Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Bert van Sprang schreef:
wo 25 nov, 2020 20:18
echter een goed begin zou zijn als er op kerosine net zoveel belasting komt als op benzine. Als vliegen duurder wordt, dan wordt het voor bus- en treinmaatschappijen interessanter concurrerend vervoer aan te bieden.
Even aanvullen:

- (inderdaad) belasting op kerosine (net zoals andere brandstoffen tbv vervoer ook worden belast)
- BTW op tickets (net zoals tickets voor andere vormen van openbaar vervoer ook worden belast)
- volwaardige deelname (d.w.z. zonder gratis toekenning van rechten) aan het emissiehandelsysteem (zoals (indirect) voor de trein ook geldt)

We zouden het nog kunnen hebben over de te lage kapitaalslasten van luchtvaartmaatschappijen (doordat maatschappijen op de rand van faillissement in het verleden meestal door overheden gered zijn, wordt hun kredietwaardigheid hoger dan terecht ingeschaald), maar voor een gelijk speelveld zouden we met bovenstaande drie punten al een heel eind zijn.
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 09:50
Bij vliegvelden zijn er makkelijk faciliteiten aanwezig om na aankomst een auto te huren,
't Is een schande! Wij van het forum van De Wereldvliegautorijder moeten in opstand komen!

Carl
Martin, ik bespeur bij jou een 'make-my-life-great-again-sentiment'. Iets zegt me dat Greenpeace jou niet gaat overtuigen, maar misschien neem je John Kerry wel serieus (zie dit draadje). Wanneer Trump plaats maakt voor Biden, wordt Kerry gezant voor klimaatvraagstukken. Als hij zijn werk serieus neemt, zal zijn boodschap niet heel anders zijn dan die van Greenpeace.

Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 12:05
Gruwelijke hekel aan dure en sfeerloze, kille zakelijk aandoende hotels waar ik me nooit thuis voel. Heb eens een keer € 74,-- betaald voor één nacht en er lag geen kussen op het bed. In plaats daarvan een stapeltje van eigen kleren onder m'n hoofd. Ook nog € 12,45 apart betalen voor een ontbijt dat uit zwarte koffie (suiker en melk nog eens apart vragen en betalen) en twee kleine broodjes met jam bestond. Dan maar zonder ontbijt vertrokken, kamersleutel boos bij de receptie terug gegooid. Wat later bij een lokale bakker brood gekocht en daarna opgegeten.
Zou er bij Omroep Max geen plek zijn voor een Vakantieman à la Frits Bom? Ik zie daar een prachtige job voor Martin ;-)

Als hij zijn werk serieus neemt, zal zijn boodschap niet heel anders zijn dan die van Greenpeace
De wens is de vader van de gedachte :D .
Als je serieus vind dat er voor elke korte vlucht een alternatief is, moet je eerlijk zijn en er over na denken dat ook voor elke bestemming die alleen per vliegtuig te bereiken is, een alternatief is. Anders krijg je toch zoiets als de pot en de ketel die elkaar verwijten maken.
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 14:22
De wens is de vader van de gedachte :D .
Zeker. Tussen droom en daad staan ook in dit geval wetten (c.q. tegenwerkende republikeinen) in de weg en praktische bezwaren (van verwende kiezers, lobbyisten etc.). Voor echte veranderingen is meer nodig dan een bestuurder die zijn werk beter doet dan zijn/haar voorganger. Een diepe crisis, een verslagen tegenstander, een paar natuurrampen en een pandemie zijn dan onmisbaar ;-)
Senior2 schreef:
do 26 nov, 2020 15:30
Als je serieus vind dat er voor elke korte vlucht een alternatief is, moet je eerlijk zijn en er over na denken dat ook voor elke bestemming die alleen per vliegtuig te bereiken is, een alternatief is.
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?

Wat betreft zakelijk verkeer hoop ik dat het hele corona-gebeuren zal leiden tot meer communicatie per video e.d. en dat face-to-face ontmoetingen minder belangrijk gaan worden (wat leidt tot minder zakelijk vliegverkeer).

Alle "onbereikbare" bestemmingen zullen dan vast nog wel bereikbaar blijven per vliegtuig... maar daar gaat dan wel een heel stevig prijskaartje aan hangen...
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 07:56
Beste Martin,

Schrijf brieven naar de spoorwegmaatschappijen en eis dat fietsen meekunnen in de internationale treinen naar Dusseldorp, Frankfurt en Parijs en gemakkelijker naar Londen. Treinen die de vluchten naar deze deze steden moeten vervangen, want om dit soort verbindingen gaat het. Niet om eilanden als IJsland of Ierland. Het probleem ligt bij het ontbreken van fietsplaatsen in deze treinen.
Als in deze treinen voldoende fietsplaatsen zijn, hebben fietsers die vluchten helemaal niet nodig. Scheel inderdaad ook veel gedoe.

Ik mail je een concept voor een brief.

Groetjes uit Amsterdam,

Bert
Kan er niet een brief uit namens Wereldfietsers?
En kan je het concept niet even in Google, Dropbox, Drive of heb je een link naar een site?
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
en hij heeft nooit een auto gehad
Maar jullie gingen vast niet met het vliegtuig! Als vliegen duurder wordt, worden vliegvakanties vanzelf ook duurder, zodat weekje Turkije of nog erger Thailand inderdaad weer minsten even duur wordt als een vakantie in eigen land. Positieve kant van de klimaatverandering: het wordt in Nederland steeds beter vakantie weer :roll: .
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 16:26
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
Het gezin kan toch gewoon op de fiets met vakantie. Groningen is echt anders dan Het Gooi. Limburg is weer anders dan Groningen. Vanuit Limburg zit je zo in België en Duitsland .
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 16:26
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
Das war einmal...
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 16:26
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
Dan denk ik dat ik weet waar je het over hebt....
All-in van een week in Turkije voor 250€ per persoon inclusief de vlucht....

