willem.m schreef: ↑wo 14 jul, 2021 10:20Precies ook mijn ervaring.peter de rijk schreef: ↑wo 14 jul, 2021 10:16Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Even vriendelijk wijzen op de sticker met "Fietsen Priority" is en hup, weg zijn ze. Lastiger zijn inderdaad de fietsers die vier Ortliebtassen op hun Koga of Batavus laten zitten en het zich anderhalve coupé verderop gemakkelijk hebben gemaakt. Of de vouwfietsers die te beroerd zijn om hun fiets op te vouwen en die op een fietsplaats neerplempen.bert sitters schreef: ↑wo 14 jul, 2021 06:20
Geen klapstoeltjesklevers die perse op de fietsplekken willen blijven zitten, terwijl er genoeg echte stoelen leeg zijn in de trein.
Mijn ervaring, gebaseerd op honderden treinreizen met fiets sinds 1979, komt overeen met die van Bert. Misschien zijn Peter en Willem gezegend met zoveel charisma, autoriteit of zichtbare spierballen dat klapstoelklevers bij hun verschijning gelijk eieren voor hun geld kiezen . Mij lukt het alleen als ze gelijk met mij zijn ingestapt en de hechting aan hun klapstoelen nog niet zo sterk is.
Laatst trof ik nog zo’n hardnekkige klapstoelklever aan, nadat ik in Zwolle gelijk met twee andere fietsers was ingestapt. Met z’n drieën probeerden we onze fietsen fatsoenlijk neer te zetten op de daarvoor bestemde plek. Op een van de klapstoelen bleef echter iemand stoïcijns wegkijken naar zijn beelscherm. Doordat hij een kwart van de beschikbare fietsruimte in beslag nam, konden wij onze fietsen niet parkeren zonder het gangpad te blokkeren. Een van de fietsers deed nog een poging om met hem te communiceren, maar de enige reactie die zij kreeg was een ongeïnteresseerd ‘Jullie hebben helemaal geen last van mij’.
Toen werd deze fietser boos . ‘Wat ben jij een aso!’, riep ze. Koppig is hij blijven zitten tot hij in Almere uitstapte. En een conducteur was in geen velden of wegen te bekennen.
Dit zei je vijf jaar terug ook al in dit draadje. Zelf vind ik klapstoelklever een uitstekende term voor dit soort types. Het benoemt ongewenst gedrag (zonder verwijzing naar afkomst, geaardheid of huidskleur, zoals sommige narcistische windbuilen in de Tweede Kamer graag doen).
Dat is nóg een nadeel van het huidige systeem: dat er veel minder fietsen aangemeld kunnen worden dan dat er plaatsen zijn. Als je de bepakking van de fietsen haalt, kunnen er makkelijk drie fietsen staan op een plek waar anders maar twee fietsen passen. Vaak is er in de bagagerekken nog wel plek voor een paar fietstassen. De tent laat ik wel op de drager liggen en mijn slaapmatje blijft onder het stuur hangen, zoals op de foto hierboven te zien is. Wie niet bereid is om zijtassen van een fiets te halen, vertoont imho ook dubieus gedrag. (Tenzij je op het eerstvolgende station al over moet stappen; dan weet je immers zeker dat er geen fietsen meer bij zullen komen).bert sitters schreef: ↑wo 14 jul, 2021 15:27De reservering gaat uit van twee fietsen per fietsplaats. Daar kunnen gemakkelijk twee volgepakte fietsen staan