Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FIETS EN TREIN INTERNATIONAL - Forum Wereldfietser

FIETS EN TREIN INTERNATIONAL

Fiets en trein 2004, slecht nieuws en goed nieuws.

Slecht
De Eurocity Berner Oberland: van Amsterdam Centraal, Utrecht, Arnhem, Keulen, Koblenz, Basel en Interlaken V.V., vertrek van Amsterdam 7.55, zal op 14 december a.s worden omgezet naar ICE ( hogesnelheidstrein). Dit houdt in dat geen fietsen meer meekunnen in deze verbinding. Hiermee verdwijnt de laatste dagtrein tussen Amsterdam en Keulen waarin fietsen kunnen worden meegenomen. Fietsen kunnen nog wel mee in de regio expres van Venlo naar Duesseldorf (ieder uur een trein).
Helaas zat de Berner Oberland het afgelopen zomerseizoen steeds volgeboekt met fietsen. De trein bevat slechts 6 fietsplaatsen.

Goed
Een goed bericht is dat het aantal fietsplaatsen in de CityNightLine-treinen van Amsterdam naar Basel en Zuerich en Amsterdam-Meunchen fors wordt uitgebreid: van 6 plaatsen naar 30! Enig nadeel is dat je onderweg niet kunt overstappen. Voordeel is natuurlijk dat de trein 's nachts nergens stopt. Goed voor de nachtrust en een veilig gevoel dat je fiets niet uit de trein kan worden gehaald.

Slecht
Een ander somber bericht is dat de nachttrein naar Parijs met ruimte voor fietsen in 2004 niet meer zal rijden. De enige directe verbinding voor fiets en trein van Nederland naar Frankrijk komt hiermee te vervallen. De fiets kan wel mee via Rijssel (Lille) na een overstap in Antwerpen. In Rijssel moet je wederom overstappen en in Frankrijk nog een keer. Ook via Luxemburg, Duitsland en Zwitserland kan de fiets mee naar Frankrijk.
Je kunt de fiets wel gedemonteerd en verpakt meenemen in de Thalys. Het pakket moet passen in het grote bagagerek van 1,25 meter breed. Dit houdt in: wielen, trappers, stuur, lowrider eraf en achterspatbord los. Stap in Amsterdam op. Zorg dat je als eerste instapt, want dan is dat rek nog leeg.

Hoop aan de horizon
Hopelijk komt er snel bericht over de slaaptreinen van Leo Weeber. Gaan deze in de zomer van 2004 inderdaad rijden en wordt er ook een fietsenrijtuig aangekoppeld?

Nachttreinen in Frankrijk
In alle Franse nachttreinen kunnen (beperkt) fietsen mee.
Interessant voor Nederland zijn de nachttreinen tussen Rijssel (Lille) en Vintimille (met stops in Avignon, Marseille en Nice) en de nachttreinen tussen Luxemburg en Nice.
Reserveren is noodzakelijk. Dit kan vanaf 2 maanden voor vertrek.
Reserveren in Nederland kan alleen via de Treinreiswinkel. Je kunt ook een voor-reservering maken. Dit houdt in dat je bij de treinreis opgeeft wanneer en met welke trein je je fiets wenst mee te nemen. Zodra de boekingstermijn van 2 maanden voor vertrek wordt opgesteld geeft de Treinreiswinkel jouw reservering door aan de Franse spoorwegen.

Boeken en reserveren kan in de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Hoi Bert,
Ik stel je onderzoekslust zeer op prijs, want je spoort heel veel relevante informatie op waarvan ik de kwaliteit niet in twijfel trek.
Het zou echter nog veel handiger zijn als al jouw fiets- en trein-informatie bij elkaar zou staan. Het is immers ondoenlijk om zelf alles bij te gaan houden, en net als veel wereldfietsers weet ik echt niet waar ik volgend jaar naar toe zou willen reizen. Gevolg is dat ik straks van X naar Y wil en dan plots moet gaan uitzoeken met welk vervoermiddel ik mijn fiets moet vervoeren. Ga dan maar eens terugzoeken welke nieuwtjes de afgelopen 5 jaar zijn gepubliceerd over welke treinroute in de praktijk wel kan en welke niet.
Is daar misschien een internetsite voor?
Is het een idee om dit op www.wereldfietser.nl bij te gaan houden?

