Even aanvullen:Bert van Sprang schreef: ↑wo 25 nov, 2020 20:18echter een goed begin zou zijn als er op kerosine net zoveel belasting komt als op benzine. Als vliegen duurder wordt, dan wordt het voor bus- en treinmaatschappijen interessanter concurrerend vervoer aan te bieden.
- (inderdaad) belasting op kerosine (net zoals andere brandstoffen tbv vervoer ook worden belast)
- BTW op tickets (net zoals tickets voor andere vormen van openbaar vervoer ook worden belast)
- volwaardige deelname (d.w.z. zonder gratis toekenning van rechten) aan het emissiehandelsysteem (zoals (indirect) voor de trein ook geldt)
We zouden het nog kunnen hebben over de te lage kapitaalslasten van luchtvaartmaatschappijen (doordat maatschappijen op de rand van faillissement in het verleden meestal door overheden gered zijn, wordt hun kredietwaardigheid hoger dan terecht ingeschaald), maar voor een gelijk speelveld zouden we met bovenstaande drie punten al een heel eind zijn.