door
Wim » zo 21 mar, 2010 10:32
Ik ben niet erg onder de indruk van je dealer, als ik dit zo hoor. Ik denk dat je goede redenen hebt om 26 inch wielen te willen, en de geometrie moet gewoon goed voor je zijn, of je nu kiest voor 26 inch of 28 inch. Als die dat niet is dan moet je geen Santos nemen. Alle fietsen zijn nu eenmaal verschillend, en wat de een past past de ander niet. Tot slot moet je bedenken of je inderdaad een racebocht wilt. Dat is heel erg een kwestie van smaak, maar ik fiets eigenlijk alleen maar lekker met een racebocht. Ik vind het veel comfortabeler, en het is ook nog sneller (als je dat belangrijk vindt). Ik heb de niet meer leverbare Magura HS 66 remmen voor racebocht en dar kan ik voor mijjn gevoel altijd snel genoeg bij. Als je brede banden monteert en een relatief breed racestuur dan kom je ook onverhard heel aardig mee. Pas bij echt ruw werk lever je inderdaad wat in ten opzichte van een rechter stuur.
Zelf heb ik een m-gineering maatfiets met 26 inch wielen en een racebocht, en dat bevalt mij prima. Dat is iets duurder dan een vergelijkbare Santos, maar het verschil is nu ook weer niet heel groot. Ik had juist een vrij kort frame nodig, en wilde net als jij een rustige stuurkarakteristiek (je kunt bij een maatfiets nu eenmaal krijgen wat je hebben wilt).
Als je geen maatfiets wilt nemen dan zou ik gewoon eens ergens anders gaan kijken naar een paar andere goede confectiefietsen, zoals een Snel of een Avaghon.
Wim