Al met al zou ik dus nog zo'n 600gram kunnen besparen en nog eens 650gram extra als ik die buitenband thuis laat en nog eens 300gram extra als ik het achterspatbord demonteer..... en nog eens 300gram voor de standaard eventueel..... Als ik daar een prioriteitenscan overheen leg is dat minimaal 600gram en maximaal 1850gram.... Op een totaalgewicht van ca 150kg maximaal en 135kg minimaal.Robertjan schreef:Toch zie ik nog overtollige bagage op de lijst. En dan bedoel ik óók als je niet extra lichtgewicht op pad wilt.
Namelijk:
* buitenband: het idee van 26" is juist dat in geval van nood, je overal ter wereld een nieuwe band kunt vinden. Bovendien is dat dé mountainbike-maat, waardoor geschikte banden voor het terrein je overal kunt vinden.
Wat als ik onderweg in een bos een scheur in mijn flank krijg? De route is 90% onverhard, dan is het psychologisch wel handig om zekerheid in te bouwen. Heb zelf overigens nog nooit in al mijn duizenden kilometers een gescheurde flank gehad, dus de kans is wel heel klein, I know......
* Topeak tool: je neemt al inbussen mee, een Leatherman multitool, een kettingpons, en een mini-schroevendraaier. Dan zou je nu ook nog eens alles-in-één willen meenemen?
Ja, je hebt gelijk denk ik, zal eens exact kijken welke sleutels dubbel zijn.
* Slangenklemmen: ik zou niet weten waarvoor je deze wilt gebruiken (kapotte dragers? kapotte bidonhouder?), maar ik heb nog nooit een situatie gehad waarmee ik in de problemen zou zijn gekomen als ik deze niet bij had gehad.
Voor een eventueel gescheurde tubus drager? Voor eventuele handigheid?
* 2x Craft shirt lange mouw, Icebreaker 200 (lange mouw?), én armstukken?! Dat is 4 keer lange mouwen!!! Echt, aan 1x heb je genoeg. Ik zou gewoon 2x een shirt met korte mouw meenemen, 1x lange mouw, en armstukken. Meer dan zat, en je kunt alle kanten op.
Wil in ieder geval een set droge craft kleding bewaren die ik uitsluitend savonds als pyama aan doe, mocht het echt koud worden (lange mouwen, lange onderbroek). Ice breaker 200 is voor erover heen savonds buiten..... en het andere craft shirtje is voor chilly fietsdagen voor onder mijn fietsshirt..... losse set kniestukken en mouwstukken is voor als het sochtends nog heel koud is en het handig is om snel af te doen. In die zin grote kans dat ik de kniestukken alsnog thuis laat.
* Vaseline: waarvoor ga je die nodig hebben? Die hebben ze daar ook vast wel.
Om mijn zeem mee in te smeren en een soepel zitvlak te behouden. Zadelpijn is echt het laatste wat ik wil hebben, dus vandaar die pot vaseline om het zaakje wat soepel te houden.
* Scheerschuim: smeer wat douchegel op je wangetjes en zelfs een zeer gevoelige huid is veel makkelijker te scheren. Wacht ook niet 4 dagen met scheren, maar scheer iedere 2 dagen ofzo. Oftewel: dubbelop meenemen van mogelijkheden.
Ik gebruik eigenlijk nooit douchegel .
* wasmiddel: gebruik douchegel (of shampoo) in plaats van wasmiddel. Wéér dubbelop. Zonde van het gewicht én van de ruimte. Zo heb je wel 2 voortassen nodig inderdaad...
De tube wasmiddel voor de helft uitgeknepen in een klein flaconetje. Moet kunnen.
* Uitklapborstel: je bent toch niet zó ijdel? Een borstel hebben ze in de US of A ook vast wel te koop in een willekeurige supermarkt, mocht je toch echt een borstel missen. Tijdens het fietsen heb je tóch een petje op... Ziet niemand je kapsel.
Ach het is maar een licht borsteltje denk ik dan, inclusief spiegeltje..... Ja ben toch een beetje ijdel denk ik, potje gel gaat ook nog mee, haha. Maar je hebt gelijk hoor, beide zouden thuis kunnen blijven. Misschien dat ik me nog even kaal scheer vantevoren.
* Washanddoekje: nergens voor nodig. Vuil wordt je toch. Vanuit een afgewassen pannetje water in je gezicht mikken lukt ook nog wel, daarna wrijven, en afdrogen met je maatje large sportstowel. Geen washandje voor
nodig.
Inderdaad, geen speld tussen te krijgen.
* Nagelvijl: nergens voor nodig. Met je Leatherman (met schaartje neem ik aan?) kun je je nagels onderweg bijwerken.
Nee geen schaartje in mijn leatherman, joh, vijltje weegt niets, leuk tegen de verveling beetje nagels vijlen.
* Vork: echt nodig? of kun je met je mes al het vlees etc. in kleinere stukjes snijden waardoor je alleen een lepel nodig hebt?
Is een combiplastic ding, waar vork, mes en lepel aan elkaar vast zitten.
* Batterij voor de Nikon D200: je neemt toch je D700 mee? Dus nergens voor nodig, tenzij dit natuurlijk je reservebatterij is.
2 reservebatterijen, dus 3 in totaal. D200batterij is dezelfde als in de D700.
* Spatbord achter: de Ortieb pakzak (of het rugzakje) houdt al al het vuil tegen, dus er is wat voor te zeggen om het spatbord achter thuis te laten. Tenzij het natuurlijk een kabeltje geleidt voor het achterlicht. Dat is dan weer de pest van die methode van kabelgeleiding...
Inderdaad vanwege het achterlicht, kabeltjes in het achterspatbord.
Achterspatbord zou er wel afkunnen uiteraard, scheelt weer 200/300gram?
Voorspatbord heb je eigenlijk wel nodig om niet met al te vuile/modderige kledij de tent in te kruipen.
Fiets naar Schiphol:
Gewoon extra vroeg naar Schiphol vertrekken, en ter plekke je fiets inpakken. (in een rustig hoekje).
--------- en na een tweede prioriteitenscan nu besloten dat de borstel en gel niet mee gaan ----------, de rest van je aanbevelingen om niet mee te nemen gaan dus wel mee, dus wel buitenband van 650gram, wel extra topeak tool (zitten ook nog andere kleine handige dingskes op), wel achterspatbord, wel washanddoekje, wel pot vaseline, etc.
Maar ook wel bedankt voor je feedback hoor, het is precies wat ik even nodig heb, dit sparren met elkaar.
Dan wordt dit dus mijn definitieve packlijst: http://www.megaupload.com/?d=2EWWN6XA Nu alleen nog een goede verdeling over de tassen zien te maken.
Maar mag je met fietsdoos en al in de trein als je er een fietskaartje voor koopt?
En wat betreft het uiteindelijke totaalgewicht van maximaal 150kg, dus inclusief fiets (15kg), bagage (29kg), de persoon op de fiets (94kg), en het extra water en eten (12kg). Is dat een toelaatbaar gewicht voor frame en wielen?