON naaf gemonteerd en wil graag daarmee mijn OREGON 300, mobiel, en eventueel AA penlites laden, ik lees hier op het forum dat er eigenlijk 3 mogelijkheden zijn nl ZZING, Pedal-Power en E-werks. Ik denk dat ik voor de ZZING ga, hoewel ik daar niet mijn Iphone3Gs mee kan opladen, dus dat wordt mijn oude Sony Ericsson. Kan ik mijn data kabel voor de Garmin Oregon 300 gebruiken icm de Son en ZZING?? Of moet daar een speciale usb kabel bij?

De prijs van de ZZING is voor mij het doorslaggevende, als je bijv de nieuwste PP ziet voor €189,00 + €59,00 voor een daartoe behorende AC kabel, pfffffff lot of money!!! Hij dan wel weer in staat om de Iphone 3gs te laden!!

Mocht er onder jullie nu nog iemand zijn die mij van iets anders kan overtuigen, behalve zelf knutselen, dan houd ik mij aanbevolen!!

Groet, Wibo
Wibo,

Marten had de volgende link al eens geplaatst: http://fahrradzukunft.de/ (link naar een duits tijdschrift waar een heleboel laders onder de loop zijn genomen.

Persoonlijk zou ik zelf wat knutselen (heb nu net een versie van de RadForums-lader klaar met een batterijpack (4 * 3/4 AA accus in serie past perfect) in mijn stuur).

Batterijen laden lijkt me het meest handig voor je oregon, je hebt dan niets met dure kabeltjes te maken. En als je in een elektronicazaak een houder voor 4 accus koopt kun je die ook gebuiken voor het laden van je telefoon (hier moet je alleen zelf een kabelte voor maken; ik koop gewoon een extra USB laadkabel van een paar Euro en knip het USB ding eraf, meestal zitten er maar 2 draadjes in het kabeltje en die kun je van een stekkertje voorzien wat je op de batterijhouder aan kunt sluiten).
Het knutselen is klaar! De oplossing met een los kastje aan het stuur (eerste foto's) vond ik niet erg fraai. Het kastje wordt op de naafdynamo aangeloten en de andere kabel (6 Volt) gaat naar de accu's. Het plugje is een stereoplug waar op 1 pin 5Volt staat (voor de GPS) en op de andere 6Volt (om de telefoon (Nokia) te laden).

bovenaanzicht:
Afbeelding

vooraanzicht:
Afbeelding

Omdat ik het niet fraai vond maar besloten te proberen om het geheel in mijn stuur te verwerken en dat is gelukt en dit is het resultaat:

Afbeelding

Als de lader in actie is, brand een groene ledje (zie foto), als de accu's vol zijn wordt het ledje rood:

Afbeelding

Het basisschema komt hier vandaan http://www.forumslader.de/6V-Version-de ... 208.0.html en heb ik uitgebreid met een 5Volt spaningsregelaar.

De accu's en elektronica heb ik in een krimpkous verpakt in het stuur. De accu's zorgen tijdens stilstand voor de spanning.

Het kastje heb ik nu over en als er iemand belangstelling voor heeft kun je een PB sturen (materiaal kosten waren: 20 euro en dat wil ik er ook voor hebben). Stekkertje (3,5 mm, EUR 1,20) en accu's moet je er dan wel zelf bij knutselen (accu's met soldeeraansluiting kosten 20,-- (2/3AA 600mAh) bij Conrad. langere (gewone AA) pasten niet in mijn stuur maar zijn een stuk goedkoper of hebben meer capaciteit. De grotere capaciteit beveel ik aan omdat die wat langer mee zullen gaan omdat ze wat langzamer geladen worden.

Sjoerd
Hallo, heb sinds kort ook een Son dynamonaaf en heb daarbij , overgenomen uit een duits forum, een B&M E-werk als lader en als bufferaccu een Powertank XL van Swissbatteries, werkt perfect, kan mijn Oregon 300 (in de spannermodus) de hele dag gebruiken met 100% schermverlichting dus altijd goed afleesbaar en dankzij de Ewerk kan ik ook nog via de Powertank XL mijn mobiel opladen of uiteraard andere kleine electronische apparaten.

Overigens heb ik de E Werk bij Rose in Duitsland besteld en dat scheelde weer meer als 10 euro ( 119,00€)

De informatie heb ik uit het Radreise und Fernradlerforum, vaak errg veel technische praat ( Duitsers zijn een ingenieursvolk) maar wolfgang Mohr heeft een zeer duidelijke test beschreven die iedereen kan begrijpen.

Groet uit Deventer