Ach, in Bergen op Zoom ook de norm, al zou het echt anders moeten. Op je foto's staan een rood (Mercedes?-)busje en een Astra al klaar om weg te rijden. Met de wielen richting de weg. Aangezien van beide voertuigen de spiegels niet ingeklapt zijn, ga ik er altijd maar van uit dat ze ook inderdaad willen wegrijden, en houd ik aldus 1,5-2m afstand.
"Zelfs" beroepschauffeurs die geparkeerd staan met de spiegel ingeklapt, kijken niet eerst uit hun doppen bij het uitstappen. Dus lijkt het me logisch dat de weginrichter hiermee simpelweg fysiek rekening houdt bij het inrichten van de weg, en de fietsers van tevoren al anderhalve meter (deur plus uitstappend persoon die de deur wil dichtdoen) gratis krijgt. Uiteraard vinden de gemeenten dat te duur. Die ambtenaren hebben er toch nooit last van omdat ze met de auto komen.
Ik zie op een aantal plekken al mogelijkheden voor dwarse parkeerplaatsen aan één zijde, i.p.v. lengtegewijze parkeervoorzieningen.
Op
deze zie ik een mogelijkheid om de bocht wat ruimer te maken, en het ongebruikte stukje asfalt terug te geven aan wie het toebehoort: de fietsers t.b.v. hun veiligheid bij uitstappende automobilisten.
En op
deze zie ik een mogelijkheid om niet alleen dwarse parkeerplekken te maken, maar ook om het trottoir tussen de parkeerplekken en het fietspad te plaatsen. Dat kan veel veiligheid opleveren.
Maar goed, ik werk niet voor de gemeente Maastricht...