Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Multitool

Ik heb de Park Tool die je waarschijnlijk bedoelt (MTB-3). Dat-ie niet stevig zou zijn heb ik nooit wat van gemerkt. Wel is het nogal een homp; sommige andere modellen zijn een stuk slanker. Maar er zit een verbazend diverse hoeveelheid gereedschap in en alles is redelijk bruikbaar (echt gereedschap blijft vele malen beter, uiteraard). Kwaliteit is zoals bij vrijwel alles van Park Tool, prima in orde.

.tsooJ
Een paar maanden geleden heb ik me de Topeak Alien II aangeschaft. Hij voelt degelijk aan. Maar verder heb ik 'm nog niet heel veel nodig gehad (alleen nu en dan om m'n zadel wat hoger te zetten). Op Amazon.com scoort ie uit 70 reviews 4½ ster.
Ben ook zeer tevreden over mijn Topeak Alien, voor "kleine/normale" reparaties ruim voldoende!
'kheb een heel oude Topeak Alien. Prima spul, alleen veel te zwaar. Heb hem daarom uit elkaar gehaald en alles wat niet op mijn fiets past, is ergens in een la verdwenen. De sleuteltjes zijn los prima bruikbaar en zo is het een mooi licht setje.
Hi,

heb zelf de lezyne sv 12, deze weegt net wat meer dan 150 gram.

Ik heb ook een cromo 4, das dus met inbus 4 5 6 en ph1, deze weegt 60 gram.

Alleen 3 korte inbussen zitten volgens mijn weegschaal al op 80 gram en mijn lichtste kettingpons weegt 65 gram, maar dan kan ik inbus 4 thuislaten en er zit ook een standaard maar nippel spanner op.

Maar alles bijelkaar blijft de sv12 het fijnst om mee te werken en het lichtst.

Zelf heb ik een hekel aan die plastic uit-elkaar-klik tooltjes... gaan bij mij te makkelijk stuk.

Bas
Bedankt voor alle suggesties en ervaringen tot nu toe.

Het wordt er alleen nog niet makkelijker op...
Ik had gehoopt dat er gewoon een duidelijk beste merk/type zo zijn, wat echt een autoriteit op dit gebied zou zijn, zoals je soms met andere onderdelen hebt...

Het punt is dat ik het op dit moment geen goed idee vind om en even een goede gereedsschapset voor thuis te kopen en één voor onderweg. Dus ik wilde beginnen met een goede multitool voor onderweg, welke ik voorlopig ook thuis kan gebruiken (inbussen en steeksleuteltjes heb ik wel, maar nog geen kettingpons bijvoorbeeld).
Dat kan ik dan later aanvullen met goede kwaliteit thuis gereedschap, afhankelijk van mijn behoeftes...

Overigens, als ik het goed begrijp, heb ik niks aan alleen een kettingpons, zonder extra pinnetjes bij een Shimano ketting?
Hi,

de ketting pons van de Lezyne vind ik echt heel erg goed en een deel daarvan is ook gelijk een nippel spanner...

Maar je moet even voor jezelf duidelijk hebben wat je wel/niet op je tool wilt hebben.

Een beetje ketting pons heb je al voor 10 euro, dus die zou je zowiezo kopen. En idd volgens shimano passen er geen smartlinks oid op hun kettingen dus zou je aangewezen zijn op een reserve breek stift.

Maar de belangrijkere gereedschappen zijn voor thuis denk ik eerder als een kransafnemer, ketting zweep, conus sleutels, cranktrekker, pedaal sleutel, kabel tang etc. Die vind je zowiezo niet terug op een multitool.

Bas
Bedankt.

Als kransafnemer en kettingzweep in één dacht ik aan de NBT II. Deze is makkelijk voor onderweg, maar toch ook thuis ipv die losse dingen te gebruiken? Of zijn die losse dingen dan toch handiger (ik heb nog nooit een krans afgenomen of een ketting geponst).
Ook heb ik nog nooit conussen los gehaald en vind dat nog een beetje een eng idee. Maar aan de andere kant lees ik altijd dat er van de fabriek uit te weinig vet in zit en je er dus zelf extra vet in moet doen...

Maar goed, ik zal toch ook wat losse dingen voor thuis moeten aanschaffen als ik het hier zo lees.
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=9&t=11718

Zelf heb ik wat losse spulletjes bij. Bijv. alleen inbus 4, NBT II, kettingpons, stukje ketting, Spokey.
Thuis doe ik wel in de lagers het vet aanvullen. Vervangen durf ik niet. Al lijkt dit voldoende om dan weer 2 jaar er tegenaan te kunnen (ook met de mountainbike). Daarvoor dus wat grotere sleutels.
JesseL schreef: Het punt is dat ik het op dit moment geen goed idee vind om en even een goede gereedsschapset voor thuis te kopen en één voor onderweg. Dus ik wilde beginnen met een goede multitool voor onderweg, welke ik voorlopig ook thuis kan gebruiken (inbussen en steeksleuteltjes heb ik wel, maar nog geen kettingpons bijvoorbeeld).
Dat kan ik dan later aanvullen met goede kwaliteit thuis gereedschap, afhankelijk van mijn behoeftes...
Ik fiets nog niet zo lang en stond een paar jaar geleden voor eenzelfde dilemma. Persoonlijk vind ik een multitool niet zo handig om thuis aan je fiets te sleutelen.

Ik ben begonnen met de aanschaf van materialen die ik zowel thuis als onderweg kon gebruiken. Ik heb een spaaksleutel van Parktool gekocht, een setje bandenlichters van Schwalbe of Parktool, een kettingpons van Parktool. Ringsleutels had ik al genoeg in mijn gewone gereedschapskist (gaan niet in mijn zadeltasje). Twee kleine schroevendraaiertjes voegde ik bij, evenals een setje losse imbussleutels. Zo had ik een basisuitrusting in mijn zadeltasje.

Vervolgens heb ik gewacht op een aanbieding van een gereedschapkoffertje van de Lidl. Daar zit weliswaar niet kwalitatief hoogstaand spul in, maar zo kon ik goedkoop tegen een lage prijs in één klap veel materialen aanschaffen, waarmee ik heel veel reparaties aan mijn fiets uit kon voeren. Tot nu toe is overigens alleen de kettingpons uit dat koffertje kapot gegaan. En dat mogelijk nog omdat ik als een brute aap op mijn ketting in heb staan hakken.

De NBTII heb ik pas onlangs aangeschaft en inmiddels ook gebruikt. Dat gaat erg goed moet ik zeggen.
JesseL schreef:Overigens, als ik het goed begrijp, heb ik niks aan alleen een kettingpons, zonder extra pinnetjes bij een Shimano ketting?
Klopt, maar als lopen je alternatief is, kan het opeens wel :wink: In ieder geval weet je nu waarom mensen kettingen kopen van KMC of SRAM.

grtjs, Waltertje - op de voorderailleur na Shimanovrije vakantiefiets