Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke versnellingen, groep, cassette, 11-34 of 11-23? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke versnellingen, groep, cassette, 11-34 of 11-23?

Losse kransjes. Ik heb echt nog nooit een probleem gehad om ergens aan losse kransjes te komen. In de buurt van Amersfoort zijn er zo een stuk of drie fietswinkels waar ik ooit kransjes heb gekocht. O.a. Van Hoeijen en Mossink. In Utrecht kun je ook bij Co van Beek los spul kopen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet in de rest van Nederland weet waar dat spul allemaal te koop is.

Wat Sram betreft heb ikweinig ervaring, maar de nieuwste cassettes zijn niet te verbouwen. Overigens zijn er nog meer alternatieven dan Shimano en Sram. Op de BikeMotion heb ik een systeem gezien dat zowel op een Shimano cassette als een Campagnolo past en ook helemaal naar wens is samen te stellen. Ik weet alleen niet meer welk merk dat was. Mischien weet Marten het?

Marc Dirkx schreef:Op de BikeMotion heb ik een systeem gezien dat zowel op een Shimano cassette als een Campagnolo past en ook helemaal naar wens is samen te stellen. Ik weet alleen niet meer welk merk dat was. Mischien weet Marten het?
Marchisio

m-gineering schreef:
Haike schreef:Ik weet niet waar je losse Shimano kransjes kan krijgen, maar ik hou me aanbevolen.
Euhhh...... bij de Shimanodealer?
Ja dat dacht ik ook, maar de eerste dealer gaf geen thuis. Vervolgens heb ik links en rechts wat rond gevraagt met resultaat nul. Maar laat ik nu op het meesterlijke idee zijn gekomen (ahem :oops: ) om te bedenken dat er misschien meer dealers in deze stad zijn. Voor iedereen in Amsterdam die op zoek is naar losse Shimano kransjes; bij Tromm, Europaplein 45, en wat hij niet op voorraad heeft kan hij bestellen.

Zal toch nog even verslag doen over de aankoop van nieuwe kransjes. Wat via de telefoon als veelbelovend en zeer vanzelfsprekend had geklonken, lag in de praktijk toch ff anders. Toen ik daar in werkelijkheid verscheen, werd er toch tamelijk ingewikkeld gekeken. En van de vier kransjes kreeg ik er twee die er anders uitzagen dan de rest van mijn kransen, volgens mij was het scakelspoor daar anders, en die hadden ook geen gaatje om de borgstiften door te laten of hoe die dingen mogen heten. Ik weet ook wel dat die dingen er alleen maar zitten om de cassette bij elkaar te houden en dat het op het wiel absoluut niet van belang is of ze er wel of niet opzitten, maar dat betekent wel dat je alles stuk voor stuk erop moet zetten. Toen ik vroeg waarom die andere twee dan wel in het bezit waren van die borggaatjes was het antwoord dat die afkomstig waren van een door hem opgespliste cassette. Maar door hem los bestelde kransjes bij Shimano hebben nooit borggaatjes. Dat houdt dus in dat ze bij Shimano van elk krans 2 types hebben, een met borggat en een zonder, lijkt me veel extra werk wat nergens op slaat, en een beetje een raar verhaal ook.

En weet iemand waar de letters die ook op de kransjes staan op duiden? Op al mijn kransjes staat AR, op die twee afwijkende kransjes stonden hele andere letters.

Haike schreef:Dat houdt dus in dat ze bij Shimano van elk krans 2 types hebben, een met borggat en een zonder, lijkt me veel extra werk wat nergens op slaat, en een beetje een raar verhaal ook.
Vreemd verhaal, ja.
Ik heb heel wat losse tandwieltjes gekocht in m'n leven, maar altijd gewoon met gaatjes zodat je de borgpennen er doorheen kon steken.
Vreemd.

