Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb, Vaude of ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb, Vaude of ?

klopt onder het verkeerde verhaal geschreven.....sorry........... :oops: :oops:

Beankt voor de reacties, ik ga heel goed op MP letten. Of eigenlijk heb al 3 mailtjes uit voor een set tassen uit gedaan. Kleur vind ik ondergeschikt en het wordt of Vaude of Orblieb.
En euh, wereldreis, dikke mensen fietsen ook hoor, ik ben 100 kg! Kom vast als slanke dame weer terug in Nederland :wink:

ik woog er 140, ben er gelukkig al 25 kwijt..............maar succes met fietsen..........

Ben nu op zoek naar een goretex jas oid .......ramp...........

Marjan1 schreef: dikke mensen fietsen ook hoor, :wink:
Dik, afvallen? Moet je hier kijken: http://istanbultea.typepad.com/largefellaonabike/

Set blauwe z.g.a.n. achtertassen gekocht, gele nieuwe voortassen. Beide via MP. In Zetten, dat was hemelsbreed 7 km van Wageningen waar ik mijn fiets heb gehaald. Nu nog een stuurtasje (het is binnnenkort moederdag) :lol: en dan ben ik wat tassen betreft compleet.
Het was inderdaad een kwestie van heel goed op MP letten en meteen reageren als er iets op staat wat je graag wil hebben. In mijn geval scheelde het 90 euro met nieuw. De moeite waard dacht ik. :wink:

Ergens een aantal VAUDE winkeldochters gezien, Auslaufmodell heet dat dan bij onze oosterburen, World Tramp II en Trans Alp Plus II. Nieuw, thuisbezorgd voor de rond de 80 Euro per set. Lijkt me geen verkeerde prijs, maar in hoeverre verschillen deze types nu van de meer gangbare types? Voor 100 Euro kan ik hier in Nederland een Discover Classic of Aqua Back kopen, maar zo'n Transalp Plus II kost hier toch nog zo'n 120 Euro.
Gaan voor zo'n Auslauf modell of maar zo'n mooie Discover cq Aqua Back, heb al diverse draadjes over VAUDE en/ of Ortlieb gevolgd, maar ben er nog niet uit. Zal uiteindelijk wel om details in de plussen of minnen of het gevoel gaan denk ik of zijn die nieuwe tassen echt zoveel beter?
Groet
Paul

De oude Trans alp Plus II heeft een afgeschuinde achterplaat zodat je ruimte hebt voor je voeten bij het trappen. De nieuwe hebben dat niet meer. Om precies te zijn 2 centimeter verschil dat de tas nu meer in de richting van de voet van de fietser komt. Weliswaar heb je dan ook 2 centimeter meer ruimte in de tas maar of dat een "must" is vraag ik me af. Als je nog een set kan krijgen voor €90,- zou ik het doen. En de oude tassen zijn even waterdicht als de nieuwe, alleen het model is veranderd.

Ik heb een jaar geleden gekozen voor Vaude tassen, omdat deze een harde kunststofplaat aan de buitenzijde van de tas hebben (te gebruiken als tafeltje en ook betere bescherming tegen scheuren door harde en/of scherpe voorwerpen). Verder faf ik de voorkeur aan de Vaude stuurtas vanwege het makkelijke kaartvak bovenop de stuurtas.

Jürg Ellenberger

Had ik al gemeld dat de Ortlieb Classic voortassen bij mij voortdurend van de voordragers vielen op bonkige Ijslandse wegen? Ik moest e.e.a. met extra touw vastzetten. Mijn fietspartner had met zijn Vaude tassen geen enkel probleem.

willem.megens schreef:Had ik al gemeld dat de Ortlieb Classic voortassen bij mij voortdurend van de voordragers vielen op bonkige Ijslandse wegen? Ik moest e.e.a. met extra touw vastzetten. Mijn fietspartner had met zijn Vaude tassen geen enkel probleem.
Nu dus wel.

De tassen worden geleverd met adapters die voor de juiste dikte-maat zorgen van het gebruikte bagagerek. Ook kun je de onderste haak door middel van een imbus stellen. Deze voorkomt schuiven en zorgt dat de onderkant van de tas niet naar buiten kan slaan.

De kwaliteit tussen Ortlieb en Vaude is nihil en ook de prijs ontloopt elkaar haast niet.

Waarom de Vaude tassen bleven zitten en de Ortlieb's niet, heeft volgens mij niks mee te maken met het merk. Hadden jullie b.v. beide dezelfde voordrager of het zelfde gewicht en volume in de tassen?

Door aan de riemen te trekken ontgrendel je de snelsluiting van boven. Stond er b.v. teveel spanning door overpakking op de tassen en dus op de riemen? Mischien te strak, waardoor de tassen makkelijk zelf ontgrendelen bij schokken? Heb je misschien de verkeerde adapters gebruikt of helemaal geen? Ook hier moet het beslist niet te strak zitten.

