Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kijk nu wat er gebeurde met mijn xt-naaf - Forum Wereldfietser

Kijk nu wat er gebeurde met mijn xt-naaf

Vier jaar fietsen.
Nooit een gebroken spaak gehad, of problemen met de velg.
Tijdens men allerlaatste kilometers op een Thais eilandje, ik reed met bagage over een klein drempeltje, scheurden gewoon twee spaken uit men naaf.
Hoe komt het dat dit gebeurd ?
Waarom braken die spaken niet gewoon ?
Je zou toch zeggen dat die 'zwakker' zijn dan die naaf, of niet ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gebeurde net voor de tempel.
Zat de Buddha er voor iets tussen ?

Hoeveel spaken?
W
koenie schreef:Vier jaar fietsen.
Nooit een gebroken spaak gehad, of problemen met de velg.
Tijdens men allerlaatste kilometers op een Thais eilandje, ik reed met bagage over een klein drempeltje, scheurden gewoon twee spaken uit men naaf.
Hoe komt het dat dit gebeurd ?
Waarom braken die spaken niet gewoon ?
Je zou toch zeggen dat die 'zwakker' zijn dan die naaf, of niet ?

Het gebeurde net voor de tempel.
Zat de Buddha er voor iets tussen ?
het beste bewijs dat de naaf zwakker was dan de spaken heb je net gehad ;)

De scheur ziet er niet erg vers uit, het was dus al een tijdje aan de gang. Oorzaak is vanaf hier moeilijk aan te geven, maar je kunt denken aan een combinatie van corrosie (zout?) hele hoge of lage spanning, hele dikke spaken of een productiefout.

Wim schreef:Hoeveel spaken?
W
36, een Exal velg.
Wordt die naaf zwakker omdat er 36 gaatjes in zitten, ipv 32 ?

Nee, maar je hebt ze ook met even veel vlees, maar dan 40 spaken. Die gaan dus nog sneller kapot. Gewoon vaker een nieuwe kopen, of een Phil Wood naaf.
Wim
m-gineering schreef: De scheur ziet er niet erg vers uit, het was dus al een tijdje aan de gang. Oorzaak is vanaf hier moeilijk aan te geven, maar je kunt denken aan een combinatie van corrosie (zout?) hele hoge of lage spanning, hele dikke spaken of een productiefout.
Hoe bedoel je dat de scheur er niet erg vers uitzag ?
Je ziet toch duidelijk het 'verse', lichtere metaal ?

Het zou heel goed kunnen dat zout mee aan de oorzaak lag.
Ik had de laatste maanden vrij veel op eilandjes gezeten, waar je op de paadjes toch heel wat zand (en ik veronderstel ook zout) oppikt.

Productiefout .... ik ben eigenlijk al tevreden dat die naaf het 4 jaar heeft uitgehouden, dus klagen ga ik niet doen.
Ik had wel twee keer serieus speling in men wiel. Wanneer het in de fiets stond kan ik het gewoon naar links en rechts bewegen, waarop ze het bij een plaatselijke fietsenmaker wat aangedraaid hebben binnenin de naaf (maar dat was al heel lang geleden).
Ik heb één maal de spaken en de velg vernieuwd, maar nooit spaken laten aanspannen.

Hoe lang / hoeveel kilometer zou zo een xt-naaf gemiddeld mee moeten gaan ?

Ik denk dat deze er +/- 35.000 à 40.000 km op had zitten.

Wim schreef:Gewoon vaker een nieuwe kopen, of een Phil Wood naaf.
Zijn die merkelijk beter dan de Shimano's ?
Vergelijkbare prijs, of zit daar veel verschil op ?

Zoiets dus. Dit is toch heus wel redelijk veel voor een onderdeel van standaard kwaliteit. Zelf zou ik bij het vervangen van de velg ook gelijk een nieuwe naaf genomen hebben. Zo duur zijn ze ook weer niet. Dit temeer daar de bestaande spaken toch ook vaak slijtage sporen achterlaten op de naaf. Wat je vertelt over speling heeft hier niets mee te maken, maar dat had je beter eerder kunnen aanpakken. Kom als je terug bent maar eens naar de cursus van Marten. Maar goed, zoals je gisteren kon zien ben je niet de enige die te lang door rijdt met oud spul.
Wim

Phil Wood: http://www.philwood.com/
Het beste wat er te koop is. Dit kun je dus als een investering boeken in plaats van als een consumptieve uitgaaf. Niet schrikken: helaas echt heel veel duurder.
Wim

koenie schreef:
Wim schreef:Gewoon vaker een nieuwe kopen, of een Phil Wood naaf.
Zijn die merkelijk beter dan de Shimano's ?
Vergelijkbare prijs, of zit daar veel verschil op ?
Er zijn ook mensen die voor het geld van een Phil naaf een hele fiets kopen en de wereld rond fietsen

$410 ex verzendkosten, inklaring, btw en invoerrechten


:shock:

slik ..... misschien kan ik dan toch maar beter af en toe een nieuw shimano naafje steken :D
't Is wel mooi spul die Phil Wood.

