Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Denk je dat echt? Die vogel verbrandt ook voer om energie te krijgen voor het vliegen, en of dat per kg gewicht / km afstand zuiniger is dan een vliegtuig? Ik weet het niet… is daar ooit onderzoek naar gedaan?
Duurzaam is iets anders dan geen energie gebruiken. Misschien kun je het beschrijven met de nuance gebruiken versus verbruiken, al is dat zeker een bedrieglijke omschrijving in de zin dat het daardoor wat al te eenvoudig lijkt.

Het antwoord op je vraag is ja. Zie Wikipedia: Locomotie.
Afbeelding
fud0 schreef:
za 18 dec, 2021 22:48
Alleen een echte vogel vliegt duurzaam.
En vliegende insecten dan? 🐝🪰🦟🐞🦋

bij-en-bloem.gif
Voor de leesbaarheid:
Minimum_cost_of_transport_comparison.jpg
Voor mij is dit minder leesbaar, want onscherper op mijn PC-scherm.
Polling schreef:
zo 19 dec, 2021 10:23
Denk je dat echt? Die vogel verbrandt ook voer om energie te krijgen voor het vliegen, en of dat per kg gewicht / km afstand zuiniger is dan een vliegtuig? Ik weet het niet… is daar ooit onderzoek naar gedaan?
Die vogel vliegt vooral op thermiek en iedereen die fietst zou moeten weten uit ervaring hoe krachtig de wind kan zijn.
Wie weleens aan zweefvliegen heeft gedaan, weet als geen ander hoe zuinig je om kan gaan met energie door gebruik te maken van die thermiek.

Vliegtuig maakt gebruik van fossiel eindige grondstoffen.
Verder heb ik nog niemand horen klagen dat vogels CO2 en fijnstof crisis veroorzaken.

Zo goed gaat het niet met vogels die kunnen vliegen, juist door toedoen van onze drang om te willen vliegen.
joukon schreef:
zo 19 dec, 2021 12:41
... Verder heb ik nog niemand horen klagen dat vogels CO2 en fijnstof crisis veroorzaken. ...
Fair. Ganzen kunnen wel overlast veroorzaken. Niet alleen op de mens (de geluidsoverlast bij ons in de sloot naast het slaapkamerraam), maar ook op de natuur, aangezien hun poep niet zonder meer een zegen voor de natuur is.

Maar goed, liever een g/k-akkende gans dan een Boeing of Airbus in mijn achtertuin.
Lang niet alle vogels maken gebruik van thermiek of andere min of meer verticale luchtstromingen. Ook vogels die er tijdens de trek wel gebruik van maken maken er op andere momenten geen gebruik van, omdat er niet altijd thermiek is, zoals zo'n beetje de hele winter in Nederland.
Polling schreef:
zo 19 dec, 2021 10:23
Denk je dat echt? Die vogel verbrandt ook voer om energie te krijgen voor het vliegen, en of dat per kg gewicht / km afstand zuiniger is dan een vliegtuig? Ik weet het niet… is daar ooit onderzoek naar gedaan?
Ook daar is onderzoek naar gebeurd:

https://www.bike.nyc/blog/news/how-cycl ... d-machine/

Conclusies

Niets zo zuinig als een mens op de fiets. Met die nuance dat dat waarschijnlijk enkel van toepassing is op vlak terrein en als het wegdek goed is (asfalt of beton aanleggen kost ook heel wat energie) en ik dacht ook dat dit was zonder de voertuigproductie mee te rekenen.

Een vliegtuig is relatief zuinig in vergelijking met veel dieren. Maar ook hier de bedenking dat de energie voor infrastructuur en vliegtuig waarschijnlijk niet mee in rekening werd gebracht. En dat vogels bij langere afstandsvluchten vaak zeer goed van de wind en de thermiek gebruik maken, dus dan een pak zuiniger zijn dan bij 'actieve vlucht'. (Recent nog een onderzoek gelezen dat ik niet onmiddellijk terug vindt waaruit bleek dat veel kleine vogelsoorten veel hoger vliegen bij de trek dan eerst gedacht werd en dit om van sterke winden hogerop gebruik te kunnen maken.)

Ook het vlak bij de grond vliegen helpt om zuiniger te vliegen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/21 ... en-te-vli/


Het probleem met het vliegen van mensen is niet zozeer het energieverbruik per km. Het verschil in energieverbruik met een auto met één inzittende of met een vol vliegtuig is per passagierskilometer niet zo heel verschillend. Het probleem is dat de drempel om heel veel kilometers af te leggen met een (goedkoop) vliegtuig dusdanig laag is, dat er daardoor ook veel meer kilometers worden afgelegd.
Leon schreef:
zo 19 dec, 2021 12:51
Lang niet alle vogels maken gebruik van thermiek of andere min of meer verticale luchtstromingen. Ook vogels die er tijdens de trek wel gebruik van maken maken er op andere momenten geen gebruik van, omdat er niet altijd thermiek is, zoals zo'n beetje de hele winter in Nederland.
Ze maken inderdaad niet allen gebruik van thermiek en omdat boven grote wateroppervlakten meestal geen thermiek is kan men daar ook geen gebruik van maken bij het oversteken van oceanen.

