Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum, Letter of Invitation Tajikistan - Forum Wereldfietser

Visum, Letter of Invitation Tajikistan

In september ga ik fietsen in Tajikistan.
Wie is er onlangs nog geweest en heeft info over visa en de 'letter of invitation'.
Het schijnt dat je als EU burger, bij aankomst een 30 dgn visum krijgt, en dat geen 'LOI' meer nodig is.
Maar is dit werkelijk zo?

Hoe strikt is het registreren bij OIVR, binnen drie dagen na aankomst? Ik lees ook wel dat het niet zo nauw komt...dus dat je de tijd kunt nemen, naar de Pamir fietsen en dan bij Khorog of Murgab registreren.
klopt dat?

ik hoor het graag.
Groeten,
Martin
Vorig jaar was een LOI naar mijn weten nog nodig, evenals een permit voor de Pamir Highway. Je kunt het beste even informeren bij Stantours ( http://www.stantours.com ), zij weten vast de laatste stand van zaken. info@stantours.com
De LOI is al 1,5 jaar niet meer nodig. Bel ook even met het consulaat en dan hoor je hetzelfde. Sterker nog: de landen in Centraal Azie hebben een overeenkomst gesloten waarin staat dat men meer toeristen wil gaan aantrekken.

Een permit voor de Pamir highway heb je nog wel nodig. De verhalen hoe men ter plekke over de permit denkt zijn wisselend. Wij zijn mensen tegengekomen die 300 dollar boete moesten betalen maar ook die de boete van 300 terug hebben gebracht naar 10 dollar.

Je moet je nog steeds binnen 3 dagen laten registreren. Wanneer je van Kirchizstan afkomt doen ze daar in Murgab niet al te moeilijk over maar registeren moet. In Khorog en Murgab kan je de permit voor de Pamirs krijgen. Daar werd in ons geval onderweg regelmatig op gecontroleerd. De permit zelf is heerlijk eenvoudig. Een stukje papier met een krabel en een stempel.

Kijk voor meer info op onze weblog of in de persoonlijke fotoalbums ook op deze site.

Afbeelding
Hallo Martin,

De LOI is inderdaad niet meer nodig.

De registratie binnen drie dagen na binnenkomst absoluut nog wel.
Wij zijn vorig jaar vanuit Oezbekistan via Penjikent naar Dushanbe gefietst. We hebben toen wat detours gemaakt en kwamen dus pas na 5 dagen in Dushanbe aan. Omdat we ons niet geregistreerd hadden, was het moeilijk om accomodatie te vinden. Uiteindelijk hebben we ons alsnog moeten registreren en een boete moeten afkopen.

We hadden we een permit voor de Pamirs. Die is alleen in Khorog en Murgab gecontroleerd.

Heel veel fietsplezier daar. Voor ons was Tadjikistan een hoogtepunt van de reis, vooral qua vriendelijkheid en gastvrijheid van de bevolking en de fantastische bergen.

Groet, Ilse Pol
Hihi, Allen bedankt voor de reacties.
Het is me inmiddels bijna allemaal duidelijk. Geen visum regelen, geen LOi, wel meteen na aankomst registeren en als we voor de Pamir langs Khorog komen, kunnen we daar de permit halen...
willen een flinke ronde rijden door de Pamir, daarna terug en via Dushanbe de laatste dagen in de Fan mountains....

Word mooi!!
Martin
Goede informatie! Ook handig voor ons, want dit is toch wel een land waar we komende augustus, september en oktober ook heen willen! ;)
martin langevoord schreef:Hihi, Allen bedankt voor de reacties.
Het is me inmiddels bijna allemaal duidelijk. Geen visum regelen, geen LOi, ....
Je moet wel een visum regelen :!:
Hier nog wat info van Stantours. Het is afhankelijk waar je je visum aanvraagt , of je een Loi nodig hebt. Wij zijn van plan om dit in Teheran te doen ,een Loi schijnt dan wel noodzakelijk te zijn.

Anne Meinema.


Stantours: 30 0ktober 2008
Usually with a western passport you SHOULD be able to obtain the Tadjik visa
(and a GBAO permit) by yourself without invitation.

In case the Embassy insists (they do in Tehran and Tashkent) or if you would
like to obtaion the visa at Dushanbe airport, we can supply you with an
invitation for a Tadjik single-entry tourist visa for up to 30 days against
a fee of USD 45 per person. The invitation will be issued within 10-14 days
and sent to you by e-mail attachment. Faster service (3-4 working days) is
possible against double-payment.

WIth the invitation the Embassy will usually issue the visa on the spot,
costs for this is USD 60-120 (in Tashkent usually 120).