door
Maurice » do 08 jul, 2021 17:07
Leon schreef: ↑do 08 jul, 2021 13:17
Een kennis van mij schrjift op facebook: "Ik heb voor 2 personen een treinreis naar {het buitenland} inclusief fietsvervoer geboekt. Die reis zou moeten plaats vinden in augustus, maar is nu onzeker geworden doordat ik pas 2 weken voor vertrek mijn fietsplek bij de NS kan reserveren en die reservering bovendien geen garantie biedt dat de fiets ook daadwerkelijk mee kan. Waanzin!"
Voor mijzelf betekent het vooral de de mogelijkheid om de trein naar huis te pakken bij problemen bij om het even welke fietstocht dan ook ook binnen Nederland vervalt.
Omdat ik in meer dan de helft van de gevallen in België geraakt was ik het toch al gewend. Vandaar dat ik altijd een relatief forse fietstas met 'fietstochtjesurvivalspullen' bij me heb. Misschien iets voor in een ander draadje
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Uit de voorwaarden voor het meenemen van een fiets in de trein:
"3. Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6:30
uur, tussen 9:00 en 16:00 uur en na 18:30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet
wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt
kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein. In het weekend, op feestdagen
(m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag geldig mee, dus
ook tijdens de spitsuren.
4. De beperking in artikel 3 geldt niet als je (i) een (aangepaste) fiets gebruikt als hulpmiddel vanwege
een beperking en je je fiets daarom gratis mag meenemen,
en/of als je (ii) met een internationaal
vervoerbewijs reist voor de internationale trein waarin je je fiets gaat meenemen of hebt
meegenomen. Je mag je fiets in deze gevallen ook meenemen tijdens de spits."
Zie hier alle voorwaarden:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_16257418 ... -trein.pdf