Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke concurrenten heeft dit forum? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke concurrenten heeft dit forum?

willem.m schreef:
ma 21 mar, 2022 13:22
Dat vind ik ook een belangrijk nadeel van het WF forum: weinig delen van foto's en verhalen. En als er beelden en verhalen worden gedeeld vind ik deze al snel saai.
Zijn er foto's en verhalen op Facebook die de kwaliteit van de bijdragen van bdr en keesswart benaderen?
eindgebruiker schreef:
ma 21 mar, 2022 15:14
willem.m schreef:
ma 21 mar, 2022 13:22
Dat vind ik ook een belangrijk nadeel van het WF forum: weinig delen van foto's en verhalen. En als er beelden en verhalen worden gedeeld vind ik deze al snel saai.
Zijn er foto's en verhalen op Facebook die de kwaliteit van de bijdragen van bdr en keesswart benaderen?
Als je mijn eerdere reactie goed leest, zie je dat ik daar schrijf dat FB voor mij een absolute no go is. Mijn actuele kennis over FB schiet dus te kort om de vergelijking waar jij om vraagt te kunnen maken. En ik ga er nu ook niet kijken.

Op dit forum staat Kees Swart m.i. op eenzame hoogte bovenaan. Hij is in staat om een interessant verhaal te vertellen, met kop en staart, en vergezeld van treffende beelden en informatief kaartmateriaal. Hij is dan ook een professional en wat mij betreft uitzondering op mijn subjectieve regel.
willem.m schreef:
ma 21 mar, 2022 15:45
Als je mijn eerdere reactie goed leest, zie je dat ik daar schrijf dat FB voor mij een absolute no go is. Mijn actuele kennis over FB schiet dus te kort om de vergelijking waar jij om vraagt te kunnen maken. En ik ga er nu ook niet kijken.
Je weet wel dat je met de link die Bert vS geeft je op fb kunt kijken zonder aan te melden, in te loggen of deel te nemen?
Het heeft me destijds (drie of vier jaar geleden?) zeker een jaar gekost om helemaal uit het systeem van FB te komen, ondanks dat ik me helemaal had uitgeschreven en een soort van harde reset had gedaan. Dus ik druk liever op geen enkele link die me mogelijk (via een achterdeurtje) naar FB leidt.
Dan moet je dus met de oude stadsfiets in donkerkleurige kleren en een hoodie op door het donker van de Veluwe, zonder navigatie of phone bij je, naar het laatste internetcafé van Nederland waar je cash betaalt om op de linke link te klikken. Ik geef je gelijk dat het niet veel oplevert. :D
Leon schreef:
ma 21 mar, 2022 17:44
Je weet wel dat je met de link die Bert vS geeft je op fb kunt kijken zonder aan te melden, in te loggen of deel te nemen?
Laat ik bij deze de WF-Facebook leden die tot de Facebook-post van Bert nog nooit op het forum waren geweest hartelijk welkom heten (-:
Grandonneur schreef:
ma 21 mar, 2022 14:25

Bijvoorbeeld ook de levendige wereld van blogs (hoogtepunt een jaar of 5 a 10 geleden) is aardig comateus geraakt.
Die zitten toch allemaal op Instagram tegenwoordig? ;)

TikTok? Snapchat? Signal? Telegram? Geen idee ;)
Een forum is voor mij een beetje als een kroeg. Je loopt er een keer binnen, je kijkt wat rond, je maakt een praatje. En afhankelijk van of dat leuk is kom je er nog een keer terug en word je misschien wel een regelmatige gast.

Leuk kan zijn dat je er interessante of waardevolle informatie vindt. Leuk kan zijn dat er andere gasten zijn die jouw ideeën waarderen en jou stimuleren. Leuk kan ook gewoon zijn dat het er gezellig is en er regelmatig wat te lachen valt.

Mijn favoriete fora bieden alle aspecten. Ik ben er meestal ooit terechtgekomen omdat ik op zoek was naar informatie, en ik ben er blijven hangen omdat het er leuk is. Omdat ik er vrienden heb gemaakt. Omdat mijn eigen vrienden er ook wel eens naar toe komen en er soms ook blijven hangen.

Een beetje dezelfde kijk op het leven vind ik wat dat betreft uiteindelijk veel belangrijker dan het eens zijn over inhoudelijke onderwerpen. Fietsen zijn altijd het centrale thema, maar zeker niet het enige.

