Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De perfecte fietstas bestaat! Het is de motortas Ortlieb M22 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De perfecte fietstas bestaat! Het is de motortas Ortlieb M22

Dat was geen geluk, de Idworx ER is voor dit soort werk gemaakt en daar heb ik hem ook bewust voor gekocht. Bovendien heb ik mijn tassen altijd zo ingepakt dat alle zware spullen zoveel mogelijk voorin en onderin zitten. Het effect daarvan is in dit topic tot nu toe niet aan de orde gesteld, maar moet niet worden onderschat.
Verder vind ik het belang van de grammenjagerij wel erg breed uitgemeten. Als je nu erg 'light' aan het bergbeklimmen bent, dan kan ik daar begrip voor opbrengen. Op de fiets maakt een kilootje meer of minder voor mij iig geval niet zoveel uit. Maar ja, ik ben dan ook pas ruim vijftig en nog in de kracht van mijn leven ;-)
quote="wimmo17
> Dat was geen geluk, de Idworx ER is voor dit soort werk gemaakt.
Ook de ER is niet ontworpen om de tassen zo ver naar achteren te zetten. Je hebt niet voor niets zelf aanpassingen moeten maken.

> Bovendien heb ik mijn tassen altijd zo ingepakt dat alle zware spullen zoveel
> mogelijk voorin en onderin zitten.
Ook als je goed inpakt en alle goede tips opvolgt zijn {ervaring} sommige combinaties niet op koers te houden {ervaring}.

> Op de fiets maakt een kilootje meer of minder voor mij iig geval niet zoveel uit.
In je eerste bericht noem je het niet hoeven nemen van voortassen wél een voordeel, dus hier spreek je jezelf tegen. Er is altijd een afweging van gewicht. Het gevaar van het kopen van grote tassen is in de praktijk natuurlijk dat ze vol raken :lol: :wink:
Leon
Ik zou het gewicht toch wat verder naar voren willen hebben, als ik het zo zie.

Een band om de bagage kan natuurlijk altijd, al is het zeker niet altijd nodig. Over dit soort terrein zijn de normale ophangsystemen ruim afdoende:
Afbeelding

Ultralicht fietsen zoals ]in de FietsvakantieWiki beschreven (á la Igor Kovse) is natuurlijk vrij extreem.
Maar gewoon lichtgewicht fietskamperen zoals Wim zachtjes aan gewicht aan het besparen is, en zoals Jim al jarenlang fietst, is niet extreem en daarmee boet je niets in qua comfort.
De voordelen lijken me duidelijk: makkelijker omhoog fietsen, meer afstand afleggen met dezelfde moeite, en onverhard is de fiets makkelijker onder controle te houden.
Over dit soort terrein zijn de normale ophangsystemen ruim afdoende:
Op dit soort terrein (IJsland) vielen mijn Ortieb voortassen er anders geregeld af. Met sjorbanden kon ik het improvisorisch wat vaster krijgen, maar ideaal was het niet. Ik was jaloers op mijn reisgenoot die Vaude tassen had.

PS Laten we de initiator van dit topic niet zo aanvallen op zijn eigen overwegingen.
willem.m schreef:PS Laten we de initiator van dit topic niet zo aanvallen op zijn eigen overwegingen.
Ik snap wat je bedoelt, maar enthousiasme levert wel eens wat overdrijvingenen op. Kijk maar:
Robertjan schreef:Maar gewoon lichtgewicht fietskamperen zoals ... Jim al jarenlang fietst ... daarmee boet je niets in qua comfort.
Wat Jim allemaal niet bij zich heeft:
* donzen kussentje
* stoeltje
* warme jas
* ruime tent
* dikke slaapzak versus dunnere
* grotere voorraad kleding en warmer
* bord
* krachtigere brander
* veel lekkere dingen om door het eten te doen.
* grotere etensvoorraad (scheelt kilometers omfietsen naar een winkel)
* veel meer bidons (scheelt fietsen naar water)
* stuurtas (makkelijk als je ergens naar binnen gaat)
En meer gereedschap, maar dat heb ik met zoveel gewicht natuurlijk nodig :wink:
Leon
Wacht even. De topictitel suggereert dat we allemaal ongelukkig zijn met de huidige situatie, en dat hij de oplossing voor ons heeft gevonden.
Nu suggereer jij, Leon, dat Jim zelf ongelukkig is met zijn uitrusting, omdat hij volgens jou inboet op comfort.
Ik vraag me af of Jim dat zelf ook zo ziet... :wink:
Dit is simpele micro economie. Het gaat om het verband tussen het meeslepen van meer gewicht en het plezier dat je beleeft van die extra spullen. Ook hier geldt de wet van het dalend grensnut. Aan de eerste kilo heb je heel veel, aan de veertigste misschien niet zoveel. Het optimum is bereikt als het onplezier van de extra kilo gelijk is aaan het plezier van de extra spullen. Dat is een subjectieve waardering.
Zelf heb ik ontdekt dat ik wel degelijk veel lekkerder fiets met minder gewicht, en dat een bewuste afweging je erg helpt bij je keuze: zorg eerst maar eens dat je weet hoeveel je bagagestukken wegen. Bij de afzonderlijke uitrustingsstukken geldt het zelfde principe: hoeveel minder plezier heb je als je een iets lichtere variant meeneemt. Ik ben helemaal geen liefhebber van ontberingen, maar mij is opgevallen dat je van veel uitrusting varianten kunt kopen die misschien slechts de helft wegen van wat ouderwetsere zwaardere spullen plachten te wegen, en dan zonder dat je noemenswaardig op de functionaliteit hoeft in te leveren.
Wim
Zolang het mij niet lukt om overbodige winterkilo's lichaamsgewicht waar ik geen plezier aan beleef thuis te laten, geef ik geen euro extra meer uit aan lichter gewicht van fiets of uitrusting. Thuislaten van bagage kost gelukkig niets.

