Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carbon Drive met Rohloff - Forum Wereldfietser

Carbon Drive met Rohloff

Weet iemand of het al mogelijk is om Carbon Drive (http://www.carbondrivesystems.com/) te gebruiken om een Rohloffnaaf aan te drijven?

Een ketting is ouderwets, vies en rekt heel veel - dat heb je niet met carbon drive systemen - is het dan niet logisch om over te stappen?

je moet in ieder geval ergens achter een 'opening' in je frame hebben want zo'n carbon ketting kan niet uit elkaar. Dit geven ze bij carbon drive ook aan op de website, volgens de makers is hij wel al geschikt voor een shimano naaf.

Volgens deze site http://www.g-boxx.com/pdf/Gates/GATES-Carbondrive08.pdf zou het voor een Rohloff benodigde achtertandwiel sinds augustus 2008 beschikbaar moeten zijn.

Probleem blijft dat je bij een normale fiets een stuk uit je frame moet zagen om de aandrijfband te monteren.
Afbeelding

Gerd
Froggy schreef:Weet iemand of het al mogelijk is om Carbon Drive (http://www.carbondrivesystems.com/) te gebruiken om een Rohloffnaaf aan te drijven?

Een ketting is ouderwets, vies en rekt heel veel - dat heb je niet met carbon drive systemen - is het dan niet logisch om over te stappen?
hoort ook een nieuw frame bij want de achtervork moet open kunnen.

Wat ik er van gehoord heb, als de boel ook maar een beetje scheef zit krijg je met 100 km de riem om je oren .

De ketting is net zo ouderwest als de rest van de fiets ;)

OK - ik ga vanavond m'n nieuwe frame doorzagen en morgen ochtend kijken of ik een Carbon Drive riem ergens kan vinden!
:wink:

Hoi James,

Zeer binnenkort rij ik op een fiets met deze aandrijving. Het ziet er erg "clean" uit.Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
De eerste bevindingen (zonder bagage) zijn in ieder geval dat in de riem geen merkbare speling zit. Het "doorgezaagde" frame houdt zich ook goed. Maar goed, alles kan anders worden wanneer er flink wat bagage aan gehangen wordt.

Groet,
Marco

Zo'n aandrijving is wel de toekomst denk ik, maar het frame techniek moet ook mee gaan ontwikkellen. Je ziet steeds meer motoren met zo'n riempje.

Mooi techniek maar je aandrijving moet wel kaars recht zijn idd, dat maakt het toch net eff lastig om op je fiets te krijgen.

Froggy schreef:OK - ik ga vanavond m'n nieuwe frame doorzagen en morgen ochtend kijken of ik een Carbon Drive riem ergens kan vinden!
:wink:
Je hebt ook een hamer nodig, het voortandwiel is nogal dik ;)

Marco Meijerink schreef:Zeer binnenkort rij ik op een fiets met deze aandrijving. Het ziet er erg "clean" uit.Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Zorg je dan ook dat de riem een tikje scheef zit, zodat we weten of Marten gelijk heeft?

Gerd

Als de "tandwielen" niet recht tegenover elkaar staan heeft de riem de neiging om "weg te lopen". Oftewel: de riem verschuift naar links of naar rechts. Maar dat is wel goed op te lossen.

grt,
marco
Froggy schreef:Weet iemand of het al mogelijk is om Carbon Drive (http://www.carbondrivesystems.com/) te gebruiken om een Rohloffnaaf aan te drijven?
Een ketting is ouderwets, vies en rekt heel veel - dat heb je niet met carbon drive systemen - is het dan niet logisch om over te stappen?
Is deze getande riem anders dan alle voorgaande getande riemen? In welke opzichten? Gaat de riem langer mee? Waarom niet echt?
Leon

Hoi Leon,
De riem waar ik mee ga rijden is anders dan de voorgaande exemplaren. Zodra ik er met bagage mee heb gereden zal ik je mijn bevindingen vertellen.

grt,
marco
Leon schreef:
Froggy schreef:Weet iemand of het al mogelijk is om Carbon Drive (http://www.carbondrivesystems.com/) te gebruiken om een Rohloffnaaf aan te drijven?
Een ketting is ouderwets, vies en rekt heel veel - dat heb je niet met carbon drive systemen - is het dan niet logisch om over te stappen?
Is deze getande riem anders dan alle voorgaande getande riemen? In welke opzichten? Gaat de riem langer mee? Waarom niet echt?
Leon
Het is een tandriem, maar het grote verschil met een standaard tandriem zijn de carbon draden in lengterichting, waardoor de riem veel minder uitrekt. Een riemspanner is nu niet meer nodig

Marco Meijerink schreef:Hoi Leon,
De riem waar ik mee ga rijden is anders dan de voorgaande exemplaren. Zodra ik er met bagage mee heb gereden zal ik je mijn bevindingen vertellen.
grt,
marco
Volgens de site gaat de riem in labomstandigheden (!) 2x zo lang mee als een ketting. Wat er daarna noopt tot vervangen staat er niet bij. Weet iemand dat?
Leon

De ervaring die ik nu heb hoeft alleen de riem te vervangen worden (technische info van Marten klopt. de leverancier van deze riem maakt ook riemen voor grote buildozers) en niet de "tandwielen".
Groot voordeel is dat de riem een stuk minder uitrekt dan een ketting waardoor eccentrische trapassen en/of verschuifbare achterpadden veel minder vaak gebruikt hoeven te worden. Maar......ik heb het nog niet met bagage getest.

Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:Hoi Leon,
De riem waar ik mee ga rijden is anders dan de voorgaande exemplaren. Zodra ik er met bagage mee heb gereden zal ik je mijn bevindingen vertellen.
grt,
marco
Volgens de site gaat de riem in labomstandigheden (!) 2x zo lang mee als een ketting. Wat er daarna noopt tot vervangen staat er niet bij. Weet iemand dat?
Leon
Ik neem aan de riem, maar Gates is er erg vaag over. Wat het slijtagecriterium is is ook niet duidelijk, noch of je merkt dat de riem op het punt van breken staat

@Marco:
Zeer binnenkort rij ik op een fiets met deze aandrijving. Het ziet er erg "clean" uit.Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Wat voor versnellingsnaaf gebruik je en wie heeft je frame gebouwd?

En het hele verhaal dat het veel energie kost om een riem de bocht om te wurmen? Gaat dat hier niet meer op?

Haike schreef:En het hele verhaal dat het veel energie kost om een riem de bocht om te wurmen? Gaat dat hier niet meer op?
Je moet deze 'polychain' niet verwarren met een oude dikke v-snaar

@whave: rohloff naaf
@haike: het is geen v-snaar....hoeveel, en of, de snaar meer energie kost kan ik je over een aantal weken/maanden vertellen.