Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht kabelkniptang voor op reis? - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht kabelkniptang voor op reis?

Ik ben (voor mijn reis-gereedschapsset) op zoek naar een kabelknipper voor onderweg die het ook goed doet. Wie heeft er suggesties? Uiteraard lichtgewicht.

Dank
Heb zelf al jaren een klein Knipex tangetje (geschikt voor pianodraad) in mijn fietsbagage zitten, knipt met gemak binnen- en buitenkabels en ander hard draad, zonder de geest te geven.
de tang is tegenwoordig wat groter: http://www.tooler.nl/productinfo/977-kn ... ijsnijtang

Tommy
Multitool a la die van Gerber, Leatherman, SOG, of Al Mar.
Maar gebruik liever geen KLOON! Deze zijn altijd inferieur aan het orgineel...
Uiteraard niet heel licht maar nu kun je wellicht besparen :idea: op andere zaken
die je van plan was mee te nemen..
Yohta schreef:Multitool a la die van Gerber, Leatherman, SOG, of Al Mar.
Heb ook een Gerber, daarmee kom je wel door een kabel heen. Als je het hoesje thuislaat en ook de schroevedraaiers, schaar en mes dat nu toch al op je tool zit, ben je netto lichter uit. Even nieuwe binnenkabels voordat je op vakantie gaat helpt ook; hoe vaak breken ze nou? 1x per 10.000 km is al pech hebben, vermoed ik.

Grtjs, Waltertje
Waarom zou je een kabelknipper mee willen nemen? Op elke boerderij, ongeacht waar ter wereld, zul je één kunnen lenen......

Less is more...

Heb je nog geen multitool, dan kun je het meenemen in je aankoopoverweging maar ik zou er niet speciaal één voor kopen. Wat dat betreft ben ik het met de bovenbuurman eens. Hoe vaak heb je het nodig.

Groeten
Eric
Geloof het of niet, maar het geval wil dat ik de afgelopen 4 jaar twee keer een gebroken remkabel gehad heb van de voorrem terwijl ik in de bergen aan het fietsen was. Ik begrijp ook wel dat je bij ieder huis of boerderij om gereedschap kunt vragen, maar daar heb je niet zoveel aan in de bergen of in de woestijn. Als ik (onlangs in Marokko) het niet op tiijd had gezien dat de remkabel op breken stond was ik nu waarschijnlijk dood geweest.

Het probleem met de reparatie is bovendien dat vaak draadjes van de remkabel losgaan zitten en uitsteken als je 'm doorknipt. Ik heb nu besloten om thuis een paar remkabels op maat te maken en de uiteinden te solderen. Dat lijkt me een slimmere oplossing.
In dat geval, tang meenemen, het zal waarschijnlijk net zo gaan als met een regenpak, heb je het bij je dan heb heb je het niet nodig...
Peter Rodenburg schreef: Het probleem met de reparatie is bovendien dat vaak draadjes van de remkabel losgaan zitten en uitsteken als je 'm doorknipt. Ik heb nu besloten om thuis een paar remkabels op maat te maken en de uiteinden te solderen. Dat lijkt me een slimmere oplossing.
Ik heb standaard kroonsteentjes bij me. Pulk je het plastic eraf dan heb je een mooi kabelhoedje. Ik zou niet een kabel op lengte maken en solderen, volgens mij krijg je dan een probleem met doorvoeren van de kabel...

Groet
Eric
Peter Rodenburg schreef:Geloof het of niet, maar het geval wil dat ik de afgelopen 4 jaar twee keer een gebroken remkabel gehad heb van de voorrem terwijl ik in de bergen aan het fietsen was.
Dan zou ik maar eens heel goed mijn remmen en remgrepen checken! Zitten er scherpe randjes waar je kabel tegenaan komt? Heeft het ringetje waar de kabel onder geklemd zit misschien een braam? Omdraaien van ringetjes kan al helpen. Spontaan brekende remkabels is iets uit die goede oude tijd, toen ze nog wisten wat kwaliteit was. Moderne kabels horen niet te breken.
Peter Rodenburg schreef:Het probleem met de reparatie is bovendien dat vaak draadjes van de remkabel losgaan zitten en uitsteken als je 'm doorknipt. Ik heb nu besloten om thuis een paar remkabels op maat te maken en de uiteinden te solderen. Dat lijkt me een slimmere oplossing.
Ik heb altijd van die aluminium flupjes in mijn portemonnaie zitten, dan ben je ook klaar.
waltertje schreef: Ik heb altijd van die aluminium flupjes in mijn portemonnaie zitten, dan ben je ook klaar.
Googelen op flupjes levert niets op.... :wink: anti rafel kabelhoedje wel.... :)
eric190173 schreef:Googelen op flupjes levert niets op.... :wink: anti rafel kabelhoedje wel.... :)
De volledige term is dan ook bowdenkabelstrengenbijelkaarhoudflupje (0 hits).
Ik zou niet een kabel op lengte maken en solderen, volgens mij krijg je dan een probleem met doorvoeren van de kabel...
Solderen geeft geen enkel probleem met doorvoeren wse. Probleem is alleen dat niet iedereen behoorlijk kan solderen en een vette klodder 'lijm' achter laat op betreffende plek. En dat kan idd niet door de buitenkabel.. ;-)
waltertje schreef: Dan zou ik maar eens heel goed mijn remmen en remgrepen checken! Zitten er scherpe randjes waar je kabel tegenaan komt? Heeft het ringetje waar de kabel onder geklemd zit misschien een braam? Omdraaien van ringetjes kan al helpen. Spontaan brekende remkabels is iets uit die goede oude tijd, toen ze nog wisten wat kwaliteit was. Moderne kabels horen niet te breken.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... le#p102233
Afbeelding

Ding van Tacx kost rond de 20 a 25 euro, is wel ok en denk ik wel de lichste kabeltang die ik heb voor bowden kabels. De Parktool knipt een stuk beter (lichter) maar weegt minstens het driedubbele... anders eens bij de betere gereedschapswinkel kijken, die hebben ook erg goede bowdenkabel tangen, ook compactere... maar ja dan moet je wel sterke handen hebben.

BBB en pro hebben ook dergelijke tangen, weet alleen niet hoe dat die het doen.

Bas
eric190173 schreef:
Peter Rodenburg schreef: Het probleem met de reparatie is bovendien dat vaak draadjes van de remkabel losgaan zitten en uitsteken als je 'm doorknipt. Ik heb nu besloten om thuis een paar remkabels op maat te maken en de uiteinden te solderen. Dat lijkt me een slimmere oplossing.
Ik heb standaard kroonsteentjes bij me. Pulk je het plastic eraf dan heb je een mooi kabelhoedje. Eric
Ik gebruik daarvoor spaaknippels, die ik ooit een boel heb overgehouden. Thuis knijp ik die aan met het diepste stuk van de waterpomptang. Onderweg lukt het ook wel met een paar stenen.
Leon