Hallo iedereen,
ik heb een aantal lastige vragen...
ik rijd momenteel zo'n 2,5 jaar op een Santos met Shimano aandrijving. De Santos bevalt erg goed maar met de Shimano onderdelen heb ik vaak pech gehad. Zo heb ik regelmatig een defecte shifter en afgelopen vakantie freewheelde mijn wiel in beide richtingen.
Wat ik vervelend vind is ook het onderhoud: tegenwoordig rijd ik meer dan 10.000 kilometer per jaar en ik moet voor mijn gevoel vaak de lagers van de achteras smeren.
Nu vraag ik mij af of het onderhoud met een Rohloff naaf minder wordt? Zitten hier industrie-lagers in zodat je niets meer in de naaf zelf hoeft te smeren, behalve dat je de olie dient te verversen?
En ik vraag mij af hoe degelijk de Rohloff shifter is t.o.v. de Shimano shifters. Ik heb erg veel pech gehad met de shimano shifters, elk jaar gaat er gemiddeld een shifter kapot:(
En dan zit ik nog met de vraag of een upgrade naar Rohloff handig is, omdat je dan een kettingspanner nodig hebt en dit is misschien ook weer een extra onderdeel dat veel vuil vangt net zoals een derailleur...
Ik vraag mij dus af of een upgrade kwa onderhoud en fietsplezier veel toevoegt of dat ik beter een compleet nieuwe fiets kan kopen?
ik heb een aantal lastige vragen...
ik rijd momenteel zo'n 2,5 jaar op een Santos met Shimano aandrijving. De Santos bevalt erg goed maar met de Shimano onderdelen heb ik vaak pech gehad. Zo heb ik regelmatig een defecte shifter en afgelopen vakantie freewheelde mijn wiel in beide richtingen.
Wat ik vervelend vind is ook het onderhoud: tegenwoordig rijd ik meer dan 10.000 kilometer per jaar en ik moet voor mijn gevoel vaak de lagers van de achteras smeren.
Nu vraag ik mij af of het onderhoud met een Rohloff naaf minder wordt? Zitten hier industrie-lagers in zodat je niets meer in de naaf zelf hoeft te smeren, behalve dat je de olie dient te verversen?
En ik vraag mij af hoe degelijk de Rohloff shifter is t.o.v. de Shimano shifters. Ik heb erg veel pech gehad met de shimano shifters, elk jaar gaat er gemiddeld een shifter kapot:(
En dan zit ik nog met de vraag of een upgrade naar Rohloff handig is, omdat je dan een kettingspanner nodig hebt en dit is misschien ook weer een extra onderdeel dat veel vuil vangt net zoals een derailleur...
Ik vraag mij dus af of een upgrade kwa onderhoud en fietsplezier veel toevoegt of dat ik beter een compleet nieuwe fiets kan kopen?