Groeten, Leon

Beste Leon,

Er is een site van Paul Benjaminse: www.cyclingtransport.com

Helaas lukt het mij alleen maar de de krenten uit de pap van de nieuwe ontwikkelingen aan te geven.
Een complete site met al jouw wensen is voor mij niet haalbaar, wat betreft tijd en kosten.

bert sitters schreef:Er is een site van Paul Benjaminse: www.cyclingtransport.com. Helaas lukt het mij alleen maar de de krenten uit de pap van de nieuwe ontwikkelingen aan te geven. Een complete site met al jouw wensen is voor mij niet haalbaar, wat betreft tijd en kosten.
Maar misschien kan Paul jouw commentaar op zijn site zetten? Want die site geeft snel maar wel kritiekloos een treinverbinding weer waar een fiets mee kan. Juist de samenvoeging van de verbindingsmogelijkheden met jouw "gebruiksaanwijzing" zou waardevol zijn.
Groeten, Leon

Je kaart wel een probleem aan. Er is duidelijk sprake van een lacune. Als er echter gedaan moet worden wat jij voorstelt, moet je het echt goed doen. Knelpunt is toch het vele werk om alles te verzamelen en op de juiste plaats te krijgen. De site moet geen zoekplaatje worden. Heb je dus echt een deskundige nodig. Die site moet dan ook nog worden onderhouden, want mogelijkheden en regels veranderen voortdurend. Trouwens, wie moet dat financieren? Zie jij mogelijkheden?
Op de site van de Fietsersbond staat ook informatie over fietsenvervoer in Europa. Die wordt altijd in het voorjaar aangepast, zodat dan de meest actuele informatie dan beschikbaar is.
Ook op de site van de ADFC vind je het nodige, met veel links: www.adfc.de

bert sitters schreef:Knelpunt is toch het vele werk om alles te verzamelen en op de juiste plaats te krijgen. De site moet geen zoekplaatje worden. Heb je dus echt een deskundige nodig.

Die site moet dan ook nog worden onderhouden, want mogelijkheden en regels veranderen voortdurend. Trouwens, wie moet dat financieren? Zie jij mogelijkheden?
Hoi Bert,
Ad. 1 Het toevoegen van commentaartekst bij elke gevonden treinverbinding is programmeertechnisch een kleinigheid bij de ingewikkeldheid van de site (http://www.cyclingtransport.com) die er nu al is. Als jouw stukjes er bijgeplakt zouden worden zou de site al stukken beter zijn.

Ad. 2 Een of meer partijen die belang hebben bij Nederlandse toeristen in het buitenland. Dus verkeers-, camping-, hotel en andere organisaties. Misschien wil de Anwb meedoen? Voor geld moet je in ieder geval niet bij de NS of de Fietsersbond zijn.

Ik heb wat jij nu opsomt vorig jaar al aan Paul Benjaminse voorgelegd.

En wat zei die?

Dat de praktijk moeilijker is dan de theorie.

Misschien is het een idee om in dit forum een aparte rubriek op te nemen voor het vervoer van de fiets in (internationale) trein, boot, vliegtuig etc?

Bert Sitters schreef:Dat de praktijk moeilijker is dan de theorie.
O, gelijk heeft hij.
De tovenaar schreef:Misschien is het een idee om in dit forum een aparte rubriek op te nemen voor het vervoer van de fiets in (internationale) trein, boot, vliegtuig etc?
Je bent zojuist in die rubriek aanbeland :wink:
Nee, ff serieus. Ik denk dat deze informatie beter past onder landeninfo. Het moet daar in ieder geval verwerkt worden. Maar als de webmaster een rubriek wil aanmaken is mij dat ook prima.
Groeten, Leon
bert sitters schreef:Fiets en trein 2004, slecht nieuws en goed nieuws.

Goed
Een goed bericht is dat het aantal fietsplaatsen in de CityNightLine-treinen van Amsterdam naar Basel en Zuerich en Amsterdam-Meunchen fors wordt uitgebreid: van 6 plaatsen naar 30! Enig nadeel is dat je onderweg niet kunt overstappen. Voordeel is natuurlijk dat de trein 's nachts nergens stopt. Goed voor de nachtrust en een veilig gevoel dat je fiets niet uit de trein kan worden gehaald.
Heeft iemand ervaring met deze nachttreinen?
Deze tovenaar vond na wat te googelen op het web dat er zgn. Sparnight-tickets te boeken zijn, waarmee je voor een habbekrats van 29 euro vanaf Nederland naar bijv. Z-Duitsland of Zwitserland kunt treinen, en vanaf Duisburg hbf tot Oostenrijk of zelfs Italië.
Hmm..dat had ik natuurlijk hier niet moeten melden, want dan zijn komende zomer alle fietsplaatsen al gauw volgeboekt :oops:

https://www.elca-services.ch/v3b/citynightline/

zie ook http://www.treinreiswinkel.nl/aanbieding/1