door
Wim » ma 05 jan, 2009 00:09
Volgens mij geen invoerrechten binnen de EU. Per slot hebben we vrij verkeer van personen en goederen. Wel is er dacht ik formeel iets ingewikkelds met de btw. Als ik me goed herinner hoef je het daar niet te betalen, maar hier weer wel. In de praktijk heb ik dat nooit meegemaakt, maar je kunt het op de site van de belastingdienst nakijken. Verder zijn er ook nieuwe regels voor als je zelf iets meeneemt van buiten de EU. Het vrijgestelde bedrag is veel hoger geworden. Het belangrijkste probleem is in de praktijk denk ik dat je minder service/garantie hebt. Je kunt toch moeilijk bij Bever aankomen.
Wat we nu meemaken is natuurlijk voor veel producten niet meer dan een tijdelijke overgangssituatie. Ik kan me goed voorstellen dat internationale bedrijven hun prijzen over de lange termijn een beetje constant willen houden, en ze moeten ook rekening houden met locale concurrentie. Maar toch: veel producten zijn al vele jaren goedkoper in de VS, en dat geldt zeker ook voor bijvoorbeeld Hilleberg tenten.
Wim