Ik ben blij dat je ff reageert want bij Tromm keken ze toch echt of ik degene was die gek is. Doet me goed dit te lezen. Tenzij..... jouw fietsenmaker voortdurend allemaal cassettes staat open te breken en de kransjes los verkoopt, is misschien ook een manier. :wink:

Haike schreef:Tenzij..... jouw fietsenmaker voortdurend allemaal cassettes staat open te breken en de kransjes los verkoopt, is misschien ook een manier. :wink:
Nee joh, die heeft gewoon een voorraad losse tandjes.
En soms kocht ik ze hier en soms in Lisse of in Leiden; nooit een probleem mee gehad. Ik heb altijd gefietst met 2 setjes; 1 voor berggebieden of/en met bagage en 1 voor in Nederland. In het voorjaar even de ketting vernieuwen en de iets versleten tandjes vernieuwen en je kan er weer een jaartje tegenaan. :-)
Ik denk echt dat het aan het soort fietsenmaker ligt; de een vind het leuk om van alles op voorraad te hebben, de ander niet.

En blijkbaar houdt de ene fietsenmaker er van "zwetsverhalen" op te hangen, en de ander verkoopt gewoon kransjes. jammer dat die fietsenmaker van jouw niet in Amsterdam zit, moet dus nu nog een kransje en een spacer hebben :(

Haike schreef:moet dus nu nog een kransje en een spacer hebben :(
Gewoon mailtje sturen naar Marco van www.bike4travel.nl
Volgens mij regelt die dat graag voor je.

Shimano maakt heel veel verschillende cassettes en daar zitten heel veel verschillende tandwielen in. Het is niet voldoende om zeg maar naar een 17 tands tandwiel te vragen, je moet gewoon exact weten voor welke cassette het tandwiel bestemd is. Je hebt dus een onderdeelnummer nodig of minimaal de lettercodering die op het tandwiel staat. Zo zorg je ervoor dat er niet alleen de gewenste gaatjes inzitten maar -belangrijk- dat als je de cassette monteert het schakelspoor ook intact blijft.

Onderdeelnummers kun je vinden op de onderdeel-PDF's die bij Shimano op de site staan

Marten,

Aan jouw lijst had ik al gezien dat je nogal wat verschillende kransjes hebt van shimano. Om die reden had ik wat er nog over was van de cassette; 32-28-24-21 meegenomen spacers ertussen, vastgezet met die borgstiften, allemaal met AR als aanduiding. Oude cassettebody opgezocht, hele zaakje erop geschoven, 12 erboven op gelegd en met de sluitring los vast gezet. Toen de mededeling gedaan dat ik de cassette weer compleet wou maken door 11 weg te laten, en een 34 er voor in de plaats. Vanaf 21 wou ik gewoon de standaard set hebben richting 12 en die ook meteen als kleinste. Hij heeft dus uitermate goed kunnen zien wat ik bij me had, en ik heb hem vertelt wat ik wou. Als ik dan van de vier kransen er 2 in m'n handen krijg waar geen AR op staat en die ook geen borggaatjes hebben (dat gold trouwens ook voor de spacer die hij me gaf) en ik ook twijfels had over dat schakelspoor bij die twee, vraag ik me toch af wat voor een Shimanodealer dit is.

Michael W schreef:
Haike schreef:moet dus nu nog een kransje en een spacer hebben :(
Gewoon mailtje sturen naar Marco van www.bike4travel.nl
Volgens mij regelt die dat graag voor je.
Dat gaan we dan maar eens doen, maar daar komen dan natuurlijk verzendkosten bij en dan wordt dat ene kransje denk ik wel wat prijzig, vrees ik.

Haike schreef: Dat gaan we dan maar eens doen, maar daar komen dan natuurlijk verzendkosten bij en dan wordt dat ene kransje denk ik wel wat prijzig, vrees ik.

Nou meer dan 1.56 verzendkosten zal het zeker niet zijn. :)
Bij http://www.rose.nl kan je losse kransjes kopen.
Haike schreef:
xtj schreef:Ik heb namelijk het vermoeden dat ik met 22 voor en 23 achter zelfs 15% omhoog kan rijden.
Wat denk jij?
Nou.... het zal vast wel lukken, voor een paar jaar. Maar daarna zijn je knieen aan gort. Ik weet niet hoelang jij mee wilt gaan op deze bol.:wink:
22/23 is nog kleiner dan 1:1, ik zie niet in hoe je daar je knieën mee gaat slopen zolang je genoeg vermogen hebt om een beetje rondjes te kunnen draaien.

