Ik vrees dat je toch een beetje onderschat hoe goed mensen zichzelf (en elkaar) voor de gek kunnen houden. Zo was ikzelf echt geschokt toen ik las dat de twintigste eeuw de meest vreedzame eeuw uit de geschiedenis is geweest. Volkomen contraintuïtief, maar de cijfers spreken boekdelen.Robertjan schreef:Dan zijn gebruikservaringen toch zo gek nog niet, al is het subjectief. Hoe mooi een band of naaf ook uit een test komt: als 80 van de 100 mensen vinden dat die meer weerstand geeft dan een andere, dan vertrouw ik daar toch liever op.
In dit geval komt daar nog het placebo-effect bij. Dat effect is vooral sterk als het 'medicijn' een dure aanschaf was. Onze hersenen hebben de neiging om gunstige effecten te zien die er helemaal niet zijn, en om gunstige zaken die er niets mee te maken hebben, toch toe te schrijven aan die aanschaf. Kwakzalvers en sommige consultants worden slapend rijk van dit effect.
Dus als 80% van de eigenaars van een duur product tevreden is, zegt dat in principe niet meer dan dat het niet zwaar tegenviel. Een mediahype maakt dit nog veel erger.
Waar ik naar probeer te kijken zijn rendementsverschillen. Dat is zo iets subtiels, dat kun je echt niet aflezen uit gebruikerservaringen.
Overigens, de link die aan de wortel van deze hele discussie stond, wees naar het onderzoek van Ernie Frieke. Hij was jarenlang fervent voorstander van keramische kogels. Totdat hij ging meten, en zag dat hij zichzelf voor de gek had gehouden. Meteen stelde hij zijn mening bij en deed zijn hele keramische kogelhandeltje in de ramsj. Petje af voor die man.
Grtjs, Waltertje - vertrouwt steeds minder op zijn eigen ervaringen