Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsaanschaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsaanschaf

Walter B. schreef:Hi Anne86,

Er wordt hier gerept over een goedkoop frame over de VSF T400.

gr Walter
Dat bedoelde ik nou ook weer niet. Ik doelde meer op andere merken (bv Bulls).

Maar ze gaf aan dat gewicht ook een rol speelde in haar keuze en dat ze hem dagelijks wilde gebruiken. Ze wil vooral later ooit in europa rondcrossen. Voor europa is een stalen frame helemaal niet nodig. Bovendien gaat een alu frame niet zo snel stuk als vroeger en is het in europa veel makkelijker om wat te regelen mocht dit toch gebeuren.

Ok, ik had per ongeluk het t300 C gewicht gepakt als vergelijking. Inmiddels gecorrigeerd. Maar het blijft 2 kg schelen.

Ik ben niet zo onder de indruk van het argument van Wim dat het balhoofd minder lang mee zou gaan bij de Stevens. Het balhoofd is een FSA oversized waardoor de druk beter verdeeld wordt dan de 1" balhoofden.
En wat heb je nu al aan zware banden als je pas later (wanneer de banden versleten zijn) op vakantie ermee gaat?

plussen VSF:
-remmen
-stalen vork

plussen Stevens:
-gewicht
-iets betere afmontage dan de VSF (op remmen na)

Je kan natuurlijk ook kijken of je jouw dealer zo gek krijgt om de v-brakes te vervangen voor HS-11 , die kosten niet veel. Dan ben je ook klaar.Op de vork van stevens kun je wel een Tubus duo monteren, die heeft aan de binnenkant van de vork ook een bevestigingspunt.
Bedenk wel dat iig de VSF (en waarschijnlijk oook de stevens) een drager heeft waar slechts 25 kg als max opgegeven wordt. Een andere drager is wel aan te raden op termijn.
rvdh schreef:
Walter B. schreef: Ik ben niet zo onder de indruk van het argument van Wim dat het balhoofd minder lang mee zou gaan bij de Stevens. Het balhoofd is een FSA oversized waardoor de druk beter verdeeld wordt dan de 1" balhoofden.
LAgers in een fiets gaan doorgaans niet stuk op belasting maar op het uitvallen van de smering en dus door roest en vreten

Als er al een trend is dan geldt dat hoe kleiner het balhoofd is des te kleiner de spleet waar water en vuil doorheen kan en des te groter de levensduur. Conventionele balhoofdlagers met ingeperste exterene cups hebben daarbij iha een betere afdichting als alle geintegreerde "designs" . De reputatie van FSA op het gebied van lagers is trouwens ook niet denderend
Anne86 schreef:Droom is de North Sea Cycle Route, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde ;)
Anne86 schreef:ik zoek een fiets voor fietsvakanties (inderdaad met kampeerspullen), maar voor ik ermee op vakantie ga, wil ik hem gebruiken voor af en toe een fietstocht.
Ik denk dat de genoemde T300 SLX 27 heel veel waar voor z'n geld biedt. Indien mogelijk plaats je er 50mm Big Apples op, en je kunt relatief makkelijk fietsen.
Big Apples zullen vermoedelijk niet passen (in het ech tongeveer 45 mm breed). Er zijn niet zoveel 28 inch fietsen waarop dat lukt. Standaard zitten er op de T300 echter 42 mm banden, en dat is eigenlijk al heel mooi voor een dergelijke fiets. Wellicht dat er wel nog 47 mm Marathons op passen, maar dat weet ik niet zeker.
Wim
rvdh schreef:Je kan natuurlijk ook kijken of je jouw dealer zo gek krijgt om de v-brakes te vervangen voor HS-11
Heb ik ook gevraagd; dat zou mij €150 extra hebben gekost; 200 voor HS33. Zal erg van je FM afhangen.
Wim schreef:Big Apples
Hier ga ik een mailtje aan wagen want hier ben ik zelf ook benieuwd naar! Weet wel dan in de T700 in elk geval weinig breders past (is 35mm, past volgens Fahrradmanufaktur heel misschin 40mm, afhankelijk van de band). Ik laat het weten!
Mijn dank is groot voor de vele, uitgebreide reacties! :)

Voor de duidelijkheid: ik was er al uit dat het geen gazelle en wel een herenframe gaat worden.
Zoals het er nu naar uitziet gaat het tussen de Stevens Randonneur en VSF T300. Er zijn een hoop technische termen voorbij gekomen waar ik met mijn gebrek aan kennis niet de voor- en nadelen van kan beoordelen. Nou kan ik bijvoorbeeld wel in zien dat de remmen van de VSF beter/fijner zijn, maar aan de andere kant: ik heb ze nooit gehad, dus ik weet ook niet wat ik mis als ik ze niet neem. Dit is misschien wat simpel gezegd, maar ik bedoel maar: het is een eerste fiets, bij een eventuele volgende kan ik beter beoordelen wat ik wel/niet fijn en belangrijk vind. Dit neemt niet weg dat ik jullie meningen/ervaringen/ideeën zeer zeker meeneem in m'n beslissing!
Voor mij is het wel van belang dat ik de fiets gewoon in een winkel kan kopen en niet op internet. Voor de VSF T300 heb ik zo snel nog geen dealer gevonden.