Laatst een keer zonder voortassen op pad geweest met gewone achtertassen en een kleine bagagerol bovenop. Ik schat 12-13 kilo bagage. Toch vond ik de gewichtverdeling minder fijn dan met voortassen. Laat Ortlieb/Vaude maar lichtere (voor- en achter)tassen maken, in plaats van extra grote en zware.
Misschien voortassen voor én achter?
Nu ik de fiets met motortassen heb gezien op de foto, begrijp ik dat gewicht niet zo'n rol speelt. Het is weer een fiets waar allerlei gewichtige poespas aan zit, zoals standaard, spatborden, kettingkast, kettingslot + beugelslot (!), Brookszadel e.d.
Maar dat neemt niet weg dat het zonde is om een kilo of anderhalf onnodig gewicht mee te nemen, wat je bovendien niets wezenlijks oplevert.

In de loop der jaren ben ik gewicht steeds belangrijker gaan vinden. Geen extreem lichte spullen, maar overbodig gewicht proberen te vermijden. Het maakt je vakantie echt comfortabeler, zeker als je ook in de bergen en/of onverhard fietst.
Van een onervaren fietser, maar ervaren wandelaar: gewicht telt. Tenminste bij wandelen. Ik dacht dat dat voor fietsen anders was, maar niet dus. Altijd gekeken naar Ray Jardine, zo'n beetje de ultieme wandelaar (bijna 60), en die heeft ook gefietst:

http://www.rayjardine.com/adventures/20 ... /index.htm

Ik vroeg me de laatste maanden in voorbereiding van een fietstocht af wat een fietser eigenlijk meeneemt. Mijn basisgewicht voor een wandeltocht van vijf weken met rugzak in de alpen zonder eten en drinken maar met tent (tarp) en slaapzak was 6,7 kg. Dit was extreem licht (zomer), maar ik kom de laatste jaren niet hoger dan 10 kg. Inclusief kookspullen en waterfilter.

De website van Igor Kovske was dan ook een verademing, je mag ook licht fietsen:

http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 7118&v=Fu/

Vorige week twee kleine fietstassen gekocht bij de Aldi voor 8 euro, en daar past eigenlijk alles in behalve de tent. En die kan bovenop.