Ik moet iets nuanceren: de tassen vlogen er niet af, alleen de onderkant ging los. Dat was met adapter en zo goed mogelijk afstellen. Ik weet niet meer precies hoe de Vaude voortas was bevestigd, maar die bleef keurig op zijn plaats.

Voortassen van Vaude hebben het zelfde haaksysteem als de achtertassen

willem.megens schreef:Ik moet iets nuanceren: de tassen vlogen er niet af, alleen de onderkant ging los. Dat was met adapter en zo goed mogelijk afstellen. Ik weet niet meer precies hoe de Vaude voortas was bevestigd, maar die bleef keurig op zijn plaats.
Da's duidelijk.

Toch,

Als de tassen aan de bovenkant niet goed vastzitten en makkelijk kunnen verschuiven, dan kan ook de haak beneden makkelijker loskomen. Het materiaal van de haken beneden is vrij hard en ze kunnen nagenoeg niet vanzelf ombuigen en zodoende los komen van het rek. Controleer dus de bovenkant nog maar eens.

O.k.

Hoe zijn de ervaringen met Agu? Is dat echt een B-merk vergeleken met de twee merken hier steeds genoemd?

Ik heb veel fietskleding van Agu en dat bevalt wel, maar ja dat is wel wat anders dan tassen..

Ik zelf heb een setje Vaude en mijn vriendin heeft een setje Ortlieb. Na een aantal jaren ervaring met de twee, hebben we allebei een voorkeur voor Vaude.

De vaude tassen hebben een betere onderhaak die nooit losschiet. De Ortlieb tassen hebben een meer flexiebele haak, die bij onverhard fietsen erg vaak losschieten.

De Vaude tassen zijn zelf ook wat flexiebeler. Als je even boodschappen hebt gedaan, kan je er veel meer in proppen dan de orliebs. De ortliebs vinden we allebei een beetje koelbox-achtig :D

Ook vinden we het bij ortlieb minder dat de tassen met een boutje aan de haken zijn bevestigt. Onze boeken die we altijd meenmenen hebben allemaal een gaatje waar de boutjes zitten. Vaude gebruikt klinknagels, en die steken binnen de tassen veel minder uit.

Aan mijn eerdere kritiekpunten op de Ortlieb fietstassen kan ik toevoegen dat de imbusboutjes waarmee de verstelbare haken vastgezet kunnen worden kwetsbaar zijn. Ze zijn na af en toe vast- en losdraaien te snel 'uitgehold' (of je dat ook noemt). Dit is een probleem als je regelmatig van fiets wilt verwisselen. Nu is dat een meer voorkomend probleem bij imbusboutjes. Maar een betere bevestiging zou toch mogelijk moeten zijn. Overigens weet ik even niet meer hoe dat bij de Vaude tassen is geregeld.

willem.megens schreef:Aan mijn eerdere kritiekpunten op de Ortlieb fietstassen kan ik toevoegen dat de imbusboutjes waarmee de verstelbare haken vastgezet kunnen worden kwetsbaar zijn. Ze zijn na af en toe vast- en losdraaien te snel 'uitgehold' (of je dat ook noemt). Dit is een probleem als je regelmatig van fiets wilt verwisselen. Nu is dat een meer voorkomend probleem bij imbusboutjes. Maar een betere bevestiging zou toch mogelijk moeten zijn. Overigens weet ik even niet meer hoe dat bij de Vaude tassen is geregeld.
Bij de iets oudere versies van Ortlieb (de mijne) zijn klinknagels en iets andere boutjes toegepast. Grappig om te zien dat niet alle verbeteringen verbeteringen zijn. Overigens zijn inbusboutjes altijd te vervangen door andere inbusboutjes, gewone (RVS) boutjes of door klinknagels.
Leon

geschrapt :lol:

willem.megens schreef:Aan mijn eerdere kritiekpunten op de Ortlieb fietstassen kan ik toevoegen dat de imbusboutjes waarmee de verstelbare haken vastgezet kunnen worden kwetsbaar zijn. Ze zijn na af en toe vast- en losdraaien te snel 'uitgehold' (of je dat ook noemt). Dit is een probleem als je regelmatig van fiets wilt verwisselen. Nu is dat een meer voorkomend probleem bij imbusboutjes. Maar een betere bevestiging zou toch mogelijk moeten zijn. Overigens weet ik even niet meer hoe dat bij de Vaude tassen is geregeld.
Ook met imbus boutjes. Waarbij je denk ik wel kan zeggen dat er bij de fabriek word uitgegaan dat je die boutjes vast zet en er daarna maar heel incidenteel aankomt.

Ik snap dat je moet gaan verstellen als je de tas steeds wisselt van de ene fiets op de andere, maar of je dat als wezenlijke kritiek kan inbrengen... Overigens wil een goede imbus sleutel er ook wel aan mee helpen dat die koppen van de bout niet rond draaien. Die sleuteltje die worden meegeleverd bij de tas stellen natuurlijk weinig voor.