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de mail over de banden!
Anne, VSF wordt verkocht door de Vakantiefietser in Amsterdam en door Bike4Travel in Capelle a/d IJssel. Beide hebben de T300 niet staan, je kunt een van de andere modellen (T900, T700, T400) gebruiken als testfiets voor stuureigenschappen e.d. Volgens Marco van Bike4Travel komt de T400 het dichtse in de buurt qua rijeigenschappen, echter kijkend naar de geometrie ben ik van mening dat de T900/ T700 dichter in de buurt komen van de T300... Probeer ze allebei, dan voel je zelf het verschil :wink: .
Wat betreft de remmen, probeer het uit, ik vond de magura's veel fijner remmen, je kunt veel beter doseren.
Of er verder nog dealers zijn weet ik niet. Ik heb ook eens ergens op dit forum gelezen dat Fahrradmanufaktur aan iedere willekeurige fietsenwinkel kan leveren, maar dan zul je zelf even contact moeten opnemen met hen, en een gewillige fietsenwinkel vinden...

Het antwoord over de banden hou je nog tegoed.

Succes, ik weet hoe lastig het is (maar ik ben dan ook een twijfelkont :? )!
Ik zou je fiets ook bij een fietsenwinkel kopen. In de meeste winkels (bij de Vakantiefietser zeker) kunnen ze je kostenloos helemaal passend neerzetten op een soort verstelbaar frame en weten ze vervolgens op welke framemaat je echt het beste past. en hoe hoog je zadel moet en je stuur en of je zadel/stuur nog naar voren moet of naar achteren.
Die maximale Reifenbreite für Das T-300 beträgt 47 mm, big-apple sind also nicht
möglich.

:) Dat is snel he?! 47mm is dus de max, maar is ook al heel mooi. Ik rij eerst de 42mm op die er standaard op zit, en kijk dan of ik behoefte heb aan breder.
liedje schreef:Ik zou je fiets ook bij een fietsenwinkel kopen. In de meeste winkels (bij de Vakantiefietser zeker)
idd, ik heb ook op het pasframe gezeten :D
waar komt Anne86 ongeveer vandaan?
rvdh schreef:waar komt Anne86 ongeveer vandaan?
In de buurt van Amsterdam, maar in Arnhem en omstreken ben ik ook regelmatig.
Dan is het een kleine moeite om even langs Eric te gaan, en even langs Presto. Presto is 1 van de grootste Stevens dealers in Nederland, zit in A'dam.
http://www.presto.nl
http://www.devakantiefietser.nl
Je zou ook eens bij Elan in Nijmegen kunnen kijken. Zij verkopen fietsen van Rotor. Net als de VSF van Duitse makelij en scherp geprijst. Op de site staan alleen uitvoeringen met Rohloffnaaf, maar misschien willen ze ook wel een afmontage met Shimano LX ofzo leveren.
liz schreef:Je zou ook eens bij Elan in Nijmegen kunnen kijken.
Niet schrikken, Elan zit in een winkelcentrum van de allertreurigste soort ;)
Anne86 schreef:Mijn dank is groot voor de vele, uitgebreide reacties! :)
Er zijn een hoop technische termen voorbij gekomen waar ik met mijn gebrek aan kennis niet de voor- en nadelen van kan beoordelen.
Gewoon blijven vragen, dan wordt het vanzelf duidelijk. Wat de remmen betreft: qua onderhoudsvrijheid, gedoseerd en goed remmen zijn de magura's echt de absolute top wat mij betreft. Het is dat ik zelf i.v.m. de aanschaf van een nieuwe fiets geen investering meer wil doen, maar anders had ik ze alsnog op m'n huidige fiets gezet.
Wij hebben fietsen met v brakes en fietsen met Magura velgremmen. Die laatste remmen duidelijk fijner, maar zelfs bijvoorbeeld simpele Deore v brakes zijn ook gewoon heel goed, veel goedkoper, en ook nog lichter.
Wim
rvdh schreef:Dan is het een kleine moeite om even langs Eric te gaan, en even langs Presto
Yep, en ze zitten vlak bij elkaar, dus je kunt hetzelfde proefrondje fietsen over de Prinsengracht, da's pas eerlijk vergelijken!