Maar 30/32 lijkt me wel een stuk beter. Ongeveer zelfde overbrengingsverhouding, maar grotere tandwielen. Dan zijn de krachten en daarmee wrijvingsverliezen en slijtage een stuk lager.

Grtjs, Waltertje, 53-39-30 bij 11-32

Re:

Wim schreef:Het komt er wat mij betreft op neer dat je bijna nooit spijt hebt van een heel licht verzet. 34 achter is prima met 22 of 24 voor - je zult het in het buitenland fietsend met bagage heus gebruiken. Eigenlijk heb je dan als kleinste voortandwiel liever nog een 14 dan een 12, want 14 achter en bijvoorbeeld 44 voor is zwaar genoeg om op een lange flauwe afdaling meeetrappend flink hard te rijden. Een paar seconden langer kunnen meetrappen op een steilere afdaling is werkelijk niet interessant: dan moet je later alleen maar meer remmen.
Zoals gebruikelijk, het hangt er vanaf en het ligt er aan. Versnellingen die je niet gebruikt, zijn zinloos gewicht en beperken je mogelijkheden aan de andere kant.

Neem je lomp veel bagage mee of ben je minder getraind, dan kun je 22/34 nodig hebben. Ga je licht en heb je fors getraind, dan is 30/32 echt genoeg bij een 559-wiel (26").

Meetrappen in de afdaling is niet heel zinvol voor je voortgang, maar in koud of nat weer kan het erg fijn zijn om je benen warm te houden. En heb je een lange, flauwe afdaling, dan levert meetrappen wel degelijk exttra voortgang op. Als je niet meer dan een 44 voor hebt, houdt het bij 35 km/h al op.

Samenvattend: grote voorbladen kunnen heel zinvol zijn voor een getrainde, niet zwaar bepakte fietser in een koud, bergachtig land. Die fietser kan wel degelijk spijt krijgen van te lichte versnellingen.

Grtjs, Waltertje
Samenvattend: grote voorbladen kunnen heel zinvol zijn voor een getrainde, niet zwaar bepakte fietser in een koud, bergachtig land. Die fietser kan wel degelijk spijt krijgen van te lichte versnellingen.
Ik ben zo iemand die 'tekort' had met 44 als grootste voorblad en 26" wielen. Achteraan had ik een 11-32, het kwam erop neer dat ik op vlakke weg en zonder bagage achter altijd de 11-12 gebruikte. Mét bagage reed het goed en had ik enkel een tekort in afdalingen. Maar het is niet zo dat het bij 35 per uur al ophoudt, doe 45km/u en dat is voor vakantiefietsers meer dan genoeg. Voor mij persoonlijk mocht het zwaarder, omdat ik de fiets naast vakantie's ook veel gebruik voor het woon-werk verkeer in ons vlakke land.

Zo gezegd, zo gedaan, nu heb ik een nieuwe fiets met vooraan 28-39-48 en achteraan 12-27. En dat nog eens met 28" wielen. Ik beschouw mezelf als een getrainde fietser die niet al te veel bagage meeneemt. In bergachtige gebieden kom ik met bagage niet boven. En als het niet zo steil is, schakel ik me rot om toch de geschikte versnelling te vinden.

Als vakantiefiets is de eerste configuratie veel beter. Ideaal is natuurlijk om voor jezelf de juiste versnellingen samen te stellen, en dat lukt alleen maar na eigen ondervinding.
waltertje schreef:
Haike schreef:
xtj schreef:Ik heb namelijk het vermoeden dat ik met 22 voor en 23 achter zelfs 15% omhoog kan rijden.
Wat denk jij?
Nou.... het zal vast wel lukken, voor een paar jaar. Maar daarna zijn je knieen aan gort. Ik weet niet hoelang jij mee wilt gaan op deze bol.:wink:
22/23 is nog kleiner dan 1:1, ik zie niet in hoe je daar je knieën mee gaat slopen zolang je genoeg vermogen hebt om een beetje rondjes te kunnen draaien.
In ons platte Nederlandje niet nee,.... maar met 15% helling erbij en bagage, lijkt me dat een andere zaak worden. Ik heb wel 22/32 gedraaid op een helling van 22% en het enige vermogen wat ik daar had, was loopvermogen, daar ben ik er dus niet eens aan toe gekomen om mijn knieën te slopen....