Concurreren fora? Technisch gezien misschien wel, maar als een forum een eigen stijl heeft en daar zijn eigen publiek mee aantrekt en vasthoudt dan heeft het bestaansrecht.

En je kunt ook gewoon van verschillende fora lid zijn. Ik kom veel van mijn online en offline vrienden regelmatig op verschillende fora tegen. En dat is altijd weer leuk.
peter de rijk schreef:
zo 20 mar, 2022 17:20
Oké, des te raadselachtiger is dan je bewering dat de "grote facebookgod" zou bepalen wat je al dan niet te zien krijgt, want voor facebookgroepen gaat dat niet op, mits je je instelling in zo'n groep op "recente berichten" zet.
Zolang jij dit gelooft is Meta tevreden met de enorme winsten die zij maken dankzij ook jouw data.

Enigszins een concurrent
Vermoedelijk schrijf ik voor mijn beurt maar misschien bedoelt Leon met zijn oorspronkelijke vraag naar concurrerende fora dat hij zoekt naar tips en mogelijkheden om ons eigen forum weer meer leven in te blazen. Op die vraag bestaat er volgens mij een eenvoudig antwoord: door weer te gaan fietsen als een wereldfietser nu dat weer kan. Dan komen er hopelijk weer nieuwe vragen en nieuwe verhalen.

Ik vind dat zelf overigens een dilemma. Wel veel gefietst maar nog niet buiten Europa. Vrijwel alle vragen die ik heb over techniek, bijvoorbeeld over slijtende onderdelen of een lekkende Rohloff-naaf, zijn met een beetje zoeken hier al ruim tien jaar geleden beantwoord. En mijn eigen avonturen zijn in combinatie met mijn beperkte vaardigheid daarin een spanningsboog op te bouwen van dezelfde orde als de foto's die ik soms onderweg maak: vakantiekiekjes met een fiets op de voorgrond. Wel een heel fijne fiets trouwens en wat een slimme bepakking en wat staat hij daar stoer, maar jullie vinden je eigen fiets toch veel interessanter. Zou ik ook vinden.

En toch kom ik vaak op dit forum, soms uit verveling en nooit voor die raadplaatjes want die raad ik nooit, maar vooral omdat het voor mij een manier is om met het fietsen bezig te zijn zonder te fietsen. Ik heb daar de afgelopen twee jaar veel van geleerd, vooral dat je op een gegeven moment gewoon moet gaan en dat voorpret ook wat waard is. Super dat dat de komende zomer weer goed kan. Ik hoop dat jullie dat ook weer gaan doen en daar dan inspirerend over schrijven. Want als ik Leons oorspronkelijke vraag naar concurrerende fora letterlijk opvat, is het antwoord ook vrij eenvoudig: dit forum heeft geen concurrenten.
Ook de Fietsersbond heeft een forum. Hoewel ik al lid was van de Fietsersbond toen deze nog ENWB heette en het ledenblad de Vogelvrije Fietser nog altijd vaker lees dan het tijdschrift van de Wereldfietser, kom ik eigenlijk nooit op hun forum. Zo te zien is er weinig aandacht voor vakantiefietsen (in de categorie 'Op vakantie' heeft op 3 februari voor het laatst iemand wat gepost, de rubriek 'Fiets en trein' stelt niks voor en verder gaat het erg vaak over elektrisch fietsen).

Ook hoorde ik laatst uit een betrouwbare bron dat de Europafietsers plannen hebben om een forum op te zetten. Dat zou dan alleen toegankelijk zijn voor EF-contribuanten en ook geen toegang verlenen tot anonieme reaguurders. Dat laatste lijkt me geen slecht idee, maar ik vraag me wel af of een forum met alleen maar EF-contribuanten wel levensvatbaar is.
DeFiets schreef:
ma 21 mar, 2022 21:47
peter de rijk schreef:
zo 20 mar, 2022 17:20
Oké, des te raadselachtiger is dan je bewering dat de "grote facebookgod" zou bepalen wat je al dan niet te zien krijgt, want voor facebookgroepen gaat dat niet op, mits je je instelling in zo'n groep op "recente berichten" zet.
Zolang jij dit gelooft is Meta tevreden met de enorme winsten die zij maken dankzij ook jouw data.
Wat ik geloof, is dat je de gequote tekst verkeerd interpreteert. Ik gaf namelijk slechts een tip dat je ook alle berichten in een FB-groep kunt lezen, en niet alleen een door FB bepaalde selectie.
Arnoutt schreef:
ma 21 mar, 2022 22:08
Wel veel gefietst maar nog niet buiten Europa.
Daar is niks mee. Enkele dagen terug vroeg een kennis iets over fietsen in Spanje en over Spaanse treinen. Toen we haar adviseerden om eens op dit forum te kijken, was ook haar reactie: 'Maar we zijn helemaal geen wereldfietsers, want we hebben nog nooit buiten Europa gefietst'.
Ik heb haar verzekerd dat misschien wel de meeste wereldfietsleden zelden of nooit buiten Europa fietsen en dat die vaak minder wereldvreemd zijn dan degenen die het altijd over hun tochten in Verweggistan hebben ;-). Zie ook dit draadje.
keesswart schreef:
ma 21 mar, 2022 22:32