Nu ik die nieuwe naaf moet kopen, zou ik dan ook gelijk de spaken en velg vervangen ?
Die hebben er pakweg 12.000 km opzitten.
De velgwand lijkt me nog dik genoeg.

Koen.

Dat is wat ik zou doen. Maar je zit in Thailand?
Wim

Neenee ..... ik ben thuis sinds eind september :?
Ik heb de voorbije maanden men 18 jaar oude mountainbike gebruikt, maar wil men reisfiets nu toch opknappen om misschien eens een weekendje te gaan fietsen.

koenie schreef:slik ..... misschien kan ik dan toch maar beter af en toe een nieuw shimano naafje steken :D
't Is wel mooi spul die Phil Wood.

Nu ik die nieuwe naaf moet kopen, zou ik dan ook gelijk de spaken en velg vervangen ?
Die hebben er pakweg 12.000 km opzitten.
De velgwand lijkt me nog dik genoeg.

Koen.
als je het zelf doet zou je het kunnen overwegen, een fietsenmaker zal er -terecht- wel geen zin in hebben

Hoi koenie,

Ik zie best wat corrosie rond de spaak gaten, dit zou ook het naaf wat zwakker kunnen maken......

koenie schreef:slik ..... misschien kan ik dan toch maar beter af en toe een nieuw shimano naafje steken :D
't Is wel mooi spul die Phil Wood.

Nu ik die nieuwe naaf moet kopen, zou ik dan ook gelijk de spaken en velg vervangen ?
Die hebben er pakweg 12.000 km opzitten.
De velgwand lijkt me nog dik genoeg.

Koen.
Zie ik op die foto's iets van roest? Of is het gewoon rood zand? Ik zou wel nieuwe spaken nemen, Sapim of DT swiss juist niet te dik, dat maakt de spaak minder flexibel. Is die naaf ook 12.000 km oud? Want dan overlijd hij wel wat vroeg. Overigens rij ik met een 40 gaats, en daar ging de Alesa velg (nu Exal) kapot. Dus net andersom, en dat spul was toen nog niet eens 5000 km oud :D

Goed lezen Haike: hij schrijft 35-40000 km. Een velg van 12000 km kan ook best voor de helft op zijn. Dus zou ik ook maar gelijk een nieuwe nemen, anders gooi je weer nieuwe spaken en duur arbeidsloon tegen een half versleten velg aan. Al te vaak omspaken is ook niet goed voor de nieuwe naaf. Als je echt geld wilt besparen kun je kijken of je met een goedkope Deore naaf en de bestaande velg en spaken zelf een nieuw wiel kunt maken (geen idee of de spaken zullen passen, maar dat kun je uitzoeken).
Wim

Wim schreef:Goed lezen Haike: hij schrijft 35-40000 km.
Het was een vraag Wim, niet een conclusie..... en lezen is een vak, dat ben ik met je eens...
Wim schreef:Een velg van 12000 km kan ook best voor de helft op zijn.
Kan, maar hangt er ook vanaf waar je hebt gereden, en het rij/remgedrag van de fietser. En over dat goed lezen gesproken; de OP schrijft dat de velgwand dik genoeg is.

Hoi,

Het is geen roest, en inderdaad overblijfsel van wat rood tropenzand dat je op de foto's ziet.

Of ik de velg al dan niet ga behouden zal ik aan men fietsenmaker overlaten. In het verleden heeft die altijd perfect werk geleverd, en me nooit iets laten vernieuwen als het niet nodig was, dus ...
En de man heeft bewezen dat ie weet hoe ie een wiel moet spaken.

Maar ik heb ook wel iets van ... als je een nieuwe naaf en nieuwe spaken hebt, misschien ook maar gelijk een nieuw velgje eromheen.

Is die levensduur van 40.000 (hfdzk. beladen) kilometers nu normaal voor zo een naaf ?
Hij is wel gemarteld op de Great Divide in Amerika :)

koenie schreef:Is die levensduur van 40.000 (hfdzk. beladen) kilometers nu normaal voor zo een naaf ?
Hij is wel gemarteld op de Great Divide in Amerika :)
Ik denk dat je inderdaad tevreden terug kunt kijken.
Groet,
Leon
Plaatje: vroeger was men nog niet zo zuinig met metaal. Mijn naven uit 1976.
Afbeelding