Maar vogels zijn wel meester in het zoeken en vinden van de juiste luchtstromingen en maken daar heel veelvuldig gebruik van. Anders zouden veel van de trekvogels hun doel nooit kunnen bereiken.
Vogels zijn sowieso meesters in het doen wat wij graag zouden kunnen. Vrijwel elke vogel maakt capriolen waar F16- of andere stuntpiloot alleen maar van kan dromen.
Waar wij over het algemeen in uitblinken, is vernietigen.
Een F-16 is op dat vlak beduidend beter dan een vogel, en het is ook het doel waarmee het vliegtuig is ontworpen.
Ach, zoveel verschillen wij niet van 'de natuur' (afgezien dat we er in feite zelf onderdeel van zijn).
De meeste roofvogels zijn precisie killers waar wij alleen maar van kunnen dromen. De slechtvalk is een vliegmonster, die in relatie tot zijn omvang/gewicht met Mach 5 aanvalt. Al die roofvogels met hun scherpe klauwen en snavels, wat een formidabele wapens; wat een 'vernietigers' zijn dat. Er worden ook heel wat air combats in de lucht uitgevochten; daar zijn wij als fietser toch vaak getuige van?
Nee, 'mooi' is die natuur ook niet, wel snoeihard.

Verschil is dat wij beter zijn in massale en zinloze vernietiging, dat wel.
Wij en onze gedomesticeerde dieren zijn inmiddels ook wel erg massaal, letterlijk.
Ik las gisteren een interessante serie artikelen op de site van De Kennis van Nu over de hoeveelheid (massa) gewervelde dieren en de verdeling daarvan: https://dekennisvannu.nl/site/zoek?query=dierenbalans
Als je niet alle vier de artikelen wilt lezen, lees dan de laatste.
Vrijstaat Schiphol
Winkels open, restaurants open en in de elk moment vertrekkende vliegtuigen kun je met meer dan driehonderd passagiers tegelijk instappen om op minder dan dertig centimeter van elkaar te gaan zitten voor een gezellige vlucht, desgewenst naar hoogrisicolanden.

Wie begrijpt het nog? Blijf zoveel mogelijk thuis, ontvang niet meer dan twee bezoekers, blijf op afstand van opa en oma. Maar natuurlijk mag u wel op reis!

Wat bijvoorbeeld opviel bij de laatste persconferentie met ruim 6 miljoen tv-kijkers, was dat woorden als luchtvaart en Schiphol niet eens vielen.

https://schipholwatch.nl/2021/12/20/vri ... ntent=HTML
joukon schreef:
ma 20 dec, 2021 20:20
vliegtuigen kun je met meer dan driehonderd passagiers tegelijk instappen om op minder dan dertig centimeter van elkaar te gaan zitten
Dertig? Nee NUL! Mijn schouders zijn namelijk ruim 50 cm breed en de ruimte tussen de armleuningen is 43, dus met een halve armleuning per persoon aan beide zijden kom je precies op 50.
Bron breedte tussen armleuningen: https://www.klm.nl/information/assistan ... er-of-size
Screenshot_447.png
Vrijstaat
Een ochtendgroet vanuit Den Bosch

PXL_20211222_080511155.jpg
Donderdorp Nederland? Met deze link krijg je 'realtime' een lijstje van het aantal vliegtuigen dat over een bepaald gebied vloog. Hoef je niet meer langs het loket bij Schiphol.
https://donderdorp.nl/

Afgelopen 24 uur waren dat voor mijn postcodegebied/stad slechts 5 vliegtuigen.
Het verschil met iemand die nabij de landingsbaan Schiphol zit, afgelopen zaterdag waren dat er 400.

Dat waren evenveel vliegtuigen als de royals en 'groene' ceo's naar de klimaattop van Glasgow vlogen terwijl de boodschap van veel milieuactivisten op de COP26-klimaatconferentie luidt om minder te vliegen en minder vlees te eten.
Een significante groep superrijken kwamen zelfs met hun privéjet.
Onder meer Amazon-oprichter Jeff Bezos. Het betroffen vele honderden privéjets.
Die stoten naar verwachting in totaal 13.000 ton koolstofdioxide uit - wat gelijk staat aan de hoeveelheid die 1300 Nederlanders in een heel jaar verbruiken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1248069 ... klimaattop
joukon schreef:
wo 22 dec, 2021 10:36
Donderdorp Nederland? Met deze link krijg je 'realtime' een lijstje van het aantal vliegtuigen dat over een bepaald gebied vloog. Hoef je niet meer langs het loket bij Schiphol.
https://donderdorp.nl/

Afgelopen 24 uur waren dat voor mijn postcodegebied/stad slechts 5 vliegtuigen.
Boven ons in Twente boven het gebied dat gescand wordt 17 in de afgelopen 12 uur
Correctie, dat was de wijk, het dorp 34/12 uur.