In een eerder bericht dacht ik dat de lage rugpijn, die ik opliep na een paar keer op een nieuwe fiets te hebben gereden, kwam door de stijve, harde zadel, maar thans begin ik, mede door de reacties, er toch in te geloven dat het komt door een veranderde zithouding op de fiets. De nieuwe fiets betreft een Koga en het frame is 57cm(oude fiets 59cm). De zadel zit iets lager dan de oude, maar het stuur wel 10cm lager en daardoor lig ik meer voorover. Kan deze veranderde zithouding en daardoor andere belasting van de onderrug oorzaak zijn van lage rugpijn(bijna retorische vraag) en is zoiets te overwinnen(gewenning en verdwijnt het na meer fietsen vanzelf). Volgens de fietsenverkoper staat het stuur zo'n beetje in de hoogste stand. Zijn er langere stuurpennen aan te brengen en wat met de (te korte) kabels? De verkopers zijn niet echt deskundig, maar dat wist ik ook niet vantevoren. Hetzelfde geldt trouwens voor mij, vandaar mijn opiniërende vraagstelling.
Waarom koop je een 57 cm als je eerst een 59 cm had? Hoe lang ben je? (Lengte zegt niet alles. Het gaat natuurlijk om je been- en armlengte). Natuurlijk valt er wel een langere en steile stuurpen te monteren.
Rutger