kijkend naar de topic-titel: voor een oudere jongere die 's-ochtends niet wakker genoeg is om vijfentwintig km tegen de wind in te fietsen.
ik heb zo'n set:
https://www.goedkoop-ombouwset-elektris ... t-sportief van richting de 500 euro op een Gazelle Formula Trekking gebouwd.
het vinden van de juiste lengte van de trapas was een zoektocht want of de schijf met magneetjes past niet (zit klem), of je fietst te veel wijdbeens, of je hebt een nieuwerwets crankstel waar zo'n schijf niet op past, of... en het is gelukt. verder is het monteren van zo'n set goed te doen, met maximaal 1 linkerhand.
in de bebouwde kom vind ik dit een levensgevaarlijke fiets: je gaat gemakkelijke te snel ('te' = niet passend met hoe het verkeer in de bebouwde kom is met andere fietsers, voetgangers, de neiging om iets minder helemaal rechts te rijden, enzovoort), dus in de bebouwde kom zet ik de ondersteuning uit of in de laagste stand. en zo is m'n snelheid aangepast aan het verkeersbeeld. dit is een gratis tip voor veel elektrische fietsers
buiten de bebouwde kom kun je lekker tempo maken en vasthouden, vanochtend tegen windkracht 4 à 5 in. precies waar het mij om te doen is. terug met deze wind mee, gaat ook lekker
de fiets kan het qua framestijfheid amper aan: het achterwiel lijkt de bocht iets anders te willen nemen dan ik + de voorste helft van de fiets: dit is geen lateraal stijf frame. ook hier: met beleid fietsen, dan gaat het prima.
de bidon-accu kan net heen- en terug aan dus dat voldoet ook.
jammer is dat de voorwielmotor er niet is in een uitvoering van 100 à 150 Watt en dan de helft van het gewicht. dat lijkt me een veel betere opzet van een elektrische fiets want dat geeft voldoende hulp/ondersteuning, minder gewicht, minder beïnvloeding stuur- en rijgedrag, enzovoort.