Wat vergeet ik op mijn aanstaande fietstocht? In Europa? Ik zou het niet weten.
Gewicht telt inderdaaad, al is het niet zo veel als bij wandelen. Er zijn drie dingen die je bij het fietsen tegenhouden: rolweerstand, luchtweerstand, en gewicht. Rolweerstand is vooral van belang bij lagere snelheden, luchtweerstand bij hogere, en gewicht bij het klimmen. Juist in de leukere fietsgebieden moet er vaak flink geklomen worden. Met minder gewicht vergroot je het bereik waar je kunt fietsen dus enorm. Compactere bagage (en vooral de afwezigheid van voortassen) vermindert ook nog eens de luchtweerstand. Wie snel wil fietsen moet snelle bandjes monteren, strakke kleding aandoen en een racestuur monteren, en liefst een zadeltas gebruiken om de weinige bagage aerodynamisch op te bergen.
Overigens ben je nog wel iets aan bagage vergeten: fietsgereedschap en reservemateriaal. Ik ben niet van het soort dat een hele garage meesleept, maar ook in lichtgewicht weegt wat elementair spul al gauw iets van 500-1000 gram: een paar inbussleutels, een klein 8-10 mm steeksleuteltje, een of meer schroevendraaiertjes, een kabelsetje voor mijn Rohloff naaf, eventueel een kettingpons, kunststof bandafnemers plus een klein plaksetje, wat kettingolie, remblokjes, twee extralight binnenbanden, en eventueel een lichte reserve buitenband. De pomp reken ik dan maar als onderdeel van de fiets.
Ik ben erg benieuwd hoe je fietstocht gaat worden. Veel plezier ermee,
Wim
Wim
Uit alle bovenstaande reacties op mijn topic wordt één ding erg duidelijk: iedereen heeft een eigen definitie van het begrip comfort en eigen criteria waar het gaat om prettig fietsen op vakantie.
Voor de een is comfort met zo min mogelijk gewicht tegen een berg optrappen en met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk kilometers fietsen, voor de ander betekent comfort dat hij degelijke spullen heeft die niet kapot gaan en dat hij tijdens een zware onweersbui in een goede tent ligt met een fijn boek en zeker weet dat hij de kleren bij zich heeft die hij nodig heeft. Of dat hij al het gereedschap bij zich heeft om zijn fiets te repareren.
Een derde vindt het comfortabel als hij zijn fiets op een drukke camping kan vastleggen aan een hek, zodat die er 's morgens nog staat. Of vindt het maar niets als zijn ketting of hijzelf compleet onder de modder komen te zitten omdat hij zou afzien van een kettingkast of spatborden.
Ik kom zelf ook uit het lange afstandwandelen en weet heel goed wat gewicht betekent als je het zelf moet dragen. Toch vind ik dat er duidelijke grenzen zijn wat betreft het inleveren van comfort ten behoeve van minder kilo's. Mijn bepakte fiets is derhalve een goede afspiegeling van wat ik nodig heb voor een comfortabele fietsvakantie. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor degenen die maar tien kilo op hun bagagedrager hebben.
Precies, maar dat wisten we al. :wink:
Ik heb zowel met 35 á 40 kg (woestijn, >15l drinken) als met minder dan 10kg (1 overnachting) gefietst. Het heeft beide z'n voor- en z'n nadelen.

Waar bij wandelen een omslagpunt voor comfortabel maar lichtgewicht*) wandelen ergens rond de 6 á 8 kg ligt, zal dat bij fietsen zo rond de 8 á 12 kg liggen. Voordeel van een fiets is dat je makkelijker (veel) meer kilo's kwijt kunt zonder dat het je fysieke gesteldheid beschadigt (rug, knieën bij wandelen).

*) Met comfortabel maar licht, bedoel ik dat je met deze uitrusting voorbereid bent op weersomstandigheden die 98% van de tijd zich voordoen. Dus zeg maar t/m windkracht 9, woestijn, hooggebergte met -15º 's nachts, jungle met een week lang stromende regen, etc.
Gewicht is zonder het variabele drinken, eten en brandstof.
Wim schreef:Overigens ben je nog wel iets aan bagage vergeten: fietsgereedschap en reservemateriaal. Ik ben niet van het soort dat een hele garage meesleept, maar ook in lichtgewicht weegt wat elementair spul al gauw iets van 500-1000 gram: een paar inbussleutels, een klein 8-10 mm steeksleuteltje, een of meer schroevendraaiertjes, een kabelsetje voor mijn Rohloff naaf, eventueel een kettingpons, kunststof bandafnemers plus een klein plaksetje, wat kettingolie, remblokjes, twee extralight binnenbanden, en eventueel een lichte reserve buitenband. De pomp reken ik dan maar als onderdeel van de fiets.
Ik ben erg benieuwd hoe je fietstocht gaat worden. Veel plezier ermee,
Wim
Wim
Begint een beetje off-topic te raken, maar gereedschap had ik er niet bijstaan inderdaad. Juist voor dit soort lijstjes ben ik als onervaren fietser op dit forum terecht gekomen, en heb er al erg veel opgestoken. Nu voor we vertrekken nog leren hoe het gereedschap te gebruiken. :)
Daar hebben we de onvolprezen fietsreparatiecurssus van de Wereldfietser voor.
Wim
En dit jaar hebben we ook in september cursussen!!
Ook enigzins off-topic maar ik vind deze fiets van het Zwitserse leger wel praktisch opgetuigd. Heb je meteen mooi een geweer bij je om honden en beren van je af te houden.
Afbeelding
Robertjan schreef:En dit jaar hebben we ook in september cursussen!!
Goed idee! In september weet ik waarschijnlijk véél beter wat er allemaal stuk kan gaan. Boutjes vast draaien en band plakken lukt nog wel, maar verder?

Die zwitserse legerfiets doet me denken aan de dienstfiets van m'n opa in 1940. Waarschijnlijk met de bedoeling dat de vijand bezweek aan de slappe lach.

Trouwens: zwitserse fiets zonder versnelling? Alleen voor de dalen?
Voor echte bikkels. Als je fiets goed onderhouden is hoeft er eigenlijk ook niet veel kapot te gaan. Een nieuwe binnenband erin leggen (liever dan plakken) moet je kunnen, boutjes en moertjes vastdraaien, en remblokjes vervangen en remmen stellen. De rest moet het gewoon doen.
Wim