Als je iets wil zien in het buitenland, dan is zo’n vakantie wel een pak duurder.

Nu, dat ligt misschien ook een beetje aan mijn eisen: all-in = no-go, en een kemping... nee dank je.
Met het gezin huurden wij vroeger een huisje, en we hadden de omgeving wel gezien. Mijn kinderen hielden van musea, kunst en cultuur, en ja dat kost iets.
Nu met 2 reizen we rond, veelal met auto of huurauto van hotel naar b&b. Een strand is leuk voor een uurtje of zo.
Ik wil dingen zien, en dat kost altijd meer dan 2 weken wandelen tussen de tent en het zwembad van de kemping.
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 20:00
Vanuit Groningen zit je zo in België en Duitsland .
Om vanuit Groningen naar België te komen ben ik al een meer dan een halve dag kwijt. Half zes 's morgens opstaan en na een treinreis en verder fietsen vijf uur 's middags in de Voerstreek. Nieuweschans is een uurtje met de auto.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 27 nov, 2020 00:31
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 20:00
Vanuit Groningen zit je zo in België en Duitsland .
Om vanuit Groningen naar België te komen ben ik al een meer dan een halve dag kwijt. Half zes 's morgens opstaan en na een treinreis en verder fietsen vijf uur 's middags in de Voerstreek. Nieuweschans is een uurtje met de auto.
Er gaan geen vluchten van Groningen naar Voerstreek International Airport. :D :D :D :D
Je kunt je vakantie ook in Groningen beginnen. Ik heb wel een mooie fietsroute voor je via het Fochteloërveen , de Weerribben, de IJssel, de Veluwezoom, de Ooijpolder, de Maasduinen, de Maasstadjes en de prachtig herstelde natuur langs de Grensmaas. Vooral de Belgische oever van de Maas is schitterend. Heb je die al eens op de fiets gegaan? Echt een aanrader! Op deze site kun je een route uitstippelen via de fietsknooppuntpunten. https://www.route.nl/routeplanner
Succes met de voorpret.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 27 nov, 2020 00:31
Om vanuit Groningen naar België te komen ben ik al een meer dan een halve dag kwijt. Half zes 's morgens opstaan en na een treinreis en verder fietsen vijf uur 's middags in de Voerstreek.
Heb je daar geen tijd voor dan? Het is vakantie toch?

Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon te verwend zijn geraakt met al die goedkope vluchten. Het zal moeilijk worden om een stap(je) terug te doen... of gewoon te betalen voor de luxe van een snelle verbinding met een ver buitenland.
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 08:17
Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon te verwend zijn geraakt met al die goedkope vluchten. Het zal moeilijk worden om een stap(je) terug te doen...

Neefje van me sport op niveau Europese top. Maar: (erg) kleine sport in NL, en jeugd. Toch vliegt dat team soms om het weekend richting wat dan ook naar wedstrijden. Italië, Oost-Europa, Engeland, Frankrijk, etc. én allerlei andere teams uit allerlei andere landen ook. én allerlei andere teams uit allerlei andere landen van allerlei andere sporten naar allerlei andere locaties óók. (vaak maar niet altijd met een ondersteunde status). Allemaal met de wens om eens op een olympisch podium terecht te komen. (spoiler, dat gaan ze niet allemaal halen).


Langere reistijden zijn geen optie want school. Als vliegen 3x zo duur wordt zullen minder teams wedstrijden bezoeken. Zullen daardoor wedstrijden minder interessant worden om te bezoeken. Zullen wedstrijden van lieverlee uit de agenda verdwijnen. Jammer voor die sporters? ja vast. Verwend? vroeger was de situatie niet zo, dus oké. Moeilijk? nee joh. Doen ze wat anders in dat weekend.
Grandonneur schreef:
vr 27 nov, 2020 09:07
Jammer voor die sporters? ja vast. Verwend? vroeger was de situatie niet zo, dus oké. Moeilijk? nee joh. Doen ze wat anders in dat weekend.
Vorig jaar of het jaar ervoor vertelden vrienden me tussen neus en lippen door dat hun dochter (17) even een paar dagen naar Rome was. Vakantie? Nee, een projectje voor school. Een stage? Nee hoor. Een examenproject dan? Nee, gewoon, ze moesten een aantal mensen op straat interviewen; ze ging samen met een klasgenote. Iedereen schijnt zulke dingen te doen en op school vinden ze het heel normaal.
Tsja, als dat de normaal is dan moet er nog veel gebeuren.
Leon schreef:
vr 27 nov, 2020 09:38
Iedereen schijnt zulke dingen te doen en op school vinden ze het heel normaal.
Tsja, als dat de normaal is dan moet er nog veel gebeuren.
Weinig toch juist? Als het veel minder gedaan wordt (doordat veel duurder) wordt het dus vanzelf niet meer normaal. Simpeler is haast niet mogelijk.

Ik kan oprecht niet begrijpen wat werkelijk de bezwaren zijn tegen het ontmoedigen van vliegbeweging.
Milieudefensie heeft voorgesteld om, naast het schrappen van korte vluchten, veelvliegers extra te belasten met een progressieve vliegtaks, die verdubbelt bij elk volgend ticket. Motief: 'Ongeveer 8 procent van de bevolking maakt 40 procent van de vluchten. Zo’n 71 procent vliegt jaarlijks eenmaal, of helemaal niet. Het is dan wel zo eerlijk en effectief om veelvliegers zwaarder te belasten dan andere consumenten.'
Zie dit artikel en deze toelichting.