Ook hoorde ik laatst uit een betrouwbare bron dat de Europafietsers plannen hebben om een forum op te zetten. Dat zou dan alleen toegankelijk zijn voor EF-contribuanten en ook geen toegang verlenen tot anonieme reaguurders. Dat laatste lijkt me geen slecht idee, maar ik vraag me wel af of een forum met alleen maar EF-contribuanten wel levensvatbaar is.
Als er al zoveel samenwerkingen zijn tussen De Wereldfietser en Europafietsers dan kunnen ze die tijd en moeite beter investeren om dit forum daar actief te promoten.

Misschien kunnen ze hier ook wel een eigen stukje 'Bestuur en Beleid' krijgen? ;)
keesswart schreef:
ma 21 mar, 2022 22:49
Zie ook dit draadje.
Ja de discussies!
We hebben in de loop der jaren op dit forum toch wel een aardig aantal lange en stevige discussies gevoerd. Ik vind dat achteraf gezien misschien wel een van de mooiste dingen hier. Makkelijk was het vaak niet, het is net een echte maatschappij hier.
Gebeurt dat op andere fora ook?

Een lange discussie heeft zelfs al eens de vereniging gered van de financiële ondergang. Ook die discussie was een heftige.
Leon schreef:
wo 23 mar, 2022 12:31
keesswart schreef:
ma 21 mar, 2022 22:49
Zie ook dit draadje.
Ja de discussies!
We hebben in de loop der jaren op dit forum toch wel een aardig aantal lange en stevige discussies gevoerd. Ik vind dat achteraf gezien misschien wel een van de mooiste dingen hier. Makkelijk was het vaak niet, het is net een echte maatschappij hier.
Gebeurt dat op andere fora ook?

Een lange discussie heeft zelfs al eens de vereniging gered van de financiële ondergang. Ook die discussie was een heftige.
Hoort bij bestuur en beleid!
bert sitters schreef:
za 26 jan, 2019 19:49
bestuur en beleid
[...]

bert sitters schreef:
wo 23 mar, 2022 12:52

bestuur en beleid!
Het wordt misschien straks nog gezellig ook in 'Bestuur en beleid' met deze actieve promotie van het forumdeel (-:
bert sitters schreef:Hoort bij bestuur en beleid!
Volgens mij is dit aan het bestuur van de vereniging. En niet aan een willekeurig lid. Tenzij de deze lijst niet klopt.

https://wereldfietser.nl/vereniging/bestuur
dunlop schreef:
wo 23 mar, 2022 17:46
bert sitters schreef:Hoort bij bestuur en beleid!
Volgens mij is dit aan het bestuur van de vereniging. En niet aan een willekeurig lid. Tenzij de deze lijst niet klopt.

https://wereldfietser.nl/vereniging/bestuur
Als je mee wilt praten over de vereniging, kun je lid worden. Zonder de juiste informatie is het de klok horen luiden, maar niet weten war de klepel hangt. Het hoogste gezaghebbende orgaan is de Algemene Leden Vergadering.
Ik herhaal; dit hoort bij "bestuur en beleid".
bert sitters schreef: klok horen luiden, maar niet weten war de klepel hangt.
Ach, ik kom iit Asten. Dus weet wel iets van klok en klepel.
Maar het is me een raadsel waarom een open vraag over andere fietsforums, of fora? nu ineens een bestuur- en beleidspunt is. Daar zou ik graag wat opheldering over krijgen.
Of is dat ook een kwestie van bestuur en beleid?