Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterslaapzak - Forum Wereldfietser

Winterslaapzak

Dag mensen,

Ondertussen ben ik ook op zoek voor een winterslaapzak, Die lekker warm is voor binnen europa( +2 t/m -10 of zo denk ik) en uiteraad van dons ivm gewicht.

Het advies van bever vandaag was een "Highlight All black -10" @ E370.

Heeft iemand ervaring hiermee, of advies voor een anderen slaapzak voor rond die prijs of goedkoper mag ook. Of kan ik beter door sparen voor
whisky schreef: De rollse royce (idem prijs): Western Mountaineering Antelope DL.

Whisky
Het gaat puur om een winterslaapzak, zommer is gedekt met mijn perrysport ding.

Alvast bedankt,

shane

Ik heb dit jaar een slaapzak gekocht bij Het Tatteljee. Tijdens koude nachten heb ik 'm nog niet gebruikt maar heb er alle vertrouwen in dat ik het niet koud zal hebben.
Het aanmeten van de slaapzak was een hele belevenis in elk geval!

Is gewicht belangrijk? Wat voor prijs heb je in gedachten? Als het puur een winterslaapzak is, zou ik voor een iets zwaarder maar goedkoper model gaan. Iets van 1300gram dat comfortabel is tot -5. Zo heb je een aantal kunststof-gevulde modellen. Kunststof heeft een kortere levensduur tov dons, is goedkoper maar zwaarder en blijft isoleren als het wat nat wordt. De verkorte levensduur los je al op doordat je de slaapzak enkel in de winter gebruikt. De levensduur van een donzen geval is enkel langer als je hem goed verzorgt. Je kunt ook voor een liner (thermoreactor gaan) en zo tot 8 graden meer comfortbereik te verkrijgen. Een overzak kan er ook nog bij en dan hoef je geeneens een nieuwe extra slaapzak. Wat is het bereik van je huidige slaapzak en wat heb je er zelf mee ervaren?

Zelf gebruik ik een Marmot Lithium. 1130 gram (bijna 800 gram dons van 900+ cuin, dus 350 gram tijk&stiksels), en geschikt tot -18 volgens de EU en Marmot. Houd er rekening mee dat als je de hoogte in gaat de warmte toch ook sneller verdampt. Je hebt op grotere hoogtes dus een warmere slaapzak nodig. Ik heb het niet snel koud, maar op 4800 meter hoogte vond ik deze behoorlijk comfortabel, ondanks dat buiten er maar net sneeuw lag.

Als je een comfortabele slaapzak tot buitentemperatuur -10 zoekt en je gaat ook hogerop slapen, dan zou ik een -15 slaapzak zoeken. Uiteraard ook afhankelijk van je persoonlijke warmtehuishouding.

Bedankt voor de reacties,

Mijn huidige zomerslaapzak is een Wildebeast van perry, +20- +2 comfort(zeggen ze!) en is 1kg.

Mijn huidige winterslaapzak is nog van mijn dienstjaren. En met deze slaapzakken in elkaar had ik het nog koud vorige jaar in de Ardennen tussen kerst en oud en nieuwe, met een buiten temperature rond -2 en erg mistig/nat.

Ik heb ondertussen een nieuwe Eped matje gekocht, dus dat scheelt een paar graden (en 4.5cm). Maar nu een slaapzak.

Qua prijs had ik gehoopt om onder de E300 te komen, Maar vind het niet erg om meer uit te geven als ik het garantie heb om niet meer koud te krijgen. (ik ben in het verleden 2 keer onderkoeld geraakt....(het phase waar je stopt met bibberen), en wil het nooit meer mee maken, dat is echt wat extra geld waard. En ja, het gewicht, waar praten we allemaal over, een extra 200-300g voor een lekkere nachtrust, dat heft elkaar makelijk op vind ik.


Dus, nog meer tips zijn welkom.

groetjes, shane

Voor 300 euro kun je een hele goede donzen slaapzak kopen die tot -10 comfort haalt. Marmot heeft een aantal verschillende reeksen, van 600 tot 900cuin. Ook TNF heeft hele goede slaapzakken. Bij Birdland kun je eentje op maat laten maken, zal ook elders wel kunnen. Carl Denig en vele anderen hebben ook een eigen merk. Het beste dat je kan doen is op online catalogi een kijkje nemen en dan een aantal modellen opschrijven, die dan gaan vergelijken en passen in een winkel -liefst niet te ver- in je buurt. Of een beetje meer risico nemen en online aankopen waar hij in de aanbieding staat.

Bedankt s0lar,

Ik zie dat er een Carl Denig niet te ver weg is. En idd ze hebben leuk spullen(hun eigen merk is dus van Birdland denk ik dan?).

1. Carl Denig New Foundland Tijk: pertex/softtouch
Maat: 210 x 80 x 32 cm
Vulling:700 gram 90% ganzendons
CUIN waarde: 625
Comforttemp.: -10 graden
Gewicht: 1215 gram
Prijs: € 279,-

2. Macpac Sanctuary 700 regular
Tijk: vapourlite/dryloft
Maat: 200 x 78 x 53 cm
Vulling: 700 gram 90% ganzendons
CUIN waarde: 650
Comforttemp.: -8 graden
Gewicht: 1250 gram
Prijs: € 269,90
Nu voor: € 215,9

3. Macpac Sanctuary 1100 XP Tijk: gore dryloft
Maat: 200 x 78 x 53 cm
Vulling: 1100 gram 90% ganzendons
CUIN waarde: 750
Comforttemp.: -17 graden
Gewicht: 1630 gram
Prijs: € 529,90
Nu voor: € 423,90

Ik hoop morgen tijd hebben om te gaan kijken.

bedankt weer :wink:
Hallo Lugs,

Ik heb ook een Tattejee slaapzak (tot min 10) Inderdaad, zoals eerder vermeld, het passen van een slaapzak is een belevenis op zich. Zij geven ook volop informatie over de slaapzak en wat mogelijk is.

Ik heb voor hun gekozen omdat ze goed uit een OP PAD - test kwamen, en:
- ik kan hem bij laten vullen door hun;
- of er dons uit laten halen (dus aanpassen aan de temperatuur);
- ik rij er in een half uur heen met de auto;
- je hebt snellere service bij reparatie/garantie;
- je kunt de zak naderhand aan laten passen (bijvoorbeeld extra tochtslurf of een muts)
- wordt op jouw lengte en gewenste breedte gemaakt,
etc.

Mijn slaapzak is een taps toelopend dekenmodel. Ik wou geen mummie-muts. Want die gebruikte ik bijna nooit (je slaapt bijna niet buiten, dus tocht het niet snel). En als ik mij omdraaide lag die soms over mijn hoofd. Anders doe ik wel een muts op.
Mijn slaapzak is breder dan mijn oude winter en mijn zomer slaapzak. Hierdoor lig ik prettiger, mijn armen hebben dan ook de ruimte en de slaapzak valt lekker over mij heen. Ik trek hem niet strak door mijn armen of benen. Voorkomt tochten of een beknellend gevoel.
Vanwege de lengte kan ik er wel lekker in weg kruipen.

Er zit een binnenslaapzak in geritst. Dan draai ik niet vast in mijn binnenslaapzak. De binnenslaapzak loopt door over de bovenrand, zodat je ook met je armen buiten de slapzak, op het katoen kunt liggen.
De rits loopt door tot het einde...daardoor kan ik eventueel de voeten ventileren als het warm is. Of de zak als donsdeken gebruiken (uitklappen).
Zomers laat ik de binnenzak eruit en neem een goedkope-perry-binnenzak mee. Dan kan ik altijd nog bovenop de slaapzak gaan liggen...

Ik had de slaapzak ook deze zomer mee naar Amerika, waar het in de bergen en de woestijn soms 's nachts koud was (5 gr ) (ivm overdag soms 50 graden. Maar er waren dus ook wel warme nachten bij. Ik was blij dat ik deze slaapzak bij me had.

Het gewicht is wel aanzienlijk: 2kg. Maar op de fiets is dat van minder belang dan bij wandelen. En een goede nachtrust is belangrijk.

Veel succes bij de keuze.

Dit ziet er ook leuk uit idd,

http://www.tatteljee.nl/yeti.html kost wat heb je ook wat zeggen ze dan :) .

Mijn fiets is een maatfiets dus mijn slaapzak mag ook op maat zijn.

Bedankt voor de tips, maar het wordt er niet makelijker op......

Enige idee wat de levertijd is op de tatteljee spullen? Z'on omzak lijkt mij ook handig om te hebben voor echt extreme weer(of gewoon een fleecedeken meenemen :) ). Dan kan ik een slaapzak rond 1300g kopen met de omzak van 600g voor wat kouder landen.

In mijn volgende slaapzak - ooit - laat ik aan beide kanten een rits maken. Eén kant mag daarbij een rits van 50 cm zijn. Nu ligt ik naar één kant lekker en naar de andere kant lig ik als het koud is tegen de dichte kant aan te wroeten.
Leon

lugs schreef: Enige idee wat de levertijd is op de tatteljee spullen?
Dit voorjaar duurde het geloof ik vijf a zes weken na bestelling. Maar dat was vlak voor het begin van het vakantieseizoen, kan nu dus anders zijn.

Bel of mail ze even zou ik zeggen..

Heb je al eens aan een gore-tex bivakzak gedacht?
http://boutique.kapaza.be/abl/11997941/ ... o_ABL.html
Zelf heb ik er zo een, en ben er heel tevreden van.

Dat is idd een belevenis, het zou zo maar een winkel in Thailand kunnen zijn :) .

Maar ik ben toch geslaagd, Het is een Tatteljee jeti geworden nylon/nylon tot -10 5cm langer dan standaard dus 1300g. Ik heb ook voor gekozen om een inritslaken te nemen van katoen, (wel 500g maar toch lekker, en kan altijd nog thuis blijven als ik echte licht wil reizen).

Uiteindelijk E400 geworden. Best een investering maar toch het waard denk ik, voor iets die op maat gemaakt is. En met een beetje slijmen hebben ze beloofd om hem binnen twee weken klaar te hebben :).

Bedankt allemaal voor de reacties een veel nuttig informatie.

Shane

Hoi Lugs,

Ja, idd, je krijgt daar al een Thailand belevenis kado.
Veel plezier ermee! En altijd weer veilig thuis!

Groeten Fokko

Neem er een zijden binnenslaapzak bij, scheelt (volgens opgave fabriekant) 5 graden. Ik heb er een van Perry, maar je zal hem ook in andere winkels kunnen kopen.

http://www.perrysport.nl/product/outdoo ... /zoek_yes/

Gr Hans
Ik heb vrienden die erg tevereden zijn van de RAB slaapzakken. Ik denk trouwens dat die onder je voorgestelde budget gaan liggen. Tegen de zomer koop ik er me zelf ook zo één voor mijn maandje in Noorwegen.

Anders heb je ook nog de slaapzakken van nanok, exped, helsport, cumulus, Big Agnes en Mountain equipment die op mijn lijstje staan van degelijke merken.
Goed je bent dus fietser..
Is je bekend dat een donzen zak GEEN isolerend vermogen meer heeft
alstienatis
Weet natuurlijk niet waar en wanneer je 'm wilt gaan gebruiken maar wellicht is
een syntetisch model het overwegen waard? Behoudt namelijk een deel van
zijn isolerend vermogen when wet :lol:
En je kunt ze prima klein krijgen in een compressiefoudraaltje, iets dat je bij een
goede donzenslaapzak beter uit je hoofd kunt laten..
Succes met je keuze.


Groet Yohta
___________________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse
Yohta schreef:Goed je bent dus fietser..
Is je bekend dat een donzen zak GEEN isolerend vermogen meer heeft
alstienatis
Weet natuurlijk niet waar en wanneer je 'm wilt gaan gebruiken maar wellicht is
een syntetisch model het overwegen waard? Behoudt namelijk een deel van
zijn isolerend vermogen when wet :lol:
En je kunt ze prima klein krijgen in een compressiefoudraaltje, iets dat je bij een
goede donzenslaapzak beter uit je hoofd kunt laten..
Succes met je keuze.


Groet Yohta
___________________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse
ik vrees dat deze opmerking niet meer juist is voor de hudige generatie van donzen slaapzakken hoor. vele donzen slaapzakken zijn om dit probleem te voorkomen gewoonweg uit waterdichte materialen gemaakt.
Yohta schreef:Goed je bent dus fietser..
Is je bekend dat een donzen zak GEEN isolerend vermogen meer heeft
alstienatis
25-50% noem ik niet GEEN.
Yohta schreef:Weet natuurlijk niet waar en wanneer je 'm wilt gaan gebruiken maar wellicht is
een syntetisch model het overwegen waard? Behoudt namelijk een deel van
zijn isolerend vermogen when wet :lol:
Klopt, 50-75%.
Yohta schreef:En je kunt ze prima klein krijgen in een compressiefoudraaltje, iets dat je bij een
goede donzenslaapzak beter uit je hoofd kunt laten..
Door te proppen krijg je een donzen slaapzak in een kleiner foudraal dan een net zo goed isolerend kunststof model.

Verder nog even de opmerking dat het mij bij al wildkamperend in een tent nog niet gelukt is een donzen slaapzak nat te krijgen. Ook niet in tropische regenbuien en stromende onweersbuien (waarbij onweer letterlijk 200m verderop inslaat en automobilisten de snelweg verlaten om te gaan staan schuilen onder een overhangend dak).
Tuuuhhh,

Waterdicht materiaal ademt ook zo lekker... :lol:
Enne, voordat je er over begint:
Geimpregneerd dons bestaat NIET
Geef toe dat ik het wel comfortabeler vind als zo'n vezelding.
Eerdere opmerking was meer bedoeld om in overweging te nemen mocht je dat
niet al gedaan hebben